پاسخ به برخی پرسش ها درباره کاوش در محوطه متروی شیراز

یومیر/پدر پس از برخی بحث ها در مورد کاوش های باستان شناسی مربوط به خط مترو شیراز روزنامه نگاران از پروژه کاوش در قطار شهر شهچارغ در متن تاریخی بازدید کردند و باستان شناسان در دانشگاه هنر شیراز نماینده میراث فرهنگی و رهبر سازمان قطار شهری به سؤالات پاسخ دادند.

پاسخ به سؤالات مربوط به کاوش های باستان شناسی مترو شیراز / همه Associt

رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه هنرهای شیراز امروز (2 مه) گفت: “بخشی از ایستگاه خط مترو شیراز و اکنون در مرحله حفاری باستان شناسی یک سایت زیارتی است که مربوط به شاهچارراگ -هولی است.”

میسام نیکزاد یادآوری کرد که قطار شهر شیراز مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارد و افزود که اتصال بین دو خط مترو لغو خواهد شد و سطح آن تنظیم نمی شود اما اتوبوس برقی در امتداد جاده حرکت می کند و یک تونل در زیر خیابان ساخته می شود که برای آسفالت و آسفالت در دسترس خواهد بود. نکته در حال ساخت است.

وی از حضور اساتید باستان شناسی در دانشگاه هنر شیراز در کاوش های باستان قبل از ساخت ایستگاه مترو در فضاهای پارکینگ زیارت خبر داد و گفت: “در این بخش ما کاوش های باستان شناسی هستیم و پس از پایان کار ما گزارش علمی را به موسسات مربوطه ارسال خواهیم کرد.”

ما مجوز از موسسه تحقیقات میراث فرهنگی داریم

نیکزاد به یاد آورد که تحقیقات ما بر اساس مجوز موسسه تحقیقات میراث فرهنگی که در 5 مارس صادر شده است گفت: “ما کارهای میدانی خود را از 5 آوریل امسال شروع کردیم و ما بین موسسات میراث فرهنگی چهار پدر قطار شهر شیراز دانشگاه هنر و موسسه میراث فرهنگی گسترش خواهیم یافت.

وی بخش های مختلفی از نقطه را که باستان شناسی در حال حفاری در پارکینگ زیارت است بیان کرد و گفت: “در این بخش ما سه سنگر 2 از 2 داریم که اولین سنگر یک سقف و یک فضای ترسناک بود و سنگر دوم یک پاسیو و فضای باز و یک آب سوم و سنگر است.” در کاوش های ما در این سنگرها ما تاکنون به باقیمانده هایی دست یافته ایم که شواهدی از حمام پهلوی مانند خزانه داری و سد آب دارد.

نیکزاد گفت که ما همچنان به کاوش خواهیم پرداخت تا بتوانیم لایه های قدیمی تر را شناسایی کنیم و این پروژه را فرصتی طلایی برای انجام کاوش های باستان شناسی در متن تاریخی شیراز که هدفمند و لایه بندی شده است بدانیم.

یکی از اعضای دانشکده دانشگاه هنر شیراز اظهار داشت که علاوه بر پاسخ دادن به مطالعه قطار شهری می توانیم به تعدادی از سؤالات علمی در مورد ترتیب و استقرار و دوره ها در شیراز پاسخ دهیم و بگوییم: نقطه اکتشاف دارای بافت معماری مدرن و تقریباً یک دیوار گل و دیوار و خانه و خانه است. اگرچه این خانه از یک لایه مدرن است اما ما با این واقعیت که حملات خیلی زیاد است بسیار با دقت و حوصله مدیریت می کنیم.

کاوش دقیق ترین روش های جهان

وی گفت: برای ما باستان شناسان تا به امروز مهم نیست خواه مربوط به لایه قاجر یا پنج هزار سال پیش باشد. آنچه برای ما مهم است کاوش در دقیق ترین تکنیک های جهان است و این در حال انجام است و هیچ داده ای تاکنون از باستان شناسان منطقه از بین نرفته است.

