آسایش سرنشین در رنو ال ۹۰ : کالبدشکافی امکانات رفاهی و مقایسه با رقبا

در دنیای پرتلاطم خودروهای اقتصادی جایی که قیمت و کارایی در صدر اولویت ها قرار دارند مفهوم “آسایش” اغلب به حاشیه رانده می شود. با این حال حتی در این سگمنت رقابتی برخی مدل ها تلاش کرده اند تا فراتر از انتظارات اولیه قدم بگذارند و تجربه ای نسبتاً راحت تر را برای سرنشینان خود فراهم آورند. رنو ال ۹۰ که در ایران با نام تندر ۹۰ نیز شناخته می شود یکی از این خودروهاست. این سدان اقتصادی که بر پایه پلتفرم B۰ رنو-نیسان توسعه یافته از بدو ورود به بازار به دلیل فضای جادار استهلاک پایین و عملکرد فنی قابل قبول جایگاه ویژه ای را در میان مصرف کنندگان ایرانی به دست آورده است. اما آیا ال ۹۰ در زمینه امکانات رفاهی و آسایش سرنشین نیز حرفی برای گفتن دارد؟ و در مقایسه با رقبای هم رده خود چه جایگاهی را به خود اختصاص می دهد؟

مهندسی آسایش : نگاهی به زیرساخت فنی ال ۹۰

مهندسی آسایش : نگاهی به زیرساخت فنی ال ۹۰

برای درک سطح آسایش ارائه شده توسط ال ۹۰ باید به زیرساخت فنی آن رجوع کنیم. سیستم تعلیق در هر خودرویی نقش کلیدی در جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده ایفا می کند و به طور مستقیم بر راحتی سرنشینان تاثیر می گذارد. ال ۹۰ در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون بهره می برد که یک طراحی رایج و کارآمد در خودروهای دیفرانسیل جلو است. این نوع تعلیق به دلیل ساختار ساده و فضای کم اشغالی در خودروهای اقتصادی بسیار محبوب است. در محور عقب ال ۹۰ از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. این سیستم نیز به دلیل هزینه پایین تولید و اشغال فضای کمتر نسبت به سیستم های تعلیق مستقل در خودروهای این کلاس اقتصادی به وفور یافت می شود. با این حال سیستم تعلیق میله پیچشی به طور ذاتی در جذب ضربات و ارائه سواری نرم تر به اندازه سیستم های تعلیق مستقل عملکرد مطلوبی ندارد.

با وجود استفاده از سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب مهندسان رنو تلاش کرده اند تا با بهینه سازی فنرها و کمک فنرها و همچنین تنظیم دقیق هندسه تعلیق سطح آسایش سواری ال ۹۰ را بهبود بخشند. انتخاب فنرها با نرخ فنریت مناسب و کمک فنرهای هیدرولیکی به جذب بهتر ضربات و کاهش انتقال ارتعاشات به کابین کمک می کند. همچنین فاصله محوری نسبتاً بلند ال ۹۰ (۲۶۳۰ میلی متر) در مقایسه با برخی از رقبای هم کلاس خود به پایداری بیشتر خودرو در سرعت های بالا و بهبود نسبی کیفیت سواری به ویژه در جاده های ناهموار منجر می شود.

علاوه بر سیستم تعلیق صندلی ها نیز نقش مهمی در آسایش سرنشینان ایفا می کنند. صندلی های ال ۹۰ با وجود طراحی ساده از فوم با دانسیته مناسب بهره می برند که تا حدودی از خستگی سرنشینان در مسافت های طولانی جلوگیری می کند. طراحی ارگونومیک صندلی ها با در نظر گرفتن انحنای ستون فقرات و توزیع مناسب وزن بدن به کاهش فشار وارده بر نقاط حساس بدن کمک می کند. البته باید توجه داشت که صندلی های ال ۹۰ در مقایسه با خودروهای رده بالاتر فاقد امکانات تنظیمات برقی گرمکن یا سردکن هستند و روکش های پارچه ای ساده ای دارند.

کابین و امکانات رفاهی : فراتر از انتظارات اقتصادی

با ورود به کابین ال ۹۰ با فضایی جادار و کاربردی روبرو می شویم. یکی از نقاط قوت اصلی ال ۹۰ فضای سر و پای کافی برای سرنشینان جلو و عقب است. این ویژگی به ویژه برای خانواده ها و افرادی که به طور منظم با سرنشینان بزرگسال سفر می کنند بسیار ارزشمند است. فضای صندوق عقب بزرگ ال ۹۰ (۵۱۰ لیتر) نیز یکی دیگر از مزایای این خودرو در مقایسه با بسیاری از رقبای هم کلاس خود محسوب می شود.

در زمینه امکانات رفاهی ال ۹۰ در مدل های پایه بسیار ساده و ابتدایی است. با این حال در مدل های بالاتر و نسخه های آپشنال امکاناتی نظیر شیشه های برقی جلو و عقب آینه های جانبی برقی سیستم تهویه مطبوع (کولر) سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP۳ و کیسه های هوا (ایربگ) به چشم می خورد. البته باید توجه داشت که بسیاری از این امکانات در خودروهای مدرن امروزی به عنوان تجهیزات استاندارد تلقی می شوند. ال ۹۰ فاقد امکاناتی مانند سیستم های اطلاعات و سرگرمی پیشرفته با صفحه نمایش لمسی سیستم های کمک راننده (ADAS) سیستم های ناوبری سانروف و روکش های چرمی صندلی ها است.

یکی از جنبه های مهم آسایش در خودرو کاهش صدا لرزش و خشونت (NVH) است. ال ۹۰ در این زمینه عملکرد متوسطی دارد. سطح عایق بندی صوتی کابین ال ۹۰ به گونه ای نیست که بتواند به طور کامل از ورود صداهای محیطی و صدای موتور به داخل کابین جلوگیری کند. به ویژه در سرعت های بالا و دور موتورهای بالا صدای موتور و صدای باد به وضوح در کابین شنیده می شود. همچنین لرزش های ناشی از موتور و سیستم تعلیق نیز تا حدودی به کابین منتقل می شوند. با این حال باید توجه داشت که ال ۹۰ یک خودرو اقتصادی است و نمی توان انتظار داشت که در زمینه NVH با خودروهای لوکس و رده بالا رقابت کند.

مقایسه با رقبا : آسایش در سگمنت اقتصادی

برای ارزیابی دقیق تر سطح آسایش ال ۹۰ لازم است آن را با رقبای هم کلاس خود مقایسه کنیم. در بازار خودروی ایران رقبای اصلی ال ۹۰ را می توان در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ صندوق دار پژو پارس سمند دنا و برخی از خودروهای چینی اقتصادی جستجو کرد.

  • پژو ۲۰۶ صندوق دار : در مقایسه با ۲۰۶ صندوق دار ال ۹۰ از نظر فضای کابین و صندوق عقب به طور قابل توجهی برتر است. فضای سرنشینان عقب ۲۰۶ صندوق دار به ویژه برای افراد قد بلند محدودتر است. از نظر کیفیت سواری ال ۹۰ به دلیل سیستم تعلیق نرم تر و فاصله محوری بلندتر سواری کمی راحت تر و با ضربات کمتری را ارائه می دهد. با این حال ۲۰۶ صندوق دار به دلیل وزن کمتر و ابعاد کوچکتر فرمان پذیری و چابکی بهتری در شهر دارد. در زمینه امکانات رفاهی هر دو خودرو در مدل های پایه بسیار ساده هستند اما در مدل های بالاتر امکانات مشابهی را ارائه می دهند.
  • پژو پارس و سمند : پژو پارس و سمند که در کلاس سدان های متوسط قرار می گیرند از نظر فضای کابین و صندوق عقب تقریباً در سطح ال ۹۰ هستند. کیفیت سواری پژو پارس و سمند به دلیل سیستم تعلیق و تنظیمات مشابه با ال ۹۰ تفاوت چندانی با ال ۹۰ ندارد. با این حال پژو پارس و سمند به دلیل طراحی قدیمی تر پلتفرم خود ممکن است از نظر ایمنی و پایداری کمی ضعیف تر از ال ۹۰ باشند. در زمینه امکانات رفاهی پژو پارس و سمند در مدل های فول آپشن ممکن است امکانات بیشتری نسبت به ال ۹۰ ارائه دهند اما در مدل های پایه تفاوت چندانی وجود ندارد.
  • دنا : دنا به عنوان یک خودروی ملی تلاش کرده است تا با ارائه طراحی به روزتر و امکانات رفاهی بیشتر جایگاه خود را در بازار خودروی ایران تثبیت کند. دنا از نظر فضای کابین و صندوق عقب تقریباً در سطح ال ۹۰ است. کیفیت سواری دنا به دلیل استفاده از پلتفرم مشابه با پژو ۴۰۵ تفاوت چندانی با ال ۹۰ ندارد. با این حال دنا در زمینه امکانات رفاهی به طور قابل توجهی از ال ۹۰ برتر است و امکاناتی نظیر سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی دوربین دید عقب سنسور پارک و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) را ارائه می دهد.
  • خودروهای چینی اقتصادی : در سال های اخیر خودروهای چینی اقتصادی نیز به عنوان رقبای جدی برای ال ۹۰ در بازار ایران مطرح شده اند. این خودروها اغلب با ارائه طراحی جذاب تر و امکانات رفاهی بیشتر تلاش می کنند تا سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. فضای کابین و صندوق عقب خودروهای چینی اقتصادی بسته به مدل می تواند متفاوت باشد اما برخی از آن ها فضای مشابه یا حتی بیشتری نسبت به ال ۹۰ ارائه می دهند. کیفیت سواری خودروهای چینی اقتصادی نیز بسته به مدل و برند متفاوت است اما برخی از آن ها سواری نرم تر و راحت تری نسبت به ال ۹۰ ارائه می دهند. در زمینه امکانات رفاهی خودروهای چینی اقتصادی به طور کلی از ال ۹۰ بسیار برتر هستند و امکانات متنوعی نظیر سانروف سیستم های اطلاعات و سرگرمی پیشرفته سیستم های کمک راننده و روکش های چرمی صندلی ها را ارائه می دهند.

بهینه سازی آسایش در ال ۹۰ : راهکارهای عملی

بهینه سازی آسایش در ال ۹۰ : راهکارهای عملی

با وجود محدودیت های ذاتی در طراحی و ساختار ال ۹۰ به عنوان یک خودرو اقتصادی می توان با انجام برخی اقدامات سطح آسایش آن را تا حدودی بهبود بخشید.

۱. ارتقاء سیستم تعلیق : نصب کمک فنرهای با کیفیت تر و فنرهای لول با نرخ فنریت متغیر می تواند به جذب بهتر ضربات و کاهش ارتعاشات کمک کند. همچنین استفاده از بوش های پلی یورتان در سیستم تعلیق می تواند به بهبود پایداری و فرمان پذیری خودرو و در نتیجه افزایش نسبی آسایش سواری منجر شود.

۲. عایق بندی صوتی کابین : نصب مواد عایق بندی صوتی در درب ها کف سقف و دیواره موتور می تواند به کاهش ورود صداهای محیطی و صدای موتور به داخل کابین کمک کند. استفاده از شیشه های دوجداره نیز می تواند در کاهش نفوذ صدا موثر باشد.

۳. بهبود صندلی ها : نصب روکش های صندلی با کیفیت تر و ارگونومیک تر می تواند به افزایش راحتی صندلی ها و کاهش خستگی سرنشینان در مسافت های طولانی کمک کند. همچنین نصب گرمکن و سردکن صندلی (در صورت وجود امکان فنی) می تواند سطح آسایش را در فصول گرم و سرد سال بهبود بخشد.

۴. ارتقاء سیستم تهویه مطبوع : سرویس دوره ای و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع نقش مهمی در آسایش سرنشینان به ویژه در فصول گرم سال دارد. استفاده از فیلتر هوای کابین با کیفیت بالا نیز می تواند به بهبود کیفیت هوای داخل کابین و کاهش آلرژی ها کمک کند.

۵. نصب سیستم صوتی با کیفیت تر : ارتقاء سیستم صوتی خودرو و نصب بلندگوهای با کیفیت تر و آمپلی فایر می تواند تجربه صوتی بهتری را برای سرنشینان فراهم آورد و به کاهش خستگی در سفرهای طولانی کمک کند.

نتیجه گیری : آسایش نسبی در یک خودروی اقتصادی

رنو ال ۹۰ با وجود آنکه در دسته خودروهای اقتصادی قرار می گیرد تلاش کرده است تا سطح قابل قبولی از آسایش را برای سرنشینان خود فراهم آورد. فضای جادار کابین و صندوق عقب سیستم تعلیق نسبتاً نرم و صندلی های ارگونومیک از جمله نقاط قوت ال ۹۰ در زمینه آسایش هستند. با این حال ال ۹۰ در زمینه امکانات رفاهی و عایق بندی صوتی در مقایسه با خودروهای مدرن و رده بالاتر محدودیت هایی دارد.

در مقایسه با رقبای هم کلاس خود ال ۹۰ از نظر فضای کابین و صندوق عقب برتری نسبی دارد و از نظر کیفیت سواری در سطح مشابهی قرار می گیرد. اما در زمینه امکانات رفاهی بسیاری از رقبای جدیدتر به ویژه خودروهای چینی اقتصادی امکانات بیشتری را ارائه می دهند.

به طور کلی می توان گفت که ال ۹۰ آسایش نسبی و قابل قبولی را در سگمنت خودروهای اقتصادی ارائه می دهد. این خودرو برای افرادی که به دنبال یک خودروی جادار کاربردی و با استهلاک پایین هستند و اولویت اصلی آن ها قیمت و کارایی است می تواند گزینه مناسبی باشد. اما برای افرادی که به دنبال امکانات رفاهی بیشتر و سواری لوکس تر هستند گزینه های دیگری در بازار وجود دارد که ممکن است انتخاب بهتری باشند.

پرسش و پاسخ های متداول کاربران

۱. آیا سیستم تعلیق ال ۹۰ برای رانندگی در جاده های ناهموار مناسب است؟

بله سیستم تعلیق ال ۹۰ با توجه به نوع طراحی و تنظیمات انجام شده برای رانندگی در جاده های ناهموار شهری و روستایی ایران عملکرد قابل قبولی دارد. ارتفاع مناسب از سطح زمین (۱۵۵ میلی متر) و سیستم تعلیق نسبتاً نرم به ال ۹۰ امکان می دهد تا از بسیاری از موانع و ناهمواری های جاده ای عبور کند. با این حال باید توجه داشت که ال ۹۰ یک خودروی آفرود نیست و برای رانندگی در مسیرهای بسیار صعب العبور و خارج از جاده طراحی نشده است. در این شرایط ممکن است محدودیت هایی در عملکرد سیستم تعلیق و پایداری خودرو ایجاد شود.

۲. آیا امکان ارتقاء سیستم صوتی ال ۹۰ وجود دارد؟

بله امکان ارتقاء سیستم صوتی ال ۹۰ به طور کامل وجود دارد. سیستم صوتی فابریک ال ۹۰ کیفیت صدای متوسطی دارد و بسیاری از کاربران تمایل به ارتقاء آن دارند. می توان بلندگوهای فابریک را با بلندگوهای با کیفیت تر جایگزین کرد یک آمپلی فایر به سیستم اضافه کرد و یا حتی یک ساب ووفر برای بهبود بیس صدا نصب کرد. همچنین می توان هد یونیت (پخش) فابریک را با یک هد یونیت جدیدتر با امکانات بیشتر مانند صفحه نمایش لمسی بلوتوث و GPS جایگزین کرد. برای انجام این ارتقاء بهتر است به متخصصان سیستم های صوتی خودرو مراجعه شود تا نصب و تنظیمات به درستی انجام شود.

۳. آیا صندلی های ال ۹۰ برای سفرهای طولانی راحت هستند؟

صندلی های ال ۹۰ با وجود طراحی ساده به دلیل استفاده از فوم با دانسیته مناسب و طراحی ارگونومیک نسبی برای سفرهای طولانی تا حدودی راحت هستند. فضای کافی برای سر و پا نیز به کاهش خستگی سرنشینان در مسافت های طولانی کمک می کند. با این حال باید توجه داشت که صندلی های ال ۹۰ فاقد امکانات تنظیمات برقی گرمکن یا سردکن هستند و روکش های پارچه ای ساده ای دارند. برای افزایش راحتی صندلی ها در سفرهای طولانی می توان از روکش های صندلی ارگونومیک و پشتی های طبی استفاده کرد. همچنین توقف های منظم در طول سفر و انجام حرکات کششی به کاهش خستگی و بهبود گردش خون کمک می کند.

دکمه بازگشت به بالا