رویداد های فرهنگی هنری و ضرورت شفاف سازی

رویداد‌های فرهنگی هنری و ضرورت شفاف‌سازی

به گفته خبرگزاری آنا دولت از حق پول و در جای مناسب استفاده می کند؟ آیا دولت با دادن درآمد خود با عدالت مطابقت دارد؟ آیا دولت سیستم اداری را اداره می کند یا سیستم اداری دولت است؟ چنین سؤالاتی بیش از هر زمان دیگری مسئله شفافیت در مصارف فرهنگی هنری را ایجاد کرده است.

این موضوعات بسیار مهم است که در بیشتر کشورهای قانون اساسی یک یا چند اصل به موضوعات بودجه و بودجه اعطا می شوند. در بسیاری از کشورها رسانه ها مطبوعات و کارشناسان مستقل همیشه دولت های حاکم را در معرض چنین موضوعاتی قرار می دهند و دولت ها و وزیران حاکم را وادار می کنند که مسئولیت پذیر باشند و حتی گاهی مجبور به استعفا شوند. بنابراین روند تهیه و تصویب وجوه در دولت ها و مجالس جهانی تلاش می شود تا رئالیسم را برای پیش بینی منابع و هزینه ها به حداکثر برساند و از این دست تأیید و تصویب نشود.

حلقه شفاف سازی

در طول دو دهه گذشته اگر بخواهیم مخرج مشترکی را برای بحث در مورد بودجه دولت در نظر بگیریم “شفافیت” بدون شک سوال اصلی خواهد بود. در حقیقت شفافیت فقدان مفاصل است که در منابع اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

با توجه به تعریف صندوق بین المللی پول شفافیت مالی به دسترسی دسترسی و کیفیت اطلاعات در مورد عملیات فرآیندها رویه ها و رویدادهای نهادی گذشته حال و آینده (برنامه ریزی شده) به مدیریت مالی دولت اشاره دارد.

برای حرکت به سمت شفافیت در آژانس ها و نهادهای دولتی شفافیت سیستم بودجه ابتدا باید آسیب شناسی شود و سپس با وضعیت موجود در ایران و وضعیت مطلوب جهان سازگار شود نیاز به اتخاذ یک قانون شفافیت مستقل بودجه سپس الزامات در قانون شفافیت برآورده می شود.
نیاز به ارائه قانون مستقل را می توان گفت که شفافیت بودجه میزان اعتبار بودجه را افزایش داده هزینه بودجه و افزایش حمایت عمومی از سیاست های کلان اقتصادی را افزایش داده است. از طرف دیگر مدیریت بودجه غیر اجرایی می تواند منجر به بی ثباتی ناکارآمدی یا تشدید نابرابری شود.

با توجه به تعریف صندوق بین المللی پول شفافیت مالی به دسترسی دسترسی و کیفیت اطلاعات در مورد عملیات فرآیندها رویه ها و رویدادهای نهادی نهادی گذشته حال و آینده (برنامه ریزی شده) برای مدیریت مالی دولت اشاره دارد.

به عبارت دیگر شفافیت اقتصادی در مورد چگونگی جمع آوری درآمد وام گرفتن وام گرفتن سرمایه گذاری یا مدیریت دارایی های عمومی و بدهی دولت است. این همچنین در مورد دسترسی عمومی به اطلاعات در مورد نحوه عملکرد دولت پس از سیاست اقتصادی خود است. شفافیت اقتصادی با جمع آوری اطلاعات با کیفیت خوب و انتشار آن در زیر آنها ارزیابی وضعیت مالیات عمومی را امکان پذیر می کند.

رویدادهای هنری و ضرورت شفافیت

هر ساله بودجه های عظیمی در بخش فرهنگ و هنر کشور وجود دارد که از جشنواره های FAJR (فیلم فاجر تئاتر فاجر موسیقی فاجر و هنرهای تجسمی فاجر) گرفته تا رویدادهایی مانند نمایشگاه بین المللی کتاب و حتی نمایشگاه بین المللی قرآن است.

علاوه بر این جشنواره های مشهور ملی و بین المللی رویدادهای دیگری نیز وجود دارد که می توانند به لیست اضافه شوند. حمایت بنیاد فارابی از ساخت فیلم و هزینه های مورد استفاده در نسخه خطی آموزش و تولید در این بخش برای پشتیبانی از کتاب ها و مطبوعات و غیره و همچنین رویدادهایی مانند یادبود Hakim Abolghasem Ferdowsi Saadi Hakim Nizami و …

به این کمک های مالی رسانه ها توزیع و مصرف مقاله مطبوعات تحقیقات فرهنگی هنری انتشار آثار ادبی و هنری که از هنرمندان پیشگام هنرمندان و صندوق های اعتباری هنری کتاب و ادبیات ایرانی و غیره پشتیبانی می کند اضافه کنید.

تأثیر انتشار سیستماتیک حساب ها بر افکار عمومی

هر سال دولت بودجه زیادی را برای امور فرهنگی هنری این کشور خرج می کند و شهروندان حق دارند بدانند که دولت چگونه جمع می کند و چگونه آنها را مصرف می کند.

در طول سه دهه گذشته صورتهای مالی برای برخی از وقایع فرهنگی هنری کشور منتشر شده است اما ما هرگز راهی منظم نگرفته ایم و گاهی اوقات شاهد انتشار این حساب ها بوده ایم.

