عمومیکسب و کار ایرانی

مزایا و معایب سراتو 2008

کیا سراتو 2007-2009

KIA CERATO 2007-2009

بررسی کیا سراتو

کیا سراتو یک سدان کامپکت کره‌ای است که نسل اول آن در سال 2004 معرفی شد و در سال 2006 یک فیس لیفت را تجربه کرد. این مدل از سراتو از سال 2008 وارد بازار ایران شد و عرضه آن تا سال 2009 ادامه پیدا کرد. این مدل از سراتو با ورود به بازار ایران به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد هرچند که به شکل گسترده‌ای عرضه نشد. کیا سراتو در مقایسه با سال تولید، از طراحی قابل قبولی برخوردار است. در آن زمان رقیبی چون تویوتا کرولا در مقابل سراتو قرار داشت که فروش و محبوبیت آن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌داد. سراتو به دلیل کیفیت بالا و سواری نسبتا مطلوبی که ارائه می‌دهد، مورد توجه قرار گرفت اما ویژگی‌های منفی چون استهلاک بالا، آن را در پس تویوتا کرولا قرار می‌دهد.

نکات مثبت کیا سراتو

هندلینگ مناسب – مصرف سوخت اقتصادی

نکات منفی کیا سراتو

نفوذ صدای بیش از حد داخل خودرو – ترمز های ضعیف – آپشن های محدود – ظاهری نه جندن جذاب – استهلاک بالای لوازم موتوری سراتو

امنیت کیا سراتو

” سراتو ” که در زمان ورود خود به بازار با رکورد خوبی در فروش مواجه شد خودرویی با امکانات رفاهی متوسط و چهره ای محافظه کارانه حساب می شود. ” سراتو ” 3 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کرده است و فیلتر بنزین سراتو به خوبی عمل می کند.

نقد کارشناسی کیا سراتو

کیا سراتو یک سدان کامپکت است که نسل اول آن در سال 2004 معرفی شد و در سال 2006 تغییرات کوچکی را در نسخه فیس لیفت تجربه کرد. در حال حاضر سراتو در سومین نسل به فروش می‌رسد اما ما درباره همان خودرو نسل اولی صحبت می‌کنیم که در سال 2008 وارد بازار ایران شد.

کیا سراتو در بازارهای جهانی با نام‌های مختلفی از جمله کیا فورته، کیا اسپکترا و کیا سراتو فورته به فروش می‌رسد اما در بازار ایران با همان نام سراتو شناخته می‌شود. سراتو در نسخه‌های سدان و هاچبک تولید می‌شود اما تنها مدل سدان وارد بازار ایران شد. سراتو کیفیت نسبتا بالایی ارائه می‌دهد و سواری خوبی هم دارد. اما یک مشکل بزرگ در مقابل کیا سراتو در زمان عرضه وجود داشت و آن هم تویوتا کرولا بود.

کرولا از نظر ظاهری برتری خاصی به کیا سراتو ندارد ولی از نظر فنی، استهلاک و کیفیت سواری بدون شک خودرو بهتری است. به همین جهت کرولا چه در بازار جهانی و چه در کشور ما، فروش بسیار بهتری را در مقایسه با کیا سراتو تجربه کرد. سراتو طراحی ظاهری نسبتا خوبی دارد و کمی ما را به یاد خودروهای آمریکایی آن زمان می‌اندازد به ویژه وقتی از عقب به آن نگاه می‌کنیم.

اما طراحی کابین سراتو بیش از حد ساده است و تنها مورد خاص آن، وجود چند کلید در کنسول وسط است. بسیاری از بخش‌ها با پلاستیک پوشانده شده‌اند اما کیفیت این پلاستیک نسبتا خوب است و در دراز مدت دچار مشکل نمی‌شود. کیفیت سواری سراتو معمولی است و صدای زیادی به داخل کابین نفوذ می‌کند به ویژه در سرعت‌های بالا. اما هندلینگ خوبی ارائه می‌دهد.

موتور به کار رفته در کیا سراتو به همراه شمع سراتو حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 143 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید کند. به همین جهت با وجود وزن نسبتا بالا، در شتاب گیری و سبقت‌های ناگهانی شما را ناامید نخواهد کرد.

سراتو 2008 در حال حاضر با قیما‌های نسبتا بالا در بازار به فروش می‌رسد. در این بازه قیمتی می‌توانید به سراغ نمونه دست دوم تویوتا کرولا و یا خودروهای صفر کیلومتری چون دنا، ساندرو و تندر 90 بروید. البته کیا سراتو در مقایسه با خودروهای چینی در اولویت خرید قرار دارد و بهتر است به جای یک چینی صفر کیلومتر، سراتو 2008 کارکرده را خریداری کنید.

معایب سراتو که می‌تواند شما را از خرید منصرف کند

شرکت خودروسازی کره‌ای، کیاموتورز، تاکنون به‌خوبی توانسته صنعت خودروسازی را با تولید خودروهای متنوع تسخیر کند. یکی از محصولات این شرکت کره‌ای، سراتو نام دارد که یک سدان خانوادگی جمع‌وجور و زیبا است. شرکت کیاموتورز اولین نمونه‌های سراتو را در سال 2003 تولید نمود و تاکنون توانسته چهار نسل این محصول را روانه بازار نماید.

نسل دوم این شرکت با عنوان کیا سراتو (TD) در سال 2008 تولید شد. در اینجا بود که شرکت سایپا طی یک شراکت استراتژیک، تصمیم گرفت تا این نسل از سراتو را به‌صورت مونتاژی در کشورمان تولید کند و با قیمت ارزان‌تر به مشتری ارائه نماید. هدف از ارائه این مقاله، بررسی معایب سراتو وارداتی است.

البته به دلیل تحریم‌ها، این روزها به سختی می‌توان خودروی سراتو نسل دوم چه از نوع وارداتی و چه مونتاژی را در بازار به‌صورت صفر کیلومتر یافت. چرا که ورود و مونتاژ آنها از مدت‌ها پیش تعطیل شده است. اکنون معایب سراتو نسل دوم که بین سال‌های ۹۳ تا ۹۸ در کشور مونتاژ می‌شد را بررسی می‌کنیم.

معایب سراتو

سراتو (TD) یا سراتو نسل دوم دارای معایبی کلی است که در ادامه معرفی می‌شوند.

·         عدم تطابق مواد تشکیل دهنده کابین با قیمت خودرو

یکی از معایب سراتو نسل دوم این است که مواد تشکیل‌دهنده فضای داخلی کابین با قیمت خودرو انطباق ندارد. به عبارت دیگر، نسبت به قیمتی که برای خرید چنین خودرویی پرداخت می‌شود، برای ساخت این خودرو از مواد درجه‌یک استفاده‌نشده است. البته این به این معنی نیست که این شرکت از مواد کاملا بی‌کیفیت برای ساخت سراتو نسل دوم استفاده‌کرده باشد. اما گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت خودرو نسبت به مواد استفاده شده بالا می‌باشد.

·         ثبات ضعیف هنگام رانندگی (فرمان‌پذیری کم)

یکی دیگر از معایب سایپا سراتو این است که فرمان‌پذیری کمی دارد. به عبارت ساده‌تر، این خودرو نسبت به نسل‌ اول دارای وزن کمتری است و از این جهت ثبات و پایداری آن نیز کمتر می‌باشد. در نتیجه در سرعت‌های بالا یا در پیچ‌های تند ممکن است تعادل خود را از دست بدهد. البته وجود سیستم تعلیق نسبتا خشک باعث‌شده فرمان‌پذیری آن تا حدودی کنترل شود.

·         مصرف بیش از حد سوخت

شاید در نگاه اول مصرف هفت لیتر بنزین در مسافت‌های ترکیبی (بین‌شهری و شهری) برای هر صد کیلومتر چندان زیاد به نظر نرسد. اما اگر بخواهیم میزان مصرف این خودرو را با سراتو نسل سوم مقایسه کنیم، خواهیم دید که حدود یک الی نیم لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

بنابراین یکی دیگر از معایب سراتو نسل دوم مصرف بیشتر سوخت است. البته یکی دیگر از معایب این خودرو این است که باید همیشه از سوخت سوپر یا همان بنزین اوکتان استفاده‌کرد‌. باوجود اینکه این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج است اما عدم استفاده از سوخت مناسب، ممکن است موتور خودرو را با مشکل مواجه کند.

·         قطعات یدکی گران

قطعات یدکی گران یکی دیگر از معایب سراتو به شمار می‌رود. به دلیل وارداتی بودن این خودرو، قطعات یدکی آن و یا هزینه تعمیر برای مالک بسیار گران تمام می‌شود. قطعات یدکی سراتو نسل دوم از کره وارد می‌گردد و هزینه‌های مختلفی، که یکی از آنها هزینه گمرک است، روی قیمت نهایی قطعات سراتو نسل دوم تاثیر می‌گذارد.

·         صدای آزاردهنده به هنگام استارت خوردن خودرو

یکی دیگر از مشکلات این است که به هنگام استارت زدن و شروع به کار موتور، صدای آزاردهنده‌ای به گوش می‌رسد. اما از نظر فنی این امر را نمی‌توان عیب درنظر گرفت. چرا که این صدا در اصل مربوط به امولسیفایر به هنگام باز شدن چرخه بنزین و کاملا طبیعی است.

اغلب افرادی که از این امر اطلاعات چندانی ندارند، از این صدا ابراز نگرانی کرده و آن را یکی از معایب سراتو نسل دو تلقی می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده مداوم از سوخت بی‌کیفیت و غیرسوپر باعث افزایش مصرف سوخت و ناک سرگاز و در نتیجه افزایش صدای آزاردهنده خودرو می‌شود.

·         بوق زدن کمربند ایمنی

شاید از نظر ایمنی کمربند ایمنی بوق‌دار یکی از معایب سراتو نسل دو نباشد. به‌طور کلی با هربار روشن شدن ماشین، چراغ کمبرند ایمنی به مدت شش ثانیه چشمک و بوق می‌زند، حتی اگر کمربند ایمنی بسته شده باشد. مشکل اصلی اینجا است که سنسور کمربند ایمنی قدرت تشخیص اینکه کمربند بسته یا باز است را ندارد. این مسئله می‌تواند به عنوان یکی از معایب سراتو شناخته شود.

·         ترمزهای ضعیف و ایمنی کم خودرو

یکی از معایب سراتو داشتن ترمزهای ضعیف می‌باشد. در سرعت‌های بالای صد کیلومتر ممکن است که سراتو نسل دوم خیلی خوب عمل نکند. مدت زمان ایستادن ماشین پس از ترمز کردن در سرعت‌های بالا، کمی زیادتر از حد معمول است. بنابراین شاید این امر مهم‌ترین مشکل سراتو باشد که نمی‌توان از آن به راحتی چشم‌پوشی کرد.

·         ارتفاع کم خودرو از سطح زمین

خودرو سراتو نسل دوم ارتفاع کمی از سطح زمین دارد. البته این، یکی از ویژگی‌های اسپرت بودن خودرو است. اما ارتفاع کم خودرو زمانی دردساز می‌شود که مسیر ناهموار و پر از چاله‌ باشد‌. در این صورت، کف خودرو به ناهمواری‌ها برخورد کرده و حس بدی به سرنشینان می‌دهد. بنابراین یکی از معایب سراتو این است که در ناهمواری‌های خیابان به راحتی در معرض آسیب و مشکلات فنی دیگر قرار می‌گیرد.

 یکی از راه‌های کم کردن آسیب‌ها استفاده از لاستیک‌های نرم، پرقدرت و انعطاف‌پذیر است تا در برابر ناهمواری‌های خیابان، سرنشینان و خودرو را مصون نگه‌دارد‌. ضمن اینکه توصیه می‌شود پس از هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر، لاستیک ماشین تعویض و به این شکل از معایب سراتو کم خواهد شد‌.

·         نیاز به سوئیچ برای باز کردن درب

حذف ویژگی اثر انگشت و باز کردن خودرو بدون نیاز به کلید، یکی دیگر از کاستی‌ها و معایب سراتو نسل دوم به شما می‌رود. وجود خاصیت اثر انگشت و همچنین عدم نیاز به سوئیچ برای باز و بسته کردن درب خودرو، یکی از موارد افزایش امنیت و کاهش احتمال به سرقت رفتن خودرو است. حذف این مورد باعث می‌شود که این کاستی را به عنوان یکی از معایب سراتو در نظر بگیریم.

·         کوچک بودن کابین برای سرنشینان عقب

کابین خودرو سراتو در قسمت عقب ماشین برای سرنشینان بلند قامت چندان راحت نیست. این امر در کنار تکان خوردن‌های خودرو در مسیرهای ناهموار، برای سرنشینان عقب سراتو بسیار آزاردهنده می‌شود و یکی از معایب سراتو به شمار می‌رود.

·         کاهش کیفیت داخل کابین

یکی از معایب سراتو نسل دوم این می‌باشد که تقریبا از مواد و پلاستیک بی‌کیفیت یا کم کیفیت‌تر برای ساخت فضای داخل کابین استفاده‌شده است. این مسئله در مقایسه با سراتو نسل سوم بیشتر خود را نشان می‌دهد. چرا که کیفیت نسل سوم، از نظر مواد مورد استفاده برای داخل کابین بهتر است. اما استفاده کنندگان سراتو نسل دوم، از نرم و راحت بودن صندلی‌های این خودرو راضی هستند.

·         حذف ویژگی تاشو صندلی‌های عقب

یکی دیگر از معایب سراتو کم‌شدن برخی از امکانات و آپشن‌های این خودرو، نظیر حذف ویژگی تاشویی صندلی‌های عقب می‌باشد. این امر باعث افزایش ناراحتی سرنشینان عقب سراتو نسل دوم در کنار وسعت کم فضای عقب شده است.

·         صدای بالای پیشرانه

صدای موتور سراتو نسل دوم بسیار زیاد است. صدای پیشرانه به راحتی وارد کابین خودرو می‌شود و می‌تواند در مسیرهای طولانی بسیار آزاردهنده باشد. البته وجود سیستم صوتی فوق‌العاده باعث می‌شود که صدای پیشرانه هنگام روشن بودن سیستم صوتی کمتر خود را نشان دهد.

جمع‌بندی

خودرو سراتو یکی از محصولات کیا موتورز کشور کره‌ است که در چهار نسل تولید و روانه بازار گردید. نسل دوم سراتو از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شد. بنابراین این خودرو در ایران در این سال‌ها به وفور در بازار ایران موجود بود. خودرو سراتو شاید در مقایسه با خودروهای هم نسل و هم رده خود یکی از بهترین‌ها باشد ولی باز هم معایبی دارد.

از میان مهم‌ترین معایب سراتو می‌توان به عدم تطابق کیفیت کابین با قیمت خودرو، فرمان‌پذیری کم، مصرف بیش از حد سوخت، قطعات یدکی گران، صدای آزاردهنده هنگام استارت خوردن، ترمزهای ضعیف، ارتفاع کم خودرو از سطح زمین، نیاز به سوئیچ برای باز کردن درب، کوچک بودن کابین برای سرنشینان عقب، حذف ویژگی تاشو صندلی‌های عقب، صدای بالای پیشرانه اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا