فرهنگ سازمانی و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی
در مطالعه ای مورد بررسی قرار گرفت.
هر چه تعهد و تعهد افراد به ارزش های اصلی سازمان بیشتر باشد و هر چه اعضا به این ارزش ها بیشتر اعتقاد داشته باشند فرهنگ آن سازمان قوی تر می شود.
به گزارش گروه پژوهشی خبرگزاری آنا نوآوری و کارآفرینی برای توسعه و تعالی پایدار ایران اسلامی نیازمند نگاه علمی منطقی پویا همه جانبه و مستمر در قالب سند چشم انداز بیست ساله نظام است. کارآفرینی مفهومی عینی و کاربردی است که همزمان با آغاز زندگی انسان بر روی زمین و تلاش برای کسب درآمد و تامین مایحتاج زندگی پدید آمد.
محققان در مقاله ای با عنوان بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مؤلفه های کارآفرینی سازمانی» آنها به این مشکل که در مورد کارآفرینی سازمانی باید گفت: کارآفرینان سازمانی نمی توانند به راحتی از مشکلات و مسائلی که می بینند بگذرند. آنها پایان همه مشکلات را درک می کنند و همیشه به دنبال راه حلی برای آنها هستند و همیشه برنامه ها و ایده های جدیدی در سر دارند.
* کارآفرینان سازمانی
بر اساس این تحقیق کارآفرینان سازمانی آرمان گرا هستند و توانایی خوبی در تبدیل افکار و ایده ها به واقعیتی سودآور دارند و در نهایت کارآفرینان سازمانی با ایجاد نوآوری در سازمان تحولی اساسی در آن ایجاد می کنند و همواره پیشگام و پیشگام هستند. در توسعه محصولات و خدمات جدید.
در این تحقیق به نظر می رسد بسیاری از افرادی که سازمان ها را ترک می کنند و خود سازمانی جدید تأسیس می کنند نشان می دهند که اغلب سازمان ها قادر به ایجاد محیطی برای کارآفرینی نیستند. نقش سازمان ها در دستیابی به اهداف اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی به قدری برجسته است که سازمان های هر جامعه را چرخ دستیابی به اهداف جامعه می نامند.
افراد خلاق مبتکر و مبتکر به عنوان کارآفرین منشأ تحولات بزرگی در زمینه های صنعت تولید و خدمات شده اند.
این تحقیق توضیح می دهد که وضعیت اقتصادی صنعتی اجتماعی و فرهنگی کشور امروز به گونه ای است که برای رفع مشکلات و تنگناها نیازمند مدل ها و راهکارهای جدید و متفاوتی است.
بر اساس این تحقیق ترکیب جمعیت جوان کشور نیاز به ایجاد فرصت های شغلی و نوسانات قیمت نفت از جمله عواملی است که سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور را به فکر منبع دیگری غیر از نفت می اندازد. و آن منبع بی شک نوآوری خلاقیت و نوآوری است. هیچ چیز دیگری وجود ندارد.
اکنون در عرصه جهانی افراد خلاق مبتکر و مبتکر به عنوان کارآفرین منشأ تحولات بزرگی در صنعت تولید و خدمات شده اند و چرخ های توسعه اقتصادی همواره با توسعه کارآفرینی در حرکت است.
* تأثیر تغییرات و دگرگونی های سازمان ها بر ارزش های اجتماعی
از دیدگاه محققین این پژوهش جهان امروز بدون شک ویژگی های خاصی دارد. یکی از شاخصه های عصر کنونی تغییرات و دگرگونی های شگرفی است که در طرز تفکر ایدئولوژی ارزش های اجتماعی و شیوه های انجام کار به چشم می خورد.
تحقیق در پژوهش حاضر نشان می دهد که سازمان ها از جمله پدیده هایی هستند که به شدت تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند. اکثر تغییراتی که سازمان ها با آن مواجه می شوند دارای چنان شتاب و قدرتی هستند که در دنیای رقابتی امروز هرگونه مقاومتی را در هم می کوبند و همه را با خود به جلو می برند.
یکی از ویژگی های عصر کنونی تغییرات و دگرگونی های عظیمی است که در طرز فکر ایدئولوژی ارزش های اجتماعی روش های کار به چشم می خورد.
این تحقیق توضیح می دهد که تغییرات گسترده و پویایی رقابت امروزی سازمان های هوشمند را به دنبال ایجاد موقعیتی کرده است که بتوانند افراد خلاق و کارآفرین را تا حد امکان جذب مدیریت و نگهداری کنند تا از مزایای کارآفرینی سازمانی بهره مند شوند. تا حد امکان ممکن است.
از سوی دیگر این تحقیق بیان می کند که امروزه سازمان ها می توانند با تعداد کمی از افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای یک طرح کارآفرینانه بر رقبای منعطف مبتکر و فرصت طلب غلبه کنند. باید شرایطی ایجاد کنند که همه کارکنان روحیه کارآفرینی پیدا کنند و به راحتی بتوانند به صورت فردی یا گروهی فعالیت های کارآفرینی خود را انجام دهند.
در نهایت نتایج این تحقیق نشان می دهد که فرهنگ نقش های مختلفی را در یک سازمان ایفا می کند:
- در نقش اول فرهنگ نقش سازمانی را تعیین می کند.
- دوم اینکه به اعضای سازمان حس هویت می بخشد.
- ثالثاً این امر باعث می شود که افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی داشته باشند که بیش از منافع شخصی آنهاست.
- چهارم اینکه باعث ثبات نظام اجتماعی می شود.
- در نهایت فرهنگ به عنوان یک عامل کنترل کننده در نظر گرفته می شود.
خلاصه نهایی تحقیق حاضر بیان می کند که هر چه افراد تعهد و تعهد بیشتری نسبت به ارزش های اصلی سازمان داشته باشند و هر چه اعضا بیشتر به این ارزش ها اعتقاد داشته باشند فرهنگ آن سازمان قوی تر می شود. بسیاری از کارشناسان چنین گفته اند ارزش های مشترک برگرفته از فرهنگ سازمانی در ایجاد فضایی برای تلاش بیشتر کارکنان بسیار مفید است و همچنین فرهنگ سازمانی بدون توجه به زمینه های کاری سازمان تأثیر مثبتی بر اثربخشی سازمان خواهد داشت.
این پژوهش توسط حسین حیدری (کارشناس ارشد توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه) عبدالحمید پاپزان (دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه) و رویا کرمی دارابخانی (کارشناس ارشد آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی) انجام شده است. اقتصاد آموزش کشاورزی و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران).