چشم بادامی هایِ کاربلد – یومیر


سینمای آسیا از دیرباز جایگاه ویژه ای در میان سینمای هالیوود و سینمای اروپای شمالی و شرقی به ویژه لهستان و روسیه داشته است تا اینکه امروزه سینمای ژاپن به ویژه آثار کوروساوا در میان منتقدان سینما و همچنین در میان بزرگان این صنعت به عنوان محبوب ترین آثار سینمای کلاسیک

چشم بادام کربلد

به گزارش یومیر علی کلانتری در یادداشتی در سیاست دیلی نوشت: سینمای آسیا از دیرباز جایگاه ویژه ای در میان سینمای هالیوود و سینمای اروپای شمالی و شرقی به ویژه لهستان و روسیه داشته است تا جایی که سینمای ژاپن به ویژه آثار کوروساوا در میان منتقدان سینما و همچنین بزرگان این صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از پرمخاطب ترین آثار سینمای کلاسیک به شمار می رود.
اکنون پس از گذشت چند دهه از افول تقریبی سینمای ژاپن در صنعت سینمای جهان پیشرفت سینمای کره جنوبی در دو دهه اخیر به یکی از مهم ترین و شاخص ترین تحولات فرهنگی جهان تبدیل شده است. این پیشرفت نه تنها در تولید آثار با کیفیت و جذاب بلکه در جلب توجه مخاطبان بین المللی و کسب جوایز معتبر سینمایی نیز مشهود است.
سینمای کره جنوبی در دو دهه اخیر با تولید آثار بسیار خوبی مانند «انگل» و «پیر پسر» توانسته جایگاه ویژه ای در جهان پیدا کند. فیلم «انگل» که برنده چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال 2019 شد نه تنها جوایز معتبر بین المللی را از آن خود کرد بلکه به عنوان یک اثر اجتماعی عمیق و انتقادی مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. این موفقیت نشان دهنده توانایی فیلمسازان کره ای در روایت داستان های پیچیده و جذاب با مضامین اجتماعی و فرهنگی است.
یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سینمای کره جنوبی سرمایه گذاری قابل توجه در صنعت فیلم و همچنین حمایت دولت از هنرمندان و تهیه کنندگان فیلم است. این حمایت ها شامل تسهیلات مالی زیرساخت های مناسب و ایجاد فضاهای مناسب برای تولید آثار با کیفیت است. علاوه بر این کارگردانان و نویسندگان کره ای با استفاده از فناوری های پیشرفته توانسته اند از تکنیک های جدید فیلمسازی بهره ببرند و آثار خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهند.
سینمای کره جنوبی به دلیل استفاده خلاقانه از ژانرها نیز شناخته شده است. ترکیب ژانرهای مختلف از جمله کمدی درام ترسناک و اکشن باعث شده تا آثار در این کشور تنوع بیشتری داشته باشند و بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند. به عنوان مثال فیلم «مردی بدون گذشته» با تلفیق عناصر اکشن و درام اجتماعی داستانی جذاب و جذاب را ارائه می کند که نه تنها مخاطب ملی بلکه بین المللی را تحت تأثیر قرار می دهد.
مجموعه «بازی ماهی مرکب» یا همان بازی ترکیبی که در سال 2021 منتشر شد نمونه دیگری از موفقیت های اخیر سینمای کره جنوبی است. این سریال که به سرعت به یکی از پربیننده ترین سریال های تاریخ نتفلیکس تبدیل شد قدرت داستان سرایی و جذابیت موضوعاتی را به نمایش می گذارد که می تواند مخاطبان جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.
حالا بعد از حدود دو سال فصل جدید این سریال در قالب هفت قسمت منتشر شده است که در مدت کوتاهی از انتشار به یکی از پربیننده ترین آثار Tsamix تبدیل شده است. این میزان محبوبیت و همچنین برنامه ریزی برای انتشار یک سریال باکیفیت و همه گیر نشان از هوش بالای بادامی در این صنعت رو به رشد دارد که به راحتی می توانند مخاطبان هدف را شناسایی کنند و بدون مرز جغرافیایی که همه محصولاتشان به نوعی در آن قرار دارند طعم را تغییر دهند. برای تمام دنیا حاضر است
نکته قابل توجه دیگر در مورد سینمای کره جنوبی توانایی آن در تنوع بخشیدن به ژانرها و موضوعات است. از فیلم های ترسناک و هیجان انگیز گرفته تا کمدی ها و درام های اجتماعی فیلمسازان کره ای همواره با ارائه داستان های متنوع و جذاب سعی در جذب مخاطب داشته اند. این تنوع نه تنها مخاطبان داخلی را جذب می کند بلکه زمینه موفقیت بین المللی را نیز فراهم می کند.
از سوی دیگر اگر به سینمای کره نگاه کنیم و آن را با آثار داخلی خودمان مقایسه کنیم باید بدانیم که سینمای ایران نیز تاریخ غنی و آثار بسیار خوبی دارد که در سطح جهانی شناخته شده است. کارگردانی چون اصغر فرهادی با آثاری چون «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» که نشان از پتانسیل بالای سینمای ایران دارد برنده اسکار شده است. اما برای اینکه سینمای ایران به موفقیت های مشابهی دست یابد نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و هدفمند است.
سینمای ایران با تاریخ و فرهنگ غنی خود می تواند مخاطب جهانی را به خود جذب کند. اما برای رسیدن به این هدف لازم است سیاست گذاران فرهنگی و هنری کشور از تولیدکنندگان و هنرمندان حمایت کرده و زیرساخت های لازم را فراهم کنند. تبلیغات موثر و حضور فعال در جشنواره های بین المللی نیز می تواند به معرفی بهتر سینمای ایران کمک کند.
علاوه بر این یکی از چالش های اصلی سینمای ایران محدودیت هایی است که می تواند موضوعات و مضامین آثار را تحت تاثیر قرار دهد. این محدودیت ها گاهی باعث می شود مدیران نتوانند ایده های خود را به طور کامل اجرا کنند. برخلاف سینمای کره جنوبی که مسائل اجتماعی و سیاسی را آزادانه تر بررسی می کند سینمای ایران به فضای آزادتری برای بیان دیدگاه ها و داستان گویی نیاز دارد.
پیشرفت سینمای کره جنوبی در دو دهه گذشته نشان از توانایی این کشور در تولید آثار با کیفیت و جلب توجه مخاطبان جهانی دارد. با توجه به موفقیت های این سینما در عرصه بین المللی می توان گفت آینده روشنی برای سینمای کره جنوبی در نظر گرفته شده است. از طرفی سینمای ایران که پتانسیل بالایی دارد با برنامه ریزی درست و حمایت های لازم می تواند موفقیت های بیشتری کسب کند.
این دو سینما که هر کدام ویژگی ها و چالش های خاص خود را دارند می توانند الگویی برای یکدیگر باشند. سینمای کره جنوبی را می توان نمونه موفقی در تنوع ژانرها و جذب مخاطب بین المللی برای فیلمسازان ایرانی دانست. در حالی که سینمای ایران نیز می تواند با تمرکز بر روایت های عمیق انسانی و اجتماعی جایگاه خود را در عرصه جهانی تقویت کند.
در نهایت انتظار می رود هر دو سینما با بهره مندی از تجربیات یکدیگر و افزایش سهم خود در فرهنگ جهانی به رشد و شکوفایی بیشتری دست یابند. پیشنهادی نیز در این میان وجود دارد که در ازای خرید سریال های کره ای سریال های فاخر ایرانی عرضه و به طرف کره ای فروخته شود که حتی ممکن است مبادله ای باشد که در معرفی فرهنگ ایرانی موثر باشد.
* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا