از تئوری تا عمل: چگونه پیشنهادات علمی فرهنگستان ها به سیاست های دولتی تبدیل می شوند؟

جلسه ای برای بحث در مورد راه های عملکرد پیشنهادهای دانشگاهی در دولت برگزار شد. معاون اول رئیس جمهور بر نقش مهم این نهادها در حل چالش های کشور تأکید کرد و خواستار مکانیسمی برای تبدیل دانش و تخصص آنها به سیاست های اجرایی شد.
در جلسه هیئت مدیره آکادمی های کشور این سؤال که چگونه می توان از پیشنهادات علمی و تخصصی این نهادها در بدن ایالت و روند تصمیم گیری تصمیم گیری تمرکز اصلی مذاکرات را انتقال و استفاده کرد. معاون اول رئیس جمهور محمد رضا آیرف از عدم استفاده کافی از ظرفیت علمی این کشور انتقاد کرد و بر لزوم یافتن راه هایی برای تسهیل انتقال تأکید کرد.
آره گفت که دولت با چالش های بسیاری روبرو است و می گوید بسیاری از این مشکلات در دانش و تخصص در آکادمی ها نهفته است. وی خواستار مکانیسمی شد که پیشنهادات علمی این نهادها برای سیاستمداران و تصمیم گیرندگان دولت هدفمند و مؤثر باشد.
چالش ها در آینده
فقدان مکانیسم خاص برای انتقال دانش یکی از موانعی است که کارشناسان بر آن تأکید می کنند غلام علی حداد عادل رئیس آکادمی زبان و ادبیات فارسی گفت: “در حال حاضر رابطه آکادمی ها و دولت سیستماتیک و سازمان یافته نیست.” این امر به دلیل عدم وجود اطلاعات مناسب پیشنهادات علمی زیادی را در نظر می گیرد.
مدیریت نادرست پیشنهادات برای نیازهای واقعی دولت چالش دیگری در مورد رابطه آکادمی ها با سازمان های اجرایی است. مجلل شاه حسینی رهبر آکادمی هنر گفت: “گاهی اوقات پیشنهادهای علمی ارائه شده توسط آکادمی ها رای نمی دهند نه نیازها و اولویت های دولت.” استفاده از این برای استفاده موثر از این پیشنهادات امکان پذیر نیست.
حتی اگر دولت یک پیشنهاد علمی را بپذیرد ممکن است موانع اجرایی بیشتری برای جلوگیری از اجرای آن وجود داشته باشد. محمد رضاخبر دزفی رئیس آکادمی علوم معتقد است: آکادمی های ایران الگوی مشورتی سیستم تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری کشور هستند. وی گفت: دلیل عدم درک کامل این نقش تفاوت بین درک ایران و بلوک شرقی با آکادمی های علوم است.
رهبر آکادمی علوم تأکید کرد که در ایران بر خلاف بلوک شرقی نقش مشاوره آکادمی مورد توجه بوده است اما مکانیسم تأثیرگذاری بر این نقش در تصمیمات مهم کشور ایجاد نشده است و این مسیر باید اصلاح شود.
راه حل های پیشنهادی
یکی از راه حل هایی که می توان در نظر گرفت ایجاد شورای مشترک بین دولت و آکادمی ها است. این شورا می تواند به عنوان پلی بین دو نهاد عمل کند و روند انتقال دانش را تسهیل کند. رهبر آکادمی علوم که به پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور برای تشکیل یک شورای استراتژیک بین آکادمی ها و دولت با حضور وزیران مربوطه اشاره دارد و بر معاون اول رئیس جمهور متمرکز شده است ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این توصیه و ارائه پیشنهاد سیاسی آکادمی ها به دولت که شاهد استفاده از دولت است.
تعریف پروژه های مشترک یکی دیگر از راه حل های پیشنهادی است. از این نظر Alireza ماراندی رئیس آکادمی هنر اظهار داشت که دولت و آکادمی ها برای تعریف پروژه های تحقیقاتی مشترک برای کمک به حل مشکلات خاص کشور با هم همکاری می کنند.
توسعه سیستم های اطلاعاتی مشترک و آموزش تصمیم گیرندگان از سایر استراتژی هایی که می تواند رابطه آکادمی ها و سازندگان تصمیم گیری را تشکیل دهد. از این رو ایجاد یک سیستم اطلاعاتی منظم می تواند به تبادل اطلاعات بین دولت و آکادمی ها کمک کند و از کار مجدد جلوگیری کند. حفظ دوره ها برای تصمیم گیرندگان دولت می تواند آگاهی خود را نسبت به توانایی های علمی کشور افزایش داده و از این قابلیت ها استفاده بهتری کند.
تأکید بر عمل گرایی
معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت عمل گرایی تأکید کرد و از آکادمی ها و دولت خواست تا اقدامات عملی را برای تغییر پیشنهادات علمی برای سیاست های اجرایی انجام دهند. وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد مکانیسم های مناسب ظرفیت علمی کشور را می توان به طور مؤثرتری برای حل مشکلات و پیشرفت کشور استفاده کرد. بنابراین انتظار می رود با توجه به تأکید معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت عمل گرایی اقدامات عملی برای تقویت این رابطه و بهره برداری مؤثر از ظرفیت علمی کشور انجام شود.