به طور کلی بودجه نقطه ارتباط بین سیاست ها و اجرای آنها و بین دیدگاه های سیاسی یا برنامه ها و کسب آنها است: بودجه منابع را از نظر زمان و پول به برنامه ها اختصاص می دهد.

برای تقویت شهروندان برای فهمیدن چگونگی جمع آوری و مصرف دارایی های خود آنها به این گزارش های بودجه نیاز دارند.

به عنوان بخشی از مدیریت بودجه دولت ها در طول چرخه بودجه سالانه تعدادی گزارش را در مراحل مختلف تشکیل می دهند. این گزارش ها شامل اعلامیه قبل از بروز برنامه بودجه اجرایی بودجه مصوب شهروندی گزارش های سال اول اواسط سال پایان سال و گزارش حساب Clay است.

برای تقویت شهروندان برای فهمیدن چگونگی جمع آوری و مصرف دارایی های خود آنها به این گزارش های بودجه نیاز دارند. شفافیت اقتصادی به مباحث آگاهانه تر در مورد تصمیم گیرندگان و مردم اجازه می دهد تا سیاست های اقتصادی را طراحی و نتیجه بگیرند و از این طریق پاسخی برای اجرای آنها ایجاد کنند.

اولین دستورالعمل برای شفافیت در وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی توسط وزارت معاون شورای در تاریخ 4/5/11 حمایت و بهبود خلاقیت های فرهنگی هنری و رسانه ای بهبود و بهبود بهره وری سیستم های پشتیبانی و نظارت در وزارت فرهنگ و وزارت فرهنگ تصویب شد. با این حال در طول سه دهه گذشته ما هرگز از لحاظ ساختاری و منظم توسط رویدادهای فرهنگی هنری این کشور منتشر نشده ایم.

چهاردهمین دولت شفافیت شفافیت را در دستور کار شفافیت قرار داده است در ماه های اخیر انتشار حساب شرکت های متعلق به دولت برای روشن شدن عملکرد این شرکت ها و وزارت فرهنگ و راهنمای اسلامی را می توان به عنوان اولین دانش آموز این درس دشوار و پیچیده توصیف کرد.

یک جستجوی ساده نشان می دهد که بسیاری از بودجه بودجه دولت در بخش هنر و فرهنگی سیستم شفافیت وب سایت وزارت فرهنگ و راهنمای اسلامی در دسترس عموم است. به گفته کارشناسان ناپدید شدن فساد و سوءاستفاده احتمالی و وضعیت این شرکت ها از تاریکی در حساب های آنها گسترش حساب های آنها است.

روزنامه نگاران کارشناسان فرهنگ و هنر و فعالان می توانند از اطلاعات منتشر شده در وزارت فرهنگ و سیستم شفافیت هدایت اسلامی در تجزیه و تحلیل خود استفاده کنند. افراد عادی ممکن است مستقیماً از این اطلاعات استفاده نکنند اما نتایج دسته اول از جمله کارشناسان فرهنگی می تواند در دسترس عموم قرار گیرد.

شفافیت مالی اغلب به عنوان بخشی از توسعه سیاسی یا در پاسخ به بحران مالی یا فساد رخ می دهد. عوامل تأثیرگذار خارجی که هنجارهای جهانی را ارتقا می بخشد و فعالان داخلی و بازیگران جامعه مدنی را قدرت می بخشد نیز می تواند نقش اساسی در این زمینه داشته باشد.

شفافیت و اعتماد

شفافیت می تواند به وضوح برابری را از طریق رعایت منابع ملی با اولویت های ملی افزایش دهد. شفافیت و مشارکت عمومی به دولت ها اجازه می دهد تا اعتماد کنند و به شهروندان اجازه دهند تا اظهار نظر کنند.

مشاغل و مؤسسات فعال تحت وزارت امور خارجه در برابر انتشار حساب های خود و ادعاهای مبنی بر اینکه اطلاعات آنها محرمانه است مقاومت می کنند.
ایجاد شفافیت در شرکت های دارای کشور نیاز به یک اراده سیاسی قوی دارد و اگر ساختاری و منظم در دستور کار باشد می تواند سرمایه اجتماعی را افزایش داده و بخش پارادایم بین حاکمیت و مردم را در دراز مدت ترمیم کند.

انتشار حسابها در بخش هنر و فرهنگی و ایجاد شفافیت مهم است که حجم زیادی از بودجه کشور در فرهنگ و هنر در دسترس وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی باشد و انتشار حساب های آنها به افراد و متخصصان کمک می کند تا سود و ضرر و زیان خود را حفظ کنند. انتشار این حسابها منجر به کاهش زمینه فساد می شود و بیشتر به آنها نظارت می کند.

روزنامه نگاران کارشناسان فرهنگ و هنر و فعالان می توانند از اطلاعات منتشر شده در وزارت فرهنگ و سیستم شفافیت هدایت اسلامی در تجزیه و تحلیل خود استفاده کنند. افراد عادی ممکن است به طور مستقیم از این اطلاعات استفاده نکنند اما نتیجه تجزیه و تحلیل دسته اول از جمله کارشناسان فرهنگی ممکن است در دسترس عموم باشد.

دکمه بازگشت به بالا