اینترنت در مشت کودکان – یومیر

اینترنت در مشت کودکان - ایسنا

تغییرات علمی فناوری و اجتماعی در این سالها بسیار سریع بوده است. اگر نسل های مختلف نسل های مختلف و پی در پی با عقاید نگرش ارزش رفتاری و آیینی یکدیگر مطابقت داشته باشند آنها یک سنت نسبتاً خاص را حفظ و منتقل می کردند و این انتقال عمدتا پستان -به بهترین و بر اساس آموزش غیر مستقیم و غیرمستقیم.

حسین نورینیا در یادداشتی نوشت: “تغییرات علمی فناوری و اجتماعی با سرعت بسیار سریع اتفاق می افتد. اگر نسل های مختلف نسل های مختلف و پی در پی با اعتقادات نگرش ارزش ارزش رفتاری و آیینی مطابقت داشته باشند آنها را حفظ کرده و نسبتاً منتقل می کنند. سنت خاص و این انتقال عمدتا پستان بر اساس آموزش غیر مستقیم و غیرمستقیم.

بیایید کمی نزدیکتر شویم. حدود پنج سال از ورود اینترنت به ایران می گذرد. در طی این 5 سال اینترنت از رایانه های خانگی در دسترس تلفن به تلفن منتقل شده و روز به روز منطقه استفاده را گسترش داده است. این دامنه با ابعاد مختلف قابل مشاهده و بررسی شده است. علاوه بر فعالیت های تجاری و سازمانی از نظر جغرافیایی تقریباً در هر بخش از کشور و در نسل تقریباً همه نسل هایی که می توانند یک تلفن همراه دریافت کنند. به عبارت دیگر استفاده از اینترنت در همه جای در ایران شامل نسل های پایین هر ساله است و بیشتر رشد کرده است. در سال 9 انستیتوی فرهنگ هنر و ارتباطات یک مطالعه ملی با عنوان “اینترنت و کودکان در ایران” انجام داد که پاسخ دهندگان آنها از 5 تا 5 سال کودکان بودند. این کودکانی که در سنین 1 و 2 سالگی متولد شده اند اکنون بین 1 تا 2 سال هستند.

در آن زمان 4.3 درصد از افراد دبستان و 4.9 درصد در دبیرستان بودند. این پاسخ دهندگان بخشی از نسل محسوب می شوند. نسلی متولد شده در هنگام گسترش اینترنت و شاهد ظهور شبکه های اجتماعی بود. این نسل اولین نسلی است که هنگام افتتاح اینترنت به خانه رسیده بود و فناوری دیجیتال قابل حمل در دسترس همه بود. بنابراین دسترسی آنها به اینترنت طبیعی و عادی تلقی می شود. به خصوص در دوره Corona آنها آموزش رسمی خود را از طریق اینترنت به پایان رساندند. اگرچه این نسل در اینترنت متولد شد اما خانواده مقاومت در برابر دسترسی کودکان به اینترنت را نشان دادند. این مقاومت در طی اپیدمی کویتی شکست خورد و این بیماری همه گیر باعث شد تا آنها به راحتی در خانواده و در رسانه های اجتماعی در دسترس اینترنت قرار بگیرند. 5 ٪ از پاسخ دهندگان گفتند که از هشت سال به اینترنت دسترسی دارند. حدود 2 ٪ دسترسی هشت و هشت سال داشت. رابطه بین کسانی که پس از 5 سالگی به اینترنت دسترسی داشتند به 4.9 درصد می رسد. میانگین سن شروع اینترنت بین دختران و پسران تفاوت معنی داری ندارد: پسران در سن 6 سالگی و دختران در سن 6.5 سالگی. این میانگین بین مناطق شهری و روستایی متفاوت است: میانگین سن استفاده از اینترنت در این سالها در مناطق شهری 2 سال و در مناطق روستایی 1.5 سال بود. در این مطالعه تفاوت بین 5 ساله و 5 ساله -ساله در ابتدای سن با استفاده از اینترنت خوب است و این نشان می دهد که وقتی به سنین جوانی می رسیم سن دسترسی به اینترنت کمتر می شود.

میانگین سنی برای شروع اینترنت در 5 ساله قدیمی 2.5 سال و در بین این 5 سال 2.5 سال بود. با این حال می توان دریافت که در این نسل دسترسی به اینترنت و استفاده از آن به سالهای پس از آموزش عمومی باز می گردد. کاهش سن استفاده از اینترنت در این نسل نشان می دهد که این روند ادامه دارد و در نسل آلفا تولد سن استفاده از اینترنت باید به پیش دبستانی رسیده باشد. این نسل هنگامی که او به مدرسه می رود اینترنت را به خوبی می شناسد به دنبال آن می گردد بارگیری برنامه های مورد علاقه خود حتی ارائه مشاوره اینترنتی به والدین خود با شبکه های اجتماعی آشنا است و این روزها با هوش مصنوعی همراه است. در نسل ناوبری امسال نتایج نشان می دهد که بیشتر پاسخ دهندگان تمام روز به اینترنت دسترسی داشتند. بنابراین آنها حداقل یک بار در روز در اینترنت هستند. 4.3 ٪ از آنها چندین بار به اینترنت و 5 ٪ تمام وقت در روز دسترسی دارند و می توانند از آن استفاده کنند. بسیاری از آنها (4.3 ٪) هر زمان که بخواهند به اینترنت دسترسی دارند. 4.9 ٪ اغلب به اینترنت دسترسی دارند و گاهی اوقات 4.9 ٪. فقط 4.9 ٪ گفتند که هر زمان که بخواهند به اینترنت دسترسی ندارند. آنها از چندین پیام رسان اجتماعی (4.9 ٪) موتورهای جستجو (2.5 ٪) و مکان های علمی (4.9 ٪) و بازی ها (2 ٪) استفاده می کنند.

در مطالعه ای که من در سال 3 در مدارس تهران انجام دادم 4.3 ٪ از دانش آموزان گفتند که آنها به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. سه سال پس از این مطالعه توسعه عمیق در فضای مجازی صورت گرفته است که مهمترین آنها معرفی هوش مصنوعی در فضای عمومی است. این نسل اکنون بیش از آن زمان به اینترنت دسترسی دارد و از نحوه فیلتراسیون که هنوز اینترنت ما را تحت فشار قرار می دهد و آن را به سایر اعضای خانواده می آموزد آگاه است و اطلاعات مورد نیاز خود را در یک مصاحبه هوش مصنوعی ارائه می دهد. در شبکه های اجتماعی و روز به روز از فضای رسمی آموزشی دور است. این یک رویداد برای نسلی است که از هشت سال به اینترنت معرفی شده است. اکنون این نسلی است که به اینترنت در خانواده هایی که اینترنت شکسته است و در جستجوی خود هستند به تماشای انیمیشن ها و نمایشنامه های آنلاین می پردازند. اما ساختارهای رسمی بر خلاف این نسل که دسترسی به ارتباط و توجه آنها بسیار متفاوت خواهد بود بسیار معلول و ناکام هستند و هیچ نوآوری و جذابیتی ندارند که این نسل قبل از ورود به مدرسه تجربه می کند.

*بازتولید سایر محتوای رسانه ای در ISNA تأیید محتوای آن نیست و فقط برای توجه مخاطب است.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا