مسئله فقط ایران هراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب می شود؟
یکی از اعضای جامعه گردشگری گفت: “مشکل نه تنها ایران ایرانیان است ؛ در طی این سالها که گردشگری در رکود بوده است بیشتر راهنماهای مسافرتی یا مهاجرت شده یا مشاغل تغییر یافته هستند. اتوبوس ها و تجهیزات تجهیزات وارد چرخه گردشگری نشده اند کیفیت خدمات هتل کاهش یافته است نرخ بهره تقریباً ضعیف است.

محمد ابراهیم ابراهیمی در مصاحبه ای با یومیر با اشاره به حرکاتی که در برخی از بازارهای توریستی با شروع مذاکرات ایران و در نظر گرفته شده است با اشاره به برخی از چالش ها و مشکلاتی که هنوز رکود اقتصادی پس از دوران کرونا را حذف نکرده اند افزود: ایران بخشی از ایران است. به عنوان مثال این کشور مایل به برنامه ریزی تور و سفر به ایران است ما فقط حدود 5 گروه تور ایران را برای سال آینده رزرو کرده ایم اما زیرساخت ها و وضعیت خدمات به هیچ وجه خوب نیستند.
وی ادامه داد: “ما به دلیل تورهای خود کارگاه های آموزشی دوباره برقرار کرده ایم راهنماهای توریستی را جمع کرده ایم و آنها را به ملاحظات و ملاحظات یادآوری می کنیم.” حدود پنج تا شش سال بیشتر راهنماها از ورودی خارج شده اند بسیاری از آنها از این حرفه خارج شده اند و برخی از آنها مهاجرت می کنند بنابراین لازم است مجدداً گروه را دوباره معرفی کنیم.
توریست ادامه داد: سؤال دیگری که درگیر و حتی نگران کننده است فقدان اتوبوس و وسایل نقلیه مدرن است. در واقع ماشین واقعی سخت است. در این چند سال ماشین توریستی مناسب وارد چرخه نشده و زیرساخت ها در چند سال گذشته با رسیدن این صنعت به رکود اقتصادی نابود شده است. شاید مدرن ترین اتوبوس ما سال 2 باشد. رانندگان این اتوبوس ها نیز به آموزش نیاز دارند. بسیاری از گروه های توریستی که به ایران می آیند از وضعیت اتوبوس ها و اتومبیل ها ناراضی هستند.
ابراهیمی به نارضایتی گردشگران خارجی خدمات هتل اشاره کرد و افزود: “اتاق ها اتاق ها را به درستی تمیز نمی کنند و به درستی خدمت نمی کنند ما هنوز هم این مشکلات را با هتل ها داریم.” به غیر از چند شهر بزرگ هتل در شهرهای دیگر یافت نمی شود. مگر اینکه نتوانیم توریست را به ایفاهان و شیراز ببریم. ما همچنین باید ایران غربی و شرقی را معرفی کنیم اما هتل کم است.
این سفر گفت: “برخی از هتل ها اعلام می کنند که قیمت آنها مشابه نرخ هتل های خارج از کشور نرخ آنها معمولاً دور از قیمت مصوب وزارت گردشگری نیست با ستاره و کیفیت خدمات نرخ ارز و قیمت آنها با ایران مطابقت ندارد.” در این شرایط ما می خواهیم مسافر را جذب کنیم باید قیمت معقول بپردازیم. مرد هتل قیمت اتاق را با قیمت 4000 دلار محاسبه کرد اما وقتی دلار کاهش یافته است قیمت هتل تغییر نکرده است. دلبستگی دلار و ریال به یک مشکل تبدیل شده است.
وی افزود: “در بعضی از شهرها ما به هیچ وجه هتل خوبی نداریم. اکنون ما گروهی از گردشگران را در یک هتل دو استار در شمال غربی ایران داریم که یک فاجعه است به درستی نظارت نمی شود اتاق غرق شده است و صبحانه ضعیف ترین ممکن است.
یکی از اعضای جامعه گردشگری همچنین از اقدام حاملان برای دریافت هزینه ای غیر از پرتاب خارجی انتقاد کرد و گفت که پروازهای داخلی برای اتباع خارجی معمولاً دو برابر مسافر مسافر ایران است. ما نمی دانیم که چرا آنها این قیمت را دو برابر کرده اند. بهتر است گزینه جداگانه ای را برای یک آژانس توریستی یا توریستی تعریف کنید زیرا بیشتر گردشگران قیمت بلیط هواپیمایی داخلی را در یک نقطه کنترل می کنند که مشخص نیست چه زمانی قیمت بلیط اتباع خارجی با مسافران ایران متفاوت است آنها معتقدند که آژانس ایران بلیط هوایی را دو برابر کرده است. ما بلیط یک گروه آلمانی را در مسیر مشهاد در آهواز حدود شش میلیون تومان داریم در حالی که همان بلیط برای مسافر ایران حدود سه میلیون تومن است. آنها در کجا در جهان چنین رفتار می کنند؟
ابراهیمی ادامه داد: “مشکل دیگری که ما با چینی ها داشتیم در گذشته اکنون با ملیت های دیگر پیدا کرده ایم اکنون گروه های بزرگی از ترکیه بدون راهنما و هماهنگی با دفتر گردشگری در ایران بدون داشتن کد به ایران سفر می کنند و هیچ کس هیچ ارتباطی با آنها ندارد.” چرا هنگامی که گردشگری برای چندین سال با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کرده است ما وضعیتی را می بینیم که کمترین درآمد را از طرف گردشگران خارجی ایران کسب می کند. آنها باید مکانیسمی را برای این مشکل تدوین کنند این گروه ها را ملزم به دریافت کد و رزرو هتل از طریق آژانس گردشگری در ایران می کنند. بدون این موارد اجازه رزرو هتل را نکنید.
توریست گفت: “در وسط همه این معضلات برخی از افراد ارزان تر هستند و خدمات بی پایان ارائه می دهند و توریست را ناراضی و شاکی می کنند.” همین رفتار ضد پروپاگاندا است و اعتبار سایر آژانس های توریستی ایرانی آن را تضعیف می کند. در حالی که استدلال ما ارائه خدمات خوب و با کیفیت است به گونه ای که کسانی که به ایران می آیند نیز می توانند دیگران را به سفر به ایران ترغیب کنند.
ابراهیمی با بیان اینکه بازار توریستی خیلی مطلوب نیست و کشورهای همسایه به دلیل اختلافات فرهنگی در سفر و شرایط اقتصادی بسیار مطلوب نیستند گفت: “فکر می کنید چقدر می توان به چین و روسیه جذب شد. ایران هنوز در این کشورها ناشناخته است. از سنگال و بنگلادش و کشورهایی که اخیراً به بازار جدید آمده ایم که وقتی وضعیت معیشت و مالی در این کشورها خیلی خوب نیست توسط گردشگران جذب نمی شود.
توریست تأکید کرد: در حالی که به نظر می رسد همه چیز رها شده است مکانیسم برای همه این مشکلات وجود دارد.
پایان پیام