برندهای بزرگی که حذف شدند
نوکیا یاهو کداک و غیره از مشهورترین مارک هایی هستند که زمانی خود را در حوزه خود متمایز می کردند. اما با نادیده گرفتن خلاقیت مشاهده رقبا و نیازهای بازار از این رقابت خارج شد.

به گفته یومیر خوراسان نوشت: روزی بیشترین بخش از بازار ایران متعلق به نوکیا بود. یک برند مشهور که با تلفن های کلاسیک خود در کشور ما مانند اکثر نقاط جهان بی نظیر به نظر می رسید و کمتر از دو دهه بعد افکار کمتری در بازار نداشت. همین اتفاق برای موتور جستجوی معروف یاهو که خدمات آن شامل حساب محبوب یاهو 4 -EE -EE -EE -EEE و شبکه های اجتماعی بود افتاد. با بررسی همه این مارک ها و داستان حذف آنها ما به الگوهای مشترکی می رسیم که برجسته ترین آنها نادیده گرفتن تغییرات و نیازهای بازار با خوش بینی خالص در اطراف آنها است. آنها فکر می کردند که به دلیل بهترین بهترین ها نیازی به ماندن و تغییر ندارند. بنابراین آنها یا در مدت زمان کوتاهی کاملاً برداشته یا تضعیف شدند. در اینجا برخی از این مارک های معروف آورده شده است.
نوکیا آینه دنیای فناوری
نوکیا مطمئن ترین برند در دنیای موبایل در کشور ما و یکی از بازیگران اصلی این بازار در سراسر جهان بود. تلفن های کلاسیک نوکیا به ندرت خراب می شوند. آنها به زیبایی طراحی نشده بودند اما امکانات آنها کاربردی بود و در عین حال خوب بودند. این برند یکی از اولین تولید کننده هایی بود که آنتن را از تلفن های خود خارج کرد که این یک رویداد مهم در زمان خود بود. اما چند خلاقیت مانند اضافه کردن چراغ قوه و غیره نتوانست نوکیا را در دنیایی که به سرعت تغییر کرده است نگه دارد. با معرفی سیستمهایی مانند Symbian نوکیا به سرعت با کندتر رشد کرد اما در عین حال سهم بازار بالایی از ورود تلفن های هوشمند و خدمات ارائه شده توسط اپل و سامسونگ داشت. بازار عملاً تغییر کرده است اما استراتژی نوکیا تغییر زیادی نکرد. نوکیا نه تنها مشاهده درست بازار و نیازهای جدید آن را داشت. اما حتی وقتی کاملاً از رقابت خارج شد سعی نکرد با وقوع به فرمان برگردد. در همان دو دهه مارک های زیادی وجود داشتند که از صفر بدون اعتبار و وضعیت به عنوان نوکیا شروع می شدند و به مارک های مؤثر تبدیل می شدند. اما نوکیا این روزها برای تبدیل شدن به یک درس جای بسیار کمی دارد.
یاهو داستان نادیده گرفتن رقبا
یاهو با گوگل به عنوان برندی که محبوب ترین جستجو یکی از جذاب ترین شبکه های اجتماعی و البته یک ایمیل کوبه ای بود روبرو شد. اما در مرحله اول گوگل را جدی نگرفت. این کار به جایی رسید که گوگل دائماً در حال رشد بود و یاهو نه تنها در همان روحیه بود بلکه دائماً خدمات خود را کاهش می داد که مهمترین آنها یاهو 2 بود. بشر در این فضا بود که هیچ فرصتی برای بازگشت به رقابت در منطقه ای وجود ندارد که بسیاری از عادات در مخاطبان با خدمات جدید Google تشکیل شده اند و اکنون دیدن یاهو دیگر عجیب نیست.
کداک نیازهای بازار را بی اعتنایی کنید
آتش سوزی که نیازی به معرفی به سالمندان ندارد. تولید کننده دوربین ها از همان دوربین های به یاد ماندنی که در آن ما یک حلقه فیلم 1 یا 2 را برای گرفتن عکس می کشیدیم. به طور کلی عکاسی در آن زمان حال و هوای دیگری داشت. از آنجا که این ساده و در دسترس نبود ما با ظاهر خودمان ظاهر خودمان و یک لحظه خاص وسواس زیادی داشتیم. ما فقط در مناسبت های خاص عکس گرفتیم و واقعاً از آن لذت بردیم. در شکل گیری این دنیای به یاد ماندنی کداک بدون شک نقش اصلی بود اما حتی اگر جهان ادامه داشت برعکس و در زمانی که مردم به دوربین های دیجیتال روی آوردند کم و بیش به همان الگوهای قدیمی صادق بود بنابراین دید دیگر این مکان قبلی را نخواهد داشت. اکنون ویژگی های تلفن های همراه به همان اندازه دوربین های دیجیتالی کم است و نیاز افراد به دوربین بسیار کوچکتر است. جدا از عکاسان حرفه ای که دوربین های ویژه ای می سازند.
Blackberry & HTC فاصله و کاهش کوتاه
دو مارک مختلف از دو گوشه جهان نقش اساسی در موج های اول و دوم تلفن های هوشمند داشتند. بلک بری در نوع خود پیشگام بود و می توانست نقش اساسی در دنیای تلفن های هوشمند داشته باشد. اما بر خلاف نرم افزار طراحی و آگاه بودن از مارک تجاری بسیار ضعیف بود که نمی تواند به طور مداوم به بازار تحمیل کند و به زودی از چرخه خارج شد. با این حال HTC همچنین قادر به رقابت در طراحی بود. تلفن های وی برای مدت کوتاهی محبوب شدند. در ابتدای کار خود برنامه های شبکه های اجتماعی نیز شکوفا شد و استفاده از تلفن ها به شدت تغییر کرد. HTC همان مسیر BlackBerry را طی کرد اما به منطقه دیگری رسید. بازاریابی این محصول ضعیف بود و مارک تجاری آن نمی تواند ویژگی های مثبت محصول را در خود جای دهد. سرنوشت HTC نشان داد که به اندازه کیفیت محصول مهم است. همان اپل ارائه آیفون در این استاد است. از آنجا که نه تنها تلفن به مشتری می دهد بلکه نوعی هویت و سبک زندگی را نیز ارائه می دهد. یعنی مشتری فقط به دلیل خدمات و ویژگی های صفحه اپل نیست. در عوض مهم است که خود را با یک مجموعه دست خاص مالی یا اجتماعی واجد شرایط اجتماعی نشان دهید که حتی ممکن است موفق نباشد. اما حداقل برای اپل درآمد است.
سونی اریکسون شما واقعاً شما را به یاد می آورید
این دو شرکت آسیایی و اروپایی در تلفن های همراه یک برند تأثیرگذار و موفق تشکیل دادند که می تواند فرصتی برای رقابت با نوکیا داشته باشد اما همچنین بهتر از سایر رقبا مانند سامسونگ ال جی و نوکیا است. تلفن های این برند در زمان خود دوربین های خوبی داشتند و به پخش کننده های موسیقی و حتی بازی های بالاتر از بقیه گوشی ها اجازه می دادند. برندی که مانند آن در بالاترین روزهای رقابت با نوکیا در پاییز بود نیز با نوکیا به رقابت پرداخت تا در نهایت همان سرنوشت را تجربه کند.
*بازتولید سایر محتوای رسانه ای در ISNA تأیید محتوای آن نیست و فقط برای توجه مخاطب است.
پایان پیام