شام ایرانی «بفرمایید شام» نیست!
یکی از املاک و مستغلات محبوب برای شبکه سینمای خانگی در هفته های اخیر برنامه “شام ایرانی” بوده است که علی رغم اینکه توسط مردم دیده می شود کمتر از آن آگاه است. یکی از دلایل اصلی این امر این است که وجود سوء تفاهم در فضای عمومی و در بین رسانه ها این است که “شام ایرانی” چیزی نیست جز نسخه ایرانی از برنامه “شام” شبکه مانوتو اما “شام ایرانی” مانند “شام” است نسخه محلی برنامه.

به گفته یومیر New Morning نوشت: “شام ایران” محصولی ساده در شبکه سینمای خانگی است که در همان زمان به برخی از اهداف رسیده است: مخاطبان سرگرم کننده معرفی شخصیت های هنری در یک فضای صمیمی که نشان دهنده تعدادی از طعم غذا در ایران است و یک رقابت سرگرم کننده برای مخاطبان ایجاد می کند. ادامه این روند اگر نقاط ضعف برداشته شود می تواند “شام ایران” را به یکی از پرتقال ترین محصولات سینمای خانگی تبدیل کند. مجموعه ای که نه تنها مخاطب را سرگرم می کند بلکه فرصتی را برای در نظر گرفتن میهمان نوازی و فرهنگ غذا خوردن در ایران فراهم می کند.
“شام ایران” چیست؟
یکی از املاک و مستغلات محبوب برای شبکه سینمای خانگی در هفته های اخیر برنامه “شام ایرانی” بوده است که علی رغم اینکه توسط مردم دیده می شود کمتر از آن آگاه است. یکی از دلایل اصلی این امر این است که وجود سوء تفاهم در فضای عمومی و در بین رسانه ها این است که “شام ایرانی” چیزی نیست جز نسخه ایرانی از برنامه “شام” شبکه مانوتو اما “شام ایرانی” مانند “شام” است نسخه محلی برنامه.
استفاده از یک شکل جهانی ساختار برنامه مهم است. “شام ایران” یک برنامه بین المللی محبوب است که با من می خورد. الگویی که در کشورهایی مانند انگلیس ایالات متحده استرالیا و کانادا تولید شده و با رنگ و سبک زندگی فرهنگی ایران ایران سازگار شده است.
تاریخ
“شام ایران” یک سریال ویدیویی است که از زمان اولین پخش زمستانی خود جایگاه ویژه ای در بین مخاطبان ایرانی به دست آورده است و با گذشت زمان فراز و نشیب های زیادی را با مربیان و شرکت کنندگان مختلف تجربه کرده است. اولین سری این سریال توسط Bijan Birang کارگردانی شد و از طریق شبکه سینمای خانگی در دسترس قرار گرفت.
علاوه بر این مربیانی مانند محمد شایاسته (1) و سوروش سهات (1) نیز فصل های بعدی را که اغلب شکست خورده بودند رهبری کردند اما نقطه عطف این برنامه از سال 2 می تواند به عنوان آغاز همکاری با سعید آبوتالبب دیده شود. هنگامی که روح جدیدی در این مجموعه دمیده شد و شام ایران توانست بیشتر ظاهر شود. ساخت سری جدید شام ایرانی به کارگردانی سعید آبوتالبب در زمستان آغاز شد و قسمت اول در 5 مارس همان سال ارسال شد. Abutaleb که برنامه هایی مانند “تجمع ایران” و “شب های مافیا” تولید می کند توانست برای لذت بردن از مخاطب لحن را به “ساختار شام ایرانی” تزریق کند.
Abutaleb سالها بر تولید و توزیع واقعیت ها متمرکز شده است و با وجود برخی از تجربیات ناموفق در این زمینه به میزان بلوغ و آشنایی با طعم مخاطبان ایرانی رسیده است که می تواند معنای مثبت بینندگان “شام ایرانی” را به پایین ترین هزینه ها جلب کند. این برنامه نه دکوراسیون گران قیمت و گران قیمت دارد و نه افراد مشهور گران قیمت که در مقابل دوربین آن هدایای خوبی می دهند. با این حال “شام ایران” توانسته است تصویری نسبتاً صمیمی از چهره های آشنا را ارائه دهد. او “شام ایران” را از یک برنامه منظم گرفته تا یک تجربه دیدنی و با درک دقیق از سلیقه مخاطبان ایران و تسلط بر افتتاح یک رهبر واقع گرایانه ساخته است.
ساخت برنامه
در هر فصل چهار شخصیت مشهور در بین بازیگران خوانندگان ورزشکاران کمدین ها و سایر افراد مشهور در یک رقابت دوستانه شرکت می کنند. هر قسمت میزبان دیگری دارد که وظیفه برگزاری مهمانی شام و تهیه غذا به سایر شرکت کنندگان را بر عهده دارد. در پایان هر شب میهمانان و حتی میزبان (از فصل 4 به بعد) کیفیت میزبانی و غذا را به دست می آورند و آخرین برنده با بالاترین امتیاز تعیین می شود.
این برنامه که به شکلی ساده اما جذاب مردم را به یک رقابت دوستانه برای آشپزی و پذیرایی از میهمانان دعوت می کند در هفته های اخیر فراتر از یک سرگرمی دیدنی و جذاب است و به یک زمینه برای نشان دادن فرهنگ آشپزی ثروتمند ایرانی تبدیل شده است.
آنچه “شام ایران” را از نمونه های بین المللی مشابه جدا می کند نه تنها حضور چهره های مشهور بلکه استفاده هوشمندانه از غذاهای سنتی و محلی ایرانی در یک فضای غیررسمی و صمیمی است. فضایی که هنر پخت و پز به تعامل و رقابت سالم تبدیل می شود.
تنوع صورت
سعید Abutaleb در چندین فصل فصل نهم تا هفدهم در سراسر مجموعه “شام ایرانی” چهره های مختلف طراحی متفاوت فضای مهمانی و انتخاب تعدادی از موضوعات فرهنگی در دستور کار قرار داده است. حضور شخصیت هایی مانند Hamed Song Mirtahir Mazlomi Marjaneh Golchin Maryam Amir Jalali Hooman Electric Pap Nasrallah Radash Behnam Thanks و بسیاری دیگر این برنامه را به یک مخاطب جامع تبدیل کردند.
حضور نمرات مانند Hamed Song که پس از شرکت در این برنامه به یکی از محبوب ترین شماره های تلویزیون تبدیل شد و بعداً یک بازیکن از یک رویداد زنده تنها یکی از نمونه هایی است که Abutaleb دقیقاً می داند که او و مخاطبانش از شام ایران می خواهند. حتی برخی از بازیگرانی که مدتی کار می کنند توانسته اند بازیکنان را در مقابل دوربین یادآوری کنند و جایگاه خود را در سینما تلویزیون و شبکه خانگی بازیابی کنند.
سفره های مختلف و مهمانان مهمان
هر قسمت از این برنامه فرصتی برای نمایش سری منحصر به فرد از سفره های ایرانی است. از کاسه های معطر و کباب های معتبر گرفته تا دسرهای خوشمزه و غذاهای محلی. در چنین چارچوبی مخاطب نه تنها با سبک آشپزی بلکه با میزبانی گفتگو و حتی سبک زندگی میزبان نیز آشنا است. این ارتباط بین شکل جهانی برنامه و محتوای اصلی ایرانی یک تجربه صمیمی و دلتنگی را ایجاد می کند که باعث می شود “شام ایران” بسیاری از مخاطبان را به یک عادت لذت بخش تبدیل کند.
“شام ایران” سعی کرده است که هم سرگرم کننده باشد و هم فرهنگ مهمان نوازی ایرانی را در سطح وسیع تری نشان دهد. در این برنامه آشپزی و دریافت میهمان نه تنها یک مهارت ساده بلکه یک ارزش فرهنگی و اجتماعی است. این از این نظر حائز اهمیت است که می دانیم حتی ساده ترین مهمانی های خانوادگی در رستوران ها در سالهای اخیر در رستوران ها برگزار می شود گویا پسر عموی میهمان به بیرون از منزل حمله می کند یا برای مهمان سفارش غذا می دهد و به فرهنگ عمومی در ایران حمله می کند. با این حال در گذشته نه خیلی دور پخت و پز غذا برای میهمان نه تنها یک فعالیت ساده برای تغذیه معده بلکه نشانه ای از احترام و افتخار میهمان بود. شام ایران در حالی که شوخی ها و سرگرمی های رقابتی آن در تلاش است تا فرهنگ پذیرش میهمانان را زنده کند و ریشه های بومی رفتار ما را در دوره های ما به روشی نرم و زیر جلدی یادآوری کند.
زندگی مشهور
علاوه بر این “شام ایران” عاقلانه سعی کرده است از یک سو سبک زندگی ایرانی جهان مدرن را نشان دهد و به اغراق هایی که گاه به زندگی مشهور تبدیل می شود پاسخ دهد. متأسفانه در سالهای اخیر این تصور بوده است که بیشتر هنرمندان و افراد مشهور ایرانی روز خود را بر اساس یک سبک زندگی غربی با مؤلفه هایی مانند شرایط آزاد مراقبت از حیوانات خانگی مشارکت و غیره می گذرانند. تصویری که طبیعی نیست و بسیاری از هنرمندان مانند افراد عادی زندگی می کنند. با این حال کار آنها خرید است.
همزمان با شام ایران وقتی سعی می کند مخاطبان خود را با یک مسابقه سرگرم کند همچنین به دنبال این است که این تصویر اشتباه را برطرف کند و نشان دهد که افراد مشهور لزوماً در پنت هاوس زندگی نمی کنند آنها برای شام خود چنین غذاهایی را از قسمت شمالی شهر سفارش نمی دهند اما حیوانات خانگی خود را ندارند اما حیوان خانگی ندارند.
برنامه های اصلاح
مانند هر برنامه دیگر برنامه شام ایران خالی نیست و در بعضی از قسمت های آن چالش هایی وجود دارد که می تواند به بهبود کیفیت برنامه کمک کند. یکی از انتقاداتی که گاهی اوقات مخاطب در مورد آن شنیده می شود تجملات شدید برخی از احزاب است. سفره های مبارک و مراسم که گاهی اوقات برای زندگی روزمره خانواده های ایرانی ملموس است. این می تواند صمیمیت و اعتبار فضا را کاهش داده و باعث شود برنامه از هدف اصلی خود از ایجاد یک رقابت دوستانه و مداوم دور شود.
در بعضی موارد تفاوت بین لحن اخلاق و رفتار بین شرکت کنندگان قابل تجزیه و تحلیل است. در حالی که برخی از میهمانان با تعامل مثبت و تعامل مثبت فضایی گرم و راحت ایجاد می کنند حضور یک یا دو نفر منجر به لحن سرد یا کمتر علاقه مند به تعامل با افت ریتم می شود و جذابیت این برنامه را کاهش می دهد.
*تولید مثل سایر رسانه ها و شبکه های اجتماعی تأیید محتوای آن از ISNA نیست و صرفاً برای توجه مخاطب منتشر می شود.
پایان پیام