تیغ فناوری زیر گلوی خلاقیت!

تیغ فناوری زیر گلوی خلاقیت!

هدف فضای مجازی سبک زندگی و راه حل های شخصی افراد است. گویی زندگی ما از ساختاری مشابه پیروی می کند.

به گزارش یومیر شهروند نوشت: همان پیام ها و واکنش ها بدون خلاقیت و وام گرفته شده از گفتگوهای مجازی مستمر! ما در مورد تمام گفتگوها و مطالب منتشر شده در گروه های مجازی صحبت می کنیم. از میوه و سبزیجات گرفته تا خداحافظی بایدن از کاخ سفید. اکنون شبکه های اجتماعی دیگر اجازه تولید محتوا و اخبار را نمی دهند. پیام هایی که فقط هدر آنها را می خواند و بین هزاران کاربر شناخته شده و ناشناس رد و بدل می شود. فناوری که قرار بود راهی برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت و نوآوری بشریت باشد مدت هاست که توسط کاربران منفعل که چیزی جز ارسال پیام به خاطر نمی آورند دستگیر شده است! کاربران با غرق شدن در فضای مجازی خلاقیت را قربانی کردند. در این گزارش نگاهی داریم به تاثیر فضای مجازی بر خلاقیت و نوآوری کاربران که در ادامه می خوانید.

مخاطب مصرف کننده کیست؟
مخاطبان مصرف گرا آن دسته از مخاطبانی هستند که نه تنها در ایجاد پیام های مناسب در فضای مجازی و ارتباطات و شبکه های اجتماعی نقشی ندارند بلکه در مواجهه با آنها از تفکر انتقادی نیز مبرا هستند. یعنی به شبکه های اجتماعی به عنوان منبع نگاه می کنند و صرف قرار دادن اطلاعات در این فضا را نشان از ارزش و درستی آن می دانند; مهم نیست که محتوا چیست و چقدر درست است. تنها وظیفه مخاطبان مصرف کننده در فضای مجازی انتقال پیام از تولیدکننده آن به سایر گروه های هدف است که اغلب تقلیدی و بدون کنترل هستند و به «کپی برداری کور» معروف هستند. کپی کورکورانه در مسائل مختلف دیده می شود. به عنوان مثال کپی برداری کور در اخبار بسیار رایج است که اغلب منجر به شایعات می شود. یکی از رشته هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند رشته پزشکی است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام اطلاعات پزشکی زیادی را در اختیار عموم قرار می دهند تا بدون هیچ تحقیقی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند یا بپذیرند و منتشر کنند. نشانه دیگری از رفتار مصرف کننده در فضای مجازی در سبک زندگی افراد خودنمایی می کند. فضای مجازی مدل های رفتاری مختلفی به ما می دهد. اگر در فضای مجازی به مصرف گرایی عادت کرده ایم و معتقدیم هر اتفاقی در فضای مجازی بیفتد خوشایند است هر رفتاری را ناز می بینیم آن را ارزیابی می کنیم و می پذیریم. ما نه تنها آن را می پذیریم بلکه از آن رفتار فراتر می رویم.

آسیب های ناشی از رفتار مصرف کننده
از دست دادن واقعیت: اولین آسیب این پدیده یعنی. مصرف گرایی و انفعال در برابر موج اطلاعات در فضای مجازی از دست دادن واقعیت است. وقتی همه اطلاعات بدون نقص و بدون آگاهی از درستی یا نادرستی آن منتشر شود در واقع اطلاعات صحیح و نادرست به طور گسترده منتشر می شود. سپس با جریان عظیمی از تضادها مواجه می شویم و یافتن حقیقت و درستی در میان آنها بسیار دشوار می شود.
عدم رژیم مصرف: یکی دیگر از آسیب هایی که مصرف گرایی ایجاد خواهد کرد نبود رژیم مصرف مناسب است. زمانی که کاربران تمامی پیام ها و اطلاعات را در فضای مجازی دریافت می کنند نوعی سردرگمی برای آنها به وجود می آید. در واقع به جای اینکه آنها انتخاب کنند که از کجا اطلاعات دریافت کنند و اصلاً در معرض چه اطلاعاتی قرار گیرند اطلاعات آنها را انتخاب می کند و حق انتخاب را از آنها سلب می کند. مصرف گرا بودن به تدریج روح مصرف گرایی را در فرد نهادینه می کند. یعنی بعد از مدتی بدون اینکه خودش متوجه شود خود را در میان انبوهی از اطلاعات می بیند که منبع و پشتوانه ای ندارد.

شمشیر دولبه فضای مجازی
معصومه نصیری دبیرکل باشگاه توسعه مدیریت و سواد رسانه ای ایران به «شهروند» می گوید: ما دو حالت فضای مجازی را متصور هستیم؛ یعنی این رویداد هم خلاقیت را افزایش می دهد و هم کاهش می دهد زیرا برخی معتقدند فضای آنلاین باعث خلاقیت مردم شده است. ناپدید شدن به دلیل جست و جوی کاربران و نداشتن تفکر مستقل برای طراحی ایده به عبارتی می توان گفت که به دلیل ایجاد رقابت در بین کاربران به امری مهم و برجسته تبدیل شده است عامل ایجاد و رشد خلاقیت

اجازه ندهید ایده های خوب قربانی شوند!
نصیری ادامه می دهد: افرادی که خلاق هستند مهم نیست در چه زمینه ای این خلاقیت را بیان می کنند چه واقعی و چه مجازی نوآوری هرگز در افراد خلاق از بین نمی رود این معنا به شرطی محقق می شود که در آن به مصرف کننده عریان تبدیل نشویم. فضای شبکه اجتماعی و تلاش برای خارج شدن از فضای اجباری و دیکته شده شبکه اجتماعی پس راه حل دنبال کردن افراد خلاق و مطالب تازه است افکار و فضای شبکه اجتماعی ما نسبت به محتوای خلاقانه جدید و دست نخورده درصد موفقیت بالاتر می رود. دنبال کردن برخی وبلاگ نویسانی که با ترفند و خلاقیت مطالبی را منتشر می کنند می تواند معایب و مزایایی را در عین حال نشان دهد که برخی از فالوورها و مردم عادی با وجود خلاق بودن و اجرای ایده های منحصر به فرد مکان و فرصتی برای نشان دادن و انتشار ایده های خود دارند اگر آن را پیدا نکنند می تواند منجر به ناامیدی و طرد آنها شود.

چه باید کرد
دبیرکل باشگاه توسعه سواد رسانه ای و مدیریت رسانه یونسکو ایران در پایان تاکید می کند: زمانی که ما به عنوان دنبال کننده و کاربران شبکه های اجتماعی توجه و تمرکز خود را بر روی افرادی متمرکز می کنیم که از فضای مجازی برای تولید محتوای خلاقانه استفاده می کنند و سپس به صورت فعال در مورد محتوای آنها اقدام می کنیم. ” آیا ما منفعلانه و بی تفاوت عمل نکرده ایم تا افراد خلاق را تشویق و ترغیب کنیم تا در این فضا بهتر و بیشتر جلو بیایند. ما باید محتوای عالی و خلاقانه را بر اساس پیشنهادهای درست تشویق کنیم و به آن توجه کنیم.

لذت تمایز و منحصر به فرد بودن!
بریل بینبریج روانشناس و نویسنده می گوید: “هر فردی می خواهد منحصر به فرد باشد و احساس کند چیزی فقط به او تعلق دارد. به محض اینکه افراد بیشتری در مورد یک گروه موسیقی باروک ایتالیایی یا هر چیز دیگری صحبت می کنند کمتر احساس خاص بودن می کنید.” به اشتراک گذاری توصیه های آنلاین در مورد چیزهایی که عمیقا و شخصاً طنین انداز می شوند ممکن است گیج شوید: اگر الگوریتم ها به آنها دست پیدا کنند احتمالاً به میلیون ها نفر نشان داده می شوند و ادعای شخصی شما در مورد چیزی که دوست دارید دیگر معتبر نخواهد بود. ناگهان می بینید که افراد زیادی در مقابل یک رستوران خاص صف کشیده اند یا آثار یک نوازنده در شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست می شود.

اینترنت جایی برای قرار دادن اطلاعات شخصی نیست!

فرهنگ توصیه شده هنوز هم بسیار بر کارایی متمرکز است. ما می خواهیم بهترین چیزها را مصرف کنیم بهترین عادات را توسعه دهیم و از بهترین مکان ها دیدن کنیم. اما تاکید بیش از حد بر کارایی چه الگوریتمی و چه طبیعی مانع از شکل گیری درک عمیق تر از طعم می شود. «دروازه بان» اخیراً در فضای مجازی معنای جدید و متفاوتی پیدا کرده است و به شخصی اطلاق می شود که علاقه ای به مشاوره دادن ندارد. “دروازه نگهبانی” به این معنی است که شما اطلاعات شخصی خود را برای خود نگه دارید و در هزارتوی اینترنت پرسه نزنید. در مقاله دیگری که اخیراً مورد بحث قرار گرفته است طراح و هنرمند روبی جاستیس تلو از دروازه بانان تمجید کرد و گفت: “این نوع مردم دیواری می سازند که یک فرد مشتاق از خوشحالی از روی آن می پرد” اما “مانعی برای افراد پرمدعا و سطحی” است. – به عبارت دیگر دروازه بان به این معنی است که افراد نمی توانند به راحتی چیزهایی را تجربه کنند که توصیه می شود مگر اینکه تلاش کنند. توصیه کردن چیزهای معمولی آسان است. اما شاید با وجود فشارهای دنیای آنلاین آنچه را که واقعاً دوست دارید و به آن اهمیت می دهید باید از دیگران دریغ شود. وی همچنین فشار و استرس بالا را دلیل مصرف دارو در شب امتحان می داند

* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا