حامی، فرصتی ویژه برای کاهش فقر یادگیری
معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «حامی» با هدف حمایت مستمر آموزشی از یادگیری دانش آموزان در مقطع ابتدایی اجرا می شود تصریح کرد: تاکید رئیس جمهور و حمایت عملی از آموزش و پرورش فرصت مغتنمی برای تحقق و تثبیت عدالت آموزشی است.
به گزارش یومیر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه توجیهی «طرح اصلاح روش های تدریس و تحول در محیط آموزشی» اظهار داشت: رئیس جمهور بر اجرای این طرح با هدف ایجاد تحول در کیفیت تدریس و یادگیری تاکید دارد. مدارس ابتدایی تصریح کرد: داشتن تحصیلات باکیفیت فقط مختص افراد با سطح اقتصادی بالا نیست و از طرفی نباید ذهن دانش آموزان را پر کرد و در خصوص رشد فردی دانش آموزان بر اساس اصولی مانند کار گروهی تحلیلی. و ذهن استدلال اعتماد به نفس و اعتماد به نفس اهمیتی نمی داد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان تفاوت های مختلفی دارند و همه در یک سطح یادگیری نیستند تصریح کرد: برخی از دانش آموزان مهارت های ابتدایی خواندن را به خوبی فرا نگرفته اند و با فقر یادگیری مواجه هستند. دانش آموزانی که به آموزش دسترسی دارند و به مدرسه رفته اند اما هنوز مشکلات اساسی در مهارت های یادگیری دارند.
لزوم ارتقای سواد پایه و نقش آن در کاهش فقر یادگیری
حکیم زاده با تعریف «فقر تحصیلی» عدم دسترسی به آموزش را عامل اصلی فقر آموزشی دانست و تصریح کرد: «فقر یادگیری» ناشی از عدم یادگیری مهارت های پایه خواندن است که پس از دوره کرونا در همه شاخص ها کاهش یافت. کشورهای جهان؛ بر اساس گزارش بانک جهانی قبل از دوره کرونا 80 درصد از کودکان جهان در دبستان ثبت نام می کردند که از این تعداد 25 درصد مهارت های اولیه خواندن را کسب نکردند یعنی 40 درصد از فقر یادگیری (شامل در مجموع 20 درصد کسانی که … در دبستان ثبت نام نمی کنند و برخی که سواد ابتدایی تدریس نمی کنند) در دنیا وجود دارند.
اهمیت مداخله متمرکز برای حذف موانع پیش زمینه یادگیری
وی با اشاره به نقش مهمی که شرایط زمینه ای مانند سطح فرهنگی خانواده ها و سرمایه علمی در فرآیند یادگیری ایفا می کند گفت: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن سرمایه فرهنگی و علمی خانواده با آمادگی کمتری نسبت به همسالان خود وارد نظام آموزشی رسمی می شوند. . و در نتیجه نمی توانند به آنها اجازه دهند مراحل یادگیری را مرحله به مرحله طی کنند و رشد کنند. به خصوص که این دانش آموزان بستر لازم برای تکمیل فرآیند یادگیری در خانه را ندارند. بر اساس یافته های پژوهش بهترین رویکرد برای رفع این موانع مداخله متمرکز است. به بیان ساده در گام اول باید این دانش آموزان شناسایی شوند و در مرحله بعد برنامه حمایتی بر اساس نیازها و چالش هایی که در نحوه یادگیری دارند طراحی و اجرا شود. این یکی از اصول طرح حامی است.
نقش ویژه معلمان بازنشسته معلمان جهادگر و خیرین آموزش و پرورش حامی
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از پایان ترم اول دانش آموزانی که در ارزشیابی کیفی توصیفی فارسی ریاضی و علوم «قابل قبول» و «نیازمند تلاش» باشند در هر مدرسه شناسایی می شوند. پس از آن با کمک هیئت آمار مدرسه و برنامه ریزی های لازم با توجه به اعتبار در اختیار استان ها زمینه های بهسازی طراحی و اجرا می شود. در این برنامه از ظرفیت معلمان کلاس درس معلمان بازنشسته و یا خیرین آموزش و پرورش استفاده می شود. در کنار این موارد آموزش و پرورش در نظر دارد با انعقاد تفاهم نامه با بسیج از ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان بسیجی در قالب طرح های جهادی برای حمایت آموزشی استفاده کند.
ریشه وطن دوستی و تعلق به وطن در مدرسه است
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش حکیم زاده در پایان گفت: عشق به وطن و پایداری فعال در چرخه خدمت به جامعه محلی و احساس تعلق به باورهای ملی و مذهبی ریشه در مدرسه دارد. و ایجاد یک محیط یادگیری مثبت؛ محیطی که دانش آموز به عنوان یک عنصر محترم خود را بخش مهمی از فرآیند می داند و احساس تعلق به محیط می کند. دانش آموزی که در این محیط رشد کند ریشه های قوی و مقاومی در سرزمین مادری خواهد داشت.
انتهای پیام