دلیل اندک بودن روایات نقل شده از حضرت زهرا(ع) چیست؟
حجت الاسلام سید محمد طباطبایی در دومین سخنرانی «میراث علمی حضرت زهرا(س)» علت کم بودن تعداد روایات از حضرت زهرا(س) در کتب روایی را بیان کرد.
به گزارش یومیر به نقل از ایکنا جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و مادر حسنین (علیه السلام) در منابع شیعه و سنی مشهود است و همه آن را به رسمیت می شناسند. در تاریخ اسلام مطالب و منابع فراوانی در مورد این بانوی بزرگوار ایجاد شده است که می توان آن را میراث علمی حضرت زهرا (س) دانست و معرفی و تحقیق و تبیین این میراث مهم و ارزشمند است. رویداد برای علاقه مندان
حجت الاسلام سید محمد طباطبایی در سلسله سخنرانی هایی که توسط مؤسسه پارسمان برگزار شد موضوع «میراث علمی حضرت زهرا» را مورد بحث و بررسی قرار داد.
قسمت اول این سخنرانی را با عنوان جلب دوست و دشمن با وصف کرامت و کرامت حضرت فاطمه (س) می خوانیم.
با توجه به اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام تنها دختر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله او را بسیار دوست می داشت و در دامان خود پرورش یافت; این انتظار وجود داشت که آیتم های ما آموزنده و روایی از پیامبر باشد.
توجه پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع)
امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 192 نهج البلاغه می فرماید: «پیامبر صلی الله علیه و آله از همان آغاز کودکی مورد حمایت خداوند قرار گرفت و خداوند به او ملکی عطا کرد و محاسن و فضایل اخلاقی را به او آموخت. این که ما به عصمت پیامبر(ص) معتقدیم و از کودکی تا بزرگسالی معبود ماست به این دلیل است که از همان ابتدا مورد توجه و تربیت حضرت حق بوده و به عنوان یک شتری که از مادرش پیروی می کند من از پیامبر (ص) پیروی می کنم و نتیجه این شد که پیامبر مرا تربیت کرد.» این عدد نشان دهنده شدت اهتمام و توجه پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) است که بزرگ شده است. در دامان پیامبر(ص) بود و بر جنبه تربیتی پیامبر تأکید ویژه داشت.
با توجه به تقرب امیرالمومنین(ع) به پیامبر(ص) وجود روایات فراوان در اخلاق تهذیب نفس در فهرست امیرالمومنین(ع) اشکالی ندارد. از پیامبر (ص) سوال این است که حضرت زهرا علیهاالسلام چطور؟ آیا منویات حضرت صدیقه (علیه السلام) با حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) قابل مقایسه است؟ در صورتی که مقدار منوی آنها واقعا کم است. برخی کوتاهی عمر پیامبر را دلیل کم بودن تألیفات آن حضرت می دانند.
تعداد احادیث حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت
معنوی در کتاب «سیودت نساء اهل جنت» می گوید: «زندگی زهرا به قدری کوتاه بود که روایات از او به 10 روایت بیشتر نمی رسد». این عدد نظر علمای اهل سنت در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام است که این روایات را در این کتاب نقل می کند که مطالب پیش پا افتاده بسیاری نقل کرده که برخی از آنها اصلا در شأن حضرت صدیقه سلام الله علیها نیست. در دامان پیامبر (ص) بزرگ شده اند و انتظار داریم مسائل بسیار مهمی را برای ما منعکس کنند.
یکی از روایات معدود حضرت فاطمه (س) این است که به دلیل محدودیت های اهل سنت نقل نام حضرت زهرا (س) مشکل بوده و این مشکل می تواند دلیل دیگری باشد. نقل علنی روایاتی از اهل بیت علیهم السلام جرم بوده است به این معنا که در برخی از برهه های تاریخ اگر شخصی چند روایت از اهل بیت علیهم السلام نقل می کرد گویی شیعه بوده یا به شیعه گرایش داشته است. و او متهم شد.
روایت حدیث غدیر از حکیم نیشابوری
حکیم نیشابوری کتابی به نام «المستدرک الصحیحین» دارد و اشاره کرد که شما صحیح مسلم و صحیح بخاری را بسیار مهم می دانید و من احادیثی پیدا کرده ام که شرایط یکسانی دارند با همان شرایطی که مسلم و بخاری آن را حدیث می دانند. حجت بودن بخاری و مسلم دور ماند و متممی بر کتب صحیح مسلم و صحیح بخاری نوشت و آن را «المستدرک صحیحهین» نامید.
حکیم نیشابوری در کتاب خود حدیث غدیر را نقل کرده در حالی که صحیح بخاری این روایت را نقل نمی کند. حکیم نیشابوری می گوید این حدیث در شرایطی است که شیوخ یعنی. مسلمين و بخاري در حالي كه اين حديث را نگفتند و اين گناه برايشان كافي است.
ابن کثیر داماشچی صاحب کتاب «تاریخ البدایة و النهیه» می گوید که حاکم نیشابوری در زمان خود از ترس کرمیه پنهان می شد و از خانه بیرون نمی آمد زیرا احادیثی مانند غدیر یا طییر مشاوی را نقل می کرد. . حدیث طییر مشاوی از انس بن مالک نقل می کند که پیامبر (ص) درخواست کرد که خدایا عزیزترین بنده ات را بفرست تا با من غذا تقسیم کند. و امیرالمومنین (ع) وارد می شود و نشان می دهد که امیرالمومنین (ع) محبوب ترین خلق خداست.
اهل سنت در مورد حکیم نیشابوری صرفاً به دلیل نقل حدیث غدیر و طییر مشاوی گفته اند که این احادیث از نظر رزال صحیح است اما حکیم رافضی است در صورتی که نمی توان حکیم نیشابوری را شیعه دانست. حدیث ابوبکر و عمر را نقل کرده است. او به تقدم و عصمت و استقرار خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام معتقد نیست که بخواهیم او را شیعه بدانیم و همین مقدار استناد به فضایل کافی است. او را به رفضی بودن متهم می کند. انجام داده اند
عمر کوتاه حضرت زهرا (س) و دشمنی با محدثان اهل بیت (علیهم السلام)
پس یک دلیل عمر کوتاه حضرت زهرا علیهاالسلام و دلیل دیگر دشمنی با کسانی است که تحریکات اهل بیت علیهم السلام را نقل می کردند. زیرا در قرون نخستین اسلام شیعیان در تقیه بسیار سختگیر بودند و مانند اکثر مسلمانان نمی توانستند کتاب بنویسند و برای دیگران روایت کنند و روایت کنند.
در میان مسلمانان اهل سنت روایتی وجود دارد که می فرماید: «فاطمه علیها السلام مانند علی علیه السلام علم داشت اما علم او آنچنان که شایسته است به ما نرسیده است. سطح علم و آگاهی و دانش وقتی به سن بلوغ رسید تا زمانی که پیامبر (ص) زنده شد بسیاری از گفتار و کردار پدر بزرگوارش را حفظ کرد اما به ما نگفت; پدرشان بود مردم برای سؤالات خود به پیامبر (ص) مراجعه می کردند و پس از رحلت پیامبر شش ماه بیشتر در قید حیات نبودند». در این مدت نیز به گفته حاکمان تحریم شدند و حرکتی صورت نگرفت و یا مورد ظلم و تهدید قرار گرفتند و جایی برای گفتن پرسش و پاسخ و احادیث نبود. به همین دلیل منویات آن حضرت زیاد نیست.
نکته دیگر اینکه ممکن است بسیاری از کتاب ها و منابع به دست ما نرسیده باشد که ممکن است منویات حضرت زهرا(س) را مکتوب کرده باشد اما این کتاب ها در طول تاریخ به دلایل مختلف از بین رفته و به دست ما نرسیده است. . .
تلاش علمای شیعه برای استخراج منابع روایی حضرت زهرا (س)
علمای ما سعی کردند احادیث حضرت زهرا(س) را از منابع تاریخی احادیث و سیره استخراج کنند از این رو مسند فاطمه و مجموعه روایات استخراج شده بسیار زیاد شده است. همچنین بیان خواهد شد که حضرت منسوب است.
* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.
انتهای پیام