راهنمای خرید الماس دست دوم: نکات کلیدی برای یک معامله امن

نکات بسیار مهم برای خرید الماس

انتخاب و تشخیص سنگ الماس سوار نشده یا پیاده یا اصطلاحا Loose Diamonds بسیار راحتتر از انتخاب یک الماس سوار شده بر روی یک جواهر می باشد. برای خرید یک تخمه الماس بصورت پیاده شما دریایی از انتخاب پیش رو دارید، می توانید برای خرید الماس مورد نظرتان از نظر رنگ و پاکی و نوع تراش و وزن فاکتور های متنوعی را به یک فروشنده الماس پیشنهاد دهید تا در نهایت با توجه به بودجه ای دارید الماس مورد نظر خود را خریداری کنید.

بنابراین انتخاب یک الماس پیاده برای خرید، نزد یک فروشنده الماس، بسیار حرفه ای تر و راحتتر از خرید یک الماس در یک مغازه جواهر فروشی می باشد، چون در جواهر فروشی شما محدودیت های بسیاری دارید. پس برای خرید الماس مورد نظرتان از هر نظر، مناسب با بودجه و کیفیت مورد نظرتان حتما به یک الماس فروش مراجعه کنید نه یک جواهر فروش.

جواهر فروشان می توانند خیال شما را راحت کنند از اینکه، الماسی بالاتر از قیمت واقعی خود الماس را بر روی یک رکاب طلای ساده خریداری می کنید. پس جواهرات زیبای خود را از جواهر فروشان بخرید نه تخمه الماس مورد نظرتان را. این تنها یک پیشنهاد است که امتحان آن البته ضرری ندارد اما نتیجه حاصله بیشتر مواقع یک خرید نا موفق همراه با دل ناخوشی بوده است.

هر چیزی را از فروشنده ی آن بخرید مخصوصا الماس. راهنمای خرید الماس بصورت گام به گام را حتما مطالعه کنید و لینک های مرتبط با فاکتورهای تاثیر گذار برروی قیمت الماس را پیگیری کنید. جستجوی خرید الماس برای هر شخصی منحصر به فرد است، اما ممکن است این یک نقطه شروع مفید برای خریدن یک الماس مناسب باشد.

وزن به قیراط  (Carat Weight)

یکی از مهمترین فاکتورهای قیمت گذاری گوهر وزن سنگ می باشد. گوهر ها را بر حسب قیراط خرید و فروش می نمایند که یک گرم برابر با پنج قیراط می باشد و یک قیراط به 100 صوت (Points) تقسیم می گردد.

چطور درجه خلوص (پاکی) یک الماس را درجه بندی می کنیم؟

درجه بندی الماس براساس 5 فاکتور می باشد که عبارتند از تعداد، اندازه، رنگ، مکان وجنس نا خالصی درونی و یا سطحی

در درجه بندی flawless(fl) الماس مورد نظر دارای هیچ نا خا لصی درونی وبیرونی نمی باشد.

در درجه بندی flawless(fl) internal  الماس ما دارای فقط نا خالصی ها بیرونی می باشد.

در درجه بندی VVS1,VVS2 نا خالصی ها درون الماس را خیلی خیلی مشکل می توان دید.

در درجه بندی vs1,vs2 دارای ناخالصی های minor یا خیلی کم می باشد.

در درجه بندی SI1,SI2 که دارای ناخالصی noticeable ویا آن قابل مشاهده می باشند.

در درجه بندی  I1,I2,I3که دارای ناخالصی های Obvious ویا آشکار می باشد.

قابل ذکر است که برای قضاوت در درجه بندی الماس آنها را باید زیر ذره بین 10x یا ده برابرو همینطور زیر میکروسکوپ ده برابر باید دیده شوند.

رنگ الماس :

درجه D_E_F از نظر کلی بهترین و در واقع بی رنگ ترین درجه برای الماس می باشد. ولی برای تراش گرد الماس محدوده رنگ اگر H_I_J  باشد بهترین حالت از نظر قیمت است. نکته مهم این است که تفاوت قیمت محدوده اول و دوم در یک سنگ با مشخصات یکسان بسیار است ولی تشخیص این تفاوت رنگ توسط افراد غیر حرفه ای آنقدر مشهود نمی باشد.

بطور کلی اگر قرار است سنگ را روی پلاتین یا طلا سفید کار کنید بهتر است در محدوده رنگ H-I-J و برای پایه طلا زرد می توانید از محدوده K_L_M نیز استفاده کنید. اگر چه سنگ های این محدوده مقداری به زردی می زنند ولی از آنجایی که روی طلا زرد کار می کنید، رنگ سنگ زیاد به چشم نمی آید.

تراش الماس

کیفیت تراش الماس بی شک مهم ترین بخش از این مفاهیم است. تراش الماس کلید براقی و جذابیت الماس است. و در واقع الماس بخاطر تراش است که قیمت می یابد.

یک الماس با درجه شفافیت و رنگ پایین اما با تراش خوب بسیار زیبا تر از یک الماس پاک و با رنگ عالی اما با تراش نا مناسب است.

یک الماس جلا یافته متشکل شده از تراش های بسیا کوچک که هر کدام حکم یک آینه ی کوچک را دارند که در زاویه مناسب با تمام آینه های کوچ دیگر به درستی ارتباط نورانی برقرار می کند و زیبایی خارق العاده الماس را پدید می آورند.

مهم نیست که الماس شما چه اندازه، چه رنگ و چه شفافیتی داشته باشد، چیزی که یک الماس بسیار عالی از لحاظ کیفیت را به یک زباله تبدیل می کند تراش نامناسب است.

تراش ایده آل الماس،تراش هایی هستند که با کمترین خطا بتوانند در مجموع این توانایی را به الماس بدهد که انعکاس و انکسار نور را با کیفیت و کمیت مطلوب به چشم بیننده برساند

تشخیص خوب یا بد بودن تراش الماس برای خریداران کار بسیار دشوار و عملا نشدنی است پس بهتر است که الماس های با شناسنامه را برای خرید انتخاب کنید.الماس ها در آزمایشگاه های بسیار مجهز آنالیز می شوند و جواب آن در شناسنامه الماس درج می گردد

برای خرید الماس بهتر است الماسی را خریداری کنید که کیفیت شاخصه ی تراش آن در شناسنامه “عالی” یا “بسیار خوب” باشد

جلا(Luster)

به مقدار نور انعکاس شده از سطح سنگ صیقل خورده را جلا می گویند.

براقی (Brilliancy)

براقی مقدار و کیفیت نور برگشت شده از درون سنگ است.

چند نکته کلی درباره قیمت الماس

در قسمت کیفیت تراش الماس، ما بنا را بر کیفیت تراش شکل گرد برلیان گذاشته ایم، الماس ها در اشگال گوناگون تراشیده می شوند، بیشترین شکل تراش الماس که مورد استفاده بازار هست، همان تراش گرد برلیان است، اصطلاحاتی همانند باگت، مارکیز، اشک، پرینسس و تعدادی دیگر از اشکال تراش الماس، تنها شکل های گوناگونی دارند که با توجه به نیاز بازار و استفاده برروی طرحهای گوناگون جواهرات با سلیقه های مختلف، تولید و وارد بازار فروش الماس می شوند.

توجه کنید امکان دارد بعضی از اشکال با توجه به خواستار کمتری که به نسبت تراش گرد برلیان دارند دارای تخفیف جزئی بیشتری نسبت به این نوع تراش باشند، البته این سایز تراش اشکال گوناگون الماس نیز بستگی دارد. به طور مثال شاید شما بتوانید یک تخمه یک قیراطی مارکیز را با تخفیف بیشتری نسبت به یک تخمه الماس گرد برلیان تهیه کنید، ولی در سایز های ریزتر، مثلا 5 سوتی، قیمت تراش مارکیز گرانتر از تراش گرد برلیان خواهد بود.

نکته دیگر در ارتباط با میزان فلئورسنسی در الماس است، الماس ها به طور طبیعی در چند گروه دارای میزانی فلئورسنسی هستند افزایش شدت فلئورسنسی در الماس می تواند به عنوان یک فاکتور منفی تلقی شده و در قیمت کلی الماس تخفیف در بر داشته باشد. میزان شدت و رنگ فلئورسنسی الماس در شناسنامه آن به طور کامل ذکر می شود.

قوانین فروش سنگهای قیمتی که مستلزم رعایت آنها هستید:

1- توجیه کردن کارکنان فروش سنگ

قوانین فروش سنگهای قیمتیفروشنده قبل از اینکه سنگ را از تامین کننده بخرد باید مطمئن شود که اطلاعات درستی درباره سنگ خریداری شده نظیر بهسازی بودن یا نبودن و اطلاعاتی روی برچسب محصول وجود دارد. همچنین کارکنان فروشنده جواهرسنگ ها باید کاملا درباره اطلاعاتی که ماهیت سنگ را به ما می گویند توجیه شوند تا هنگام فروش بدون ابهام به مشتری توضیح دهند.

کارکنان فروشگاه سنگهای قیمتی در مواردی چون بکار بردن کلمات مبهم و یا اصطلاحی که برای خریداران قابل درک نیست آموزش دیده تا خریدار کاملا تفهیم شود. البته در تجارت آنلاین نیز این مسائل باید رعایت و در وبسایت یا پیج مورد نظر ذکر شوند. همچنین فروشندگان سنگهای قیمتی نباید منتظر بمانند تا معامله تمام و سپس شفاف سازی کنند بلکه باید در قبل از معامله تمامی ماهیت سنگ شفاف سازی شود.

2- از کلمات و گفتاری شفاف هنگام فروش گوهرسنگ استفاده کنید

بسیاری از سنگها دارای برگه توضیحات هستند که به مشتری ارائه می شود. هیچگاه نباید کلماتی ماننده “بهسازی شده” یا “مصنوعی” یا “سنتتیک” کوچکتر از نام سنگ یا توضیحات دیگر نوشته شوند زیرا مشتری باید از محصول خریداری شده خود کاملا توجیه و ماهیت واقعی سنگ را بدون ابهامی متوجه شود. به عنوان مثال باید “سنگ یاقوت کبود سنتتیک” یا “عقیق هیت شده” کاملا هم اندازه و خوانا نوشته شده باشند.

نباید از علامتهای اختصاری مانند ستاره و .. جهت تعیین ساختگی بودن یا هیت شده بودن گوهرسنگ استفاده شود. همچنین بجای استفاده از عباراتی چون “یاقوت طبیعی بهسازی شده” یا “الماس بهسازی شده طبیعی و معدنی” (یا هر سنگ قیمتی دیگر) باید از عباراتی چون “یاقوت بهسازی شده” یا “الماس بهسازی شده” استفاده نمود.

کلماتی چون “رشد آزمایشگاهی” یا “ساخت آزمایشگاه” را بکار نبرید و بجای آن از “رشد یافته در آزمایشگاه” یا “ساخته شده در آزمایشگاه” استفاده کنیداز صفاتی مانند “معدنی”، “واقعی”، “قیمتی” و یا “طبیعی و اصل” برای سنگهای ساختگی استفاده نکنید زیرا این صفات برای مواد طبیعی هستند.

3- در تجارت الماس قوانین 4C را به وضوح توضیح و بنویسید

قوانین فروش سنگهای قیمتیدرمورد فروش الماس باید قوانین چهارگانه 4C یا همان رنگ، تراش، قیراط و پاکی به خریدار ذکر و توضیح داده شود. همچنین درمورد الماس های مصنوعی باید توضیح اینکه در آزمایشگاه تولید و ساخته شده، مصنوعی است، از لحاظ زیست محیطی پایدار و یا تشعشعی هست یا نیست و درنهایت اینکه سوالات مشتری را درباره مشکلات مجرمانه الماس نظیر قاچاق یا الماس خون آلود یا کار کودکان پاسخ داده و شفاف سازی کنید.

4- خریداران را درباره نگهداری های برخی گوهرسنگهای خاص آگاه کنید

باید به خریدار هشدارهای لازم درباره نحوه نگهداری یا تعمیر سنگهایی که نیاز به مراقبت های خاصی دارند کاملا توضیح داده شود.

5- سندهای کتبی را به مشتری درست ارائه دهید

فروشنده جواهرآلاتگاهی برخی گوهرسنگها نیاز به ارائه کامل ویژگی های آن در شناسنامه دارد پس باید کلیه اطلاعات آن کالا را به مشتری بدهید. همچنین در ارائه برگه گزارش مربوط به سنگهای قیمتی نظیر مروارید و الماس را نباید اصطلاح “گواهینامه” نوشته شود بخاطر اینکه آنها “گزارش یا بررسی هایی” هستند که توسط آزمایشگاه های گوهرشناسی و افراد متخصص تهیه شده اند. “گوهرهای قیمتی” را نیز نباید “نیمه قیمتی” نامید زیرا تمامی گوهرسنگها با ارزش و قیمتی هستند و فقط برخی از بقیه گران تر می باشند. هیچگاه وزن کلی سنگها را با وزن هر کدام تلفیق نکنید و به تفکیک وزن هر گوهرسنگ را تعیین باید کرد.

دکمه بازگشت به بالا