داستان تاریخی برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر
در برخی از سایت های اینترنتی آمده است که پس از تخریب گنبد و حرم امام بقیع علیه السلام توسط وهابی ها تصمیم به تخریب گنبد حرم پیامبر اکرم (ص) گرفتند. بر این اساس یکی از آنها به گنبد رفت و در حالی که می خواست اولین ضربه را بزند صاعقه ای به او اصابت کرد و او بیهوش شد و مرد.
به گزارش یومیر پاسخ استاد شیخ حسین انصاریان به سوالات مطرح شده از سوی جوانان درباره داستان تاریخی برجستگی بر گنبد سبز نبوی را به نقل از مبانی فکری و فرهنگی واعظی می خوانید:
در این مورد سخنان و نظرات مختلفی بیان شده است که به اختصار در مورد هر یک توضیح می دهیم:
قول اول
در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن درمی جلد 1 صفحه 43) از ابن جوزی نقل شده است که روزی در مدینه قحطی شدیدی شد مردم نزد عایشه همسر پیامبر آمدند و او گفت: قبر پیامبر را بنگر و از پشت بام قبر نیز به پنجره ای نگاه کردند و حضرت آن را به سوی آسمان گشود به طوری که بین قبر و آسمان سقف و پوششی نبود و رحمت الهی نازل شد. از.” آسمان
بعدها بازکردن این پنجره هنگام خواندن دعای باران به یکی از سنت های مردم مدینه تبدیل شد که تا قرن نهم در زمان حیات سمهودی ادامه داشت و از آن زمان بر روی گنبد دیده می شود.
دقیقاً به موازات این پنجره روی گنبد سبز نیز پنجره ای بر روی گنبد پایین قرار دارد. چند نکته:
اول: در زمان عایشه گنبدی بر روی قبر ساخته نشده بود. شاید فقط پارچه ای روی آن انداختند و مردم در واقع حصار میان قبر و بهشت را برداشتند. به این ترتیب معنای این روایت این است که آسمان از دیدن قبر مطهر پیامبر اکرم و باران غمگین می شود. نمادی از اشک های بهشت در وداع پیامبری است این اتفاق افتاد که خداوند در بزرگداشت او فرمود: «لولک لما خلقت الافلق».
ثانیاً: این واقعه که در کتب اهل سنت نیز آمده با عقیده وهابیان که اعتماد به مردم پس از مرگشان شرک است منافات دارد. بر اساس این روایت پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و در زمان همسرش عایشه و با نصیحت ایشان مردم به پیامبر و قبر شریفش متوسل شدند.
ثالثاً: سالهاست که این دریچه را هنگام خواندن نماز باران باز نکرده اند گویا دلیل آن عدم اعتقاد وهابیان به این گونه امور است.
رابعاً: اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این گونه روایات استناد کرد زیرا کتب اهل سنت مملو از روایات است که در پی فضیلت بخشیدن به عایشه است. واقعاً این سؤال جدی است که اگر در مدینه قحطی بود چرا مردم نزد علی (علیه السلام) که داناترین مردم و نزدیکترین آنها به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود نمی رفتند. خدا بر او باد. یا نزد یکی از یاران نزدیک پیامبر مانند سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد اولین خلیفه ای که خلافت مسلمین را بر دوش داشت نرفتند تا از او در این مورد سوال کنند!!
از این رو صحت این روایات که با ظرافت تنها از عایشه در میان همسران پیامبر یاد می کند جای تأمل دارد.
قول دوم
سمهودی مورخ معروف قرن نهم می گوید: گنبد مسجد النبی دو سقف بود و بر بام بالا پنجره ای مشرف به بام پایین بود.
لازم به ذکر است که ساخت گنبدهای دو جداره در آن زمان متداول بوده و هم اکنون از این تکنیک در ساخت گنبدها استفاده می شود. این نوع گنبدسازی از نظر فنی و مهندسی استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دو چندان می کند.
اما قرار دادن پنجره روی گنبد بیرونی می تواند در یکی از جهت های زیر باشد:
اول: این پنجره وظیفه دارد نور را به فضای ما بین دو گنبد برساند. علاوه بر این با وجود کمبود وسایل روشنایی این روش مناسب به نظر می رسد.
در مورد کعبه مکرمه نیز چنین کاری وجود داشت که در اطراف کعبه سنگ های مرمر قرار می دادند تا با تابش نور خورشید به این سنگ ها فضای بین سقف اول و دوم کعبه روشن شود.
دوم: این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به گنبد بود.
به نظر می رسد با توجه به نقد قول اول این قول قابل قبول باشد.
قول سوم
در برخی از سایت های اینترنتی آمده است که پس از تخریب گنبد و حرم امام بقیع علیه السلام توسط وهابی ها تصمیم به تخریب گنبد حرم پیامبر اکرم (ص) گرفتند. بر این اساس یکی از آنها به گنبد رفت و در حالی که می خواست اولین ضربه را بزند صاعقه ای به او اصابت کرد و او بیهوش شد و مرد.
پس از آن هیچکس نتوانست جسد او را از سطح گنبد پایین بیاورد. هاتفی از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله به یکی از عارفان مدینه خبر می دهد که نمی توانند این جسد را از گنبد بیرون بیاورند پس او را همان جا روی گنبد بپوشان تا عبرتی برای دیگران باشد.
این قول هیچ مرجع تاریخی ندارد و در بررسی های انجام شده در آن روزها چنین حادثه ای ذکر نشده است. بنابراین صحت آن مورد تردید جدی است و قابل قبول نیست. هر چند این گونه رویدادها از نظر شرعی منعی ندارد.
* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.
انتهای پیام