سودای بی پایان ادغام سازمان حفاظت محیط زیست

خشکسالی سالها بر خشکسالی ایران بوده است و در برخی مناطق و همچنین نیازهای صنعت و مصرف داخلی شرایط پیچیده ای را پیش از مقامات قرار داده است. از سال 3 پیشنهادات و برنامه های مختلفی برای ادغام آژانس محیط زیست وجود داشته است. این بار نمایندگان مجلس راه حل برای وزارت آب و محیط زیست پیدا کرده اند اما طبق گفته دبیرکل عمومی وظایف صنعت آب در حفاظت از محیط زیست و اداره آب در وزارت انرژی و ایجاد وزارت آب و محیط زیست.
به گفته ایزنا ادغام آژانس حفاظت از محیط زیست با سایر موسسات سوال جدیدی نیست. سال 4 برخی از نمایندگان مجلس طرحی را برای تشکیل وزارت آب انرژی و محیط زیست ارائه دادند. این پروژه با مقاومت در برابر موسسات تخصصی محیط زیست روبرو بود. به عنوان مثال احمد لاهجانزاده معاون مدیر محیط زیست محیط زیست را تبدیل به آژانس محیط زیست به وزارت محیط زیست به عنوان تیراندازی از نهاد محیط زیست توصیف کرد و گفت که آژانس محیط زیست باید مستقل از قانونگذاری یا مدیر باشد.
6 ژانویه علی سالاجاکا – رئیس سابق آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک – که او همچنین رئیس سازمان منابع طبیعی بود – نیاز به ادغام این دو سازمان بر اساس درخواست رسمی از رئیس جمهور داشت اما این طرح حتی اگر مسئله این دو سازمان بارها مطرح نشده بود حتی در پایان سال نیز مطرح شده بود. این شرکت به یک شرکت تابعه EPA تبدیل شد اما سرانجام آب این دو سازمان در جو قرار نگرفت.
آخرین پیشنهاد از مجمع مشاوره اسلامی و وزارتخانه های آب و محیط زیست و اعلام آخرین پیشنهاد در ماه آوریل اعلام و اعلام شد. طرحی که حامیان و مخالفان خود را در اختیار دارد.
علی شریعت در مکالمه با یومیر وی می گوید: “متأسفانه هر دو سال یک بار برنامه های ادغام یا جدایی را برای وزارتخانه ها مشاهده می کنیم در حالی که نه تنها تولید مثبتی از چنین پروژه هایی وجود داشته است بلکه هزینه های آن برای بیت مالال تحمیل شده است.” به نظر می رسد که نام وزارتخانه ها جدایی یا ادغام وزارتخانه ها شکل گیری استانهای جدید و سریال با چنین اقداماتی تنها طراحان هنری هستند. حتی اگر قرار بود معدن بالادست دولت در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: در سایر کشورها سیاست کوچک شدن دولت ها در دستور کار قرار دارد در ایران هر سال تعداد مؤسسات و سازمان ها افزایش می یابد و تجربه چنین روشهایی نشان داده است که شکل گیری آنها عملکردی ملموس نداشته است مگر اینکه بار مالی گسترده ای را بر بودجه عمومی کشور ارائه دهد.
دبیرکل فدراسیون صنعت آب تأکید می کند: تجربه اخیر آرژانتین در انحلال سازمان ها و نهادهای غیر ضروری و گران قیمت نشان داد که این روش ضمن ایجاد تحول اقتصادی و چابکی دولت می تواند برای کاهش نقص بودجه عمومی و کاهش تورم حاصل شود.
شرع معتقد است که میزان نگرانی در دستگاه پلیس به روشی کاهش یافته است که به جای مقابله با مهمترین سؤالات روی سؤالات رسمی متمرکز شود. وزارت انرژی به جای رسیدگی به چنین مواردی به عنوان مدیر آب بر وظایف و مسئولیت های خود برای محافظت از منابع آب این کشور و جلوگیری از سایر آژانس ها و موسسات از منابع آب این کشور متمرکز است زیرا این قانون به وزارت انرژی اجازه داده است تا با متخلفین مقابله کند اما وزارتخانه به هر دلیلی کم است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد که کاهش مشکلات برای “عدم تمرکز در تصمیم گیری -t ایجاد” در بخش آب و انرژی رایج ترین مسئله است. واقعیت این است که چالش منابع آب در ایران چند صد سال تاریخ دارد و این مشکل در سالهای اخیر افزایش یافته است. وجود “برنامه جامع آماده سازی خاک” که ظرفیت هر استان کشاورزی صنعت و غیره یکی از نیازهای کشور برای حل این مشکل است.
دبیرکل فدراسیون صنعت آب تأکید می کند: من معتقدم که وظایف وزارت حفاظت از محیط زیست و وزارت آب و وزارت آب و وزارت محیط زیست دارای نقاط ضعف بسیاری از جمله “نظارت بر حاکمیت و دولت اجرایی اداری” و همچنین درگیری با علاقه و مأموریت های بدن است. شما از آن آگاه نیستید و هزینه های اضافی کشور را تحمیل می کنید.
شرع می گوید منابع آب این کشور و منابع طبیعی و منابع زیست محیطی این کشور در حال حاضر با بحران روبرو هستند: با توجه به اینکه ایجاد وزارت آب و محیط زیست نیاز به تغییرات اساسی در وزارتخانه های کشاورزی و جهاد جاده ها و توسعه شهری و محیط زیست دارد و همه اینها تأثیر گسترده ای بر جامعه خواهد داشت.
وی با اشاره به برخی از قوانین تصویب شده در این زمینه می گوید: این موارد شامل “سند ملی امنیت غذایی مترقی” است که توسط دولت شهید رئیس جمهور تصویب شده است. طبق این سند آب باید در مصرف آب تا 1 2 میلیارد متر مکعب ذخیره شود. به عبارت دیگر طبق این سند 2 تا 5 میلیارد متر مکعب آب کشاورزی صنعت و خدمات باید هر ساله ذخیره شود.
طبق این سند هر پروژه انتقال آب و هر نوع آب شیرین کن و سد غیرقانونی است اما ما هنگام انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی هزاران میلیارد دلار می بینیم. این جایی است که می فهمیم که در بخش آب بهترین قوانین را داریم اما به آنها اعتقاد نداریم.
در نهایت شریع تأکید می کند: کافی است به جای اینکه به دنبال برنامه های ادغام بی معنی یا ایجاد وزارت آب و محیط زیست باشید بر روی همان سند ملی که بهترین سند آب در کشور است عمل کنیم.
بیشتر بخوانید:
مجلس
تبدیل آژانس محیط زیست به “وزارت” یک اسلحه در محیط زیست است
مقاومت صریح در تشکیل وزارت انرژی و محیط زیست
محیط و هزار مشکل/ آیا تشکیل یک سرویس است؟
آژانس حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگلداری آب که در جو نمی رود
پایان پیام