نیکزاد به یافته هایی که تاکنون به دست آورده اند اشاره کرد: “یافته های ما بیشتر قطعات سرامیکی است که گوشه های خسته ای است همه اینها جمع آوری شسته شده زمینه و عکاسی و سپس طراحی مطالعه و مقایسه هستند که بخشی از مطالعات ما هستند که ما یافته های خود را تجزیه و تحلیل می کنیم و مقایسه می کنیم.”

داستان آن سکه ها یافت شد؟

رهبر گروه تحقیقاتی باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز گفت: “همراه با این ما تعدادی از یافته های ویژه مانند قطعات کاشی یک تکه ظرف شیشه ای شکسته یا سکه داریم.” در اینجا 4 سکه پیدا کردیم که ثبت شده و اکسیده شده اند و اکنون نمی توان آنها را خواند اما از آنجا که شکل این سکه ها به صورت دایره ای است مشخص است که آنها برجسته شده اند به طوری که سکه ها مطمئناً از دوره پهلوی دیگر قدیمی تر نیستند زیرا آنها برجسته هستند. اولین واحد سیم پیچ در زمان ناصر الدین شاه وارد ایران شد و قبل از آن هیچ سکه دایره ای کاملاً دایره ای نداریم بنابراین سکه های یافت شده کاملاً دایره ای مربوط به دوره ای است که گفتیم و احتمالاً سکه های حمام.

وی در ادامه تعریفی از باستان شناسی را ارائه داد و گفت: باستان شناسی علم مطالعه شیوه زندگی قبلی بر اساس باقیمانده مادی است. باقیمانده مواد به معنای حذف است. امروز هنگامی که از خانه به سمت دیگری حرکت می کنیم تعدادی حذف داریم. در گذشته بوده است که ما روی باستان شناسی کار می کنیم و حتی برخی نیز می گویند که باستان شناسی علم زباله است.

نیکزاد ادامه داد: همانطور که کاوش می کنیم تعدادی از پراکنده های پراکنده را از یک دوره قبلی می یابیم و آن را بازسازی می کنیم به عنوان مثال دو قطعه کاشی لعاب پیدا می کنیم و حدس می زنیم که حوضچه یا دیوار حمام با این کاشی تزئین شده است. البته تخریب ها در بازوها بسیار زیاد هستند زیرا در اثر فرسایش باد و باران رها شده و از بین می روند. پیش از این هیچ تجهیزات مکانیکی مانند لودر و بولدوزر برای جمع آوری این دفع وجود نداشت اما آنها به یک انبار تبدیل شده اند و به یک سینی بلند و یک تسویه حساب دیگر تبدیل شده اند.

رئیس گروه اکتشافات دانشگاه هنر شیراز گفت: ماهیت شهرهای تاریخی مانند شیراز این است که حرم شاهچارغ (ع) در مرکز تأسیس قرار داشت و خانه ها ساخته شده بودند و این خانه ها پس از 2 یا 5 سال بعد پاره شدند و خانه جدید دوباره ساخته شد بنابراین احتمالاً دوره دیگری داریم.

که به ما یادآوری می کند که در حین کاوش ها به عنوان هندوانه می توانیم این لایه را بگیریم و کاری انجام ندهیم و می تواند یک کشور باشد. همانطور که در زندگی امروز یک نقطه مسکن یک نقطه از زمین یا مزرعه وجود دارد وی گفت: “ما می دانیم بر اساس تصاویر ماهواره ای تا 5 سال پیش یک خانه یا یک خانه مسکونی وجود داشته است. این یک عموم مانند حمام آبشار و غیره بوده است.

ما آماده کاوش همه زمینه های تاریخی شیراز هستیم

نیکزاد اکتشاف کل ماده تاریخی را اعلام کرد و گفت: “ما در حال بررسی منطقه هستیم و کارفرمای این پروژه نیز یک قطار شهر شیراز است.”

رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز گفت: “تونل قطار این شهر دارای چندین ایستگاه در متن تاریخی است بنابراین باید یک تفاهم نامه با همکاری شهرداری قطار این شهر و موسسه تحقیقات میراث فرهنگی امضا شود که ما نیز یک بازوی تحقیقاتی شهرداری خواهیم بود.” در جاهایی که قرار است ایستگاه مترو ساخته شود تیم باستان شناسی مطمئناً تیم کاوش را انجام می دهد و طبق نتیجه گیری تصمیم به تصمیم گیری از شورای فنی برای وزارت میراث فرهنگی است.

وی در پاسخ به اینکه زمان پروژه حفاری باستان شناسی چه خواهد بود گفت: “این کارگاه کاملاً متعلق به تیم باستان شناسی است و امیدواریم که در اواخر ماه مه یا اواسط ماه جاری امسال بتوانیم کار خود را در این زمان به پایان برسانیم و نتیجه بگیریم تا تصمیم بگیریم.”

پاسخ به سؤالات مربوط به کاوش های باستان شناسی مترو شیراز / همه Associt

نیکزاد همچنین به این سؤال دیگر پاسخ داد كه اگر مترو به متن تاریخی نرسیده باشد آیا هنوز این مکان مشخص می شود وی گفت: نه. این اکتشافات نجات SO -CALLED است كه در دهه 1980 در لندن در اروپا اتفاق افتاد و آنها همچنین با بناهای تاریخی در زیر قبرهای آهنگ های مترو روبرو شدند و سپس نسخه های رزولوی را فراخواندند. اکنون در شهرهایی مانند آتن استانبول لندن پاریس و غیره آنچه در شیراز اتفاق می افتد که اولین کاوش های باستان شناسی است.

توسعه پایدار نیاز به حفظ بناهای تاریخی به همراه خدمت به افراد دارد

یکی از اعضای دانشکده دانشگاه هنر شیراز که می گوید فعالیت های باستان شناسی نباید ترمز توسعه باشد بلکه توسعه پایدار برای حفظ بناهای تاریخی و خدمت به جمعیت منطقه است.

وی در مورد اظهارات اخیر رهبر مؤسسه تحقیقات میراث فرهنگی در مورد عدم علاقه به دانشگاه هنر در کاوش ها گفت: “قبل از عید الدا تفاهم نامه ای از مترو توسط مؤسسه تحقیقاتی بسته شد اما رئیس این موسسه تغییر کرد و این توافق توسط رئیس سابق امضا شد.

نیکزاد گفت این نمونه ای از همکاری دانشگاه با صنعت است و گفت: “ما در تلاش هستیم تا یک بازوی تحقیقاتی در کنار شهرداری باشیم که از طرف شهرداری بسیار استقبال می شود و تیم فعلی کاوش های باستان شناسی توسط وزارت میراث فرهنگی مجوز دارد.”

میراث فرهنگی صنایع دستی و افسر توریستی در پروژه تحقیقات باستان شناسی ایستگاه شهچارغ در شیراز همچنین به روزنامه نگاران گفت: “کار در اینجا کاملاً قانونی است و جای تعجب نیست که ما گذشته خود را به شکل مدرن خود نگه می داریم این همان چیزی است که نگهداری از نگهداری با همان رویکرد است.

محمد جواد جعفری گفت که توسعه پایدار و توسعه مقطعی متفاوت است و افزود که یکی از مهمترین موضوعات مربوط به میراث فرهنگی است بنابراین بسته وراثت فرهنگی قبل از اتمام پروژه های توسعه تهیه می شود. یعنی قبل از موانع جاده ها قلاب های شهری و غیره باید توسط میراث فرهنگی که در سراسر جهان اتفاق افتاده است انجام شود و در شیراز بین میراث فرهنگی شهرداری و میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ به خوبی کنترل و هماهنگ بود.

وی به یاد می آورد که بخشی از پروژه قطار این شهر خدمت به مردم در بحث حمل و نقل است وی گفت این نقطه (ایستگاه زیارتی) برای ساخت ایستگاه قطار شهری باید کاوش شود که قبل از این اقدام یک پروژه نجات و امکان سنجی را تعریف می کرد و با همکاری موسسه تحقیقات میراث فرهنگی انجام می شد.

جعفری همچنین از اعتبار پروژه کاوش های باستان شناسی قطار شهری گفت: کلیه اعتبار های اکتشافی و وابستگی های میراث فرهنگی مطابق با برنامه های قانون و توسعه از پروژه های توسعه ای است که در این پروژه قطار شهری ارائه می دهد.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا