انتقاد وزارت بهداشت از عدم اجرای قانون هوای پاک/ سالانه ۳۵۰۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از هوای آلوده برای سلامت و همچنین تکلیف ۲۳ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک گفت: تصمیمات ناگهانی و موقت مانند تعطیلی مدارس و حضور ۵۰ درصدی کارمندان در ادارات به آلودگی هوا کمکی نمی کند؛ این تصمیمات بیانگر این است که فکری برای آلودگی هوا نشده است.
به گزارش یومیر دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری آلودگی هوا که امروز دوشنبه ۱۹ آذر ماه برگزار شد اظهار کرد: وضعیت هوای آلوده و ناپاک می تواند مولفه های فراوانی را تحت تاثیر قرار می دهد. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم می بایست موضوع هوای پاک و اجرای وظایف محوله سایر ارگان ها را مطالبه کند.
تولید برق به قیمت آسیب به «سلامت» پذیرفتنی نیست
وی با بیان اینکه رئیس جمهور درباره توقف مازوت سوزی دستور صادر کرده افزود: دستور توقف مازوت سوزی یک اقدام قابل تقدیر است. نباید به اقداماتی دست زنیم که موجب بیماری می شود. تامین آب برق و رفاه جزو وظایف تمام دولت ها محسوب می شود و برخورداری از این مولفه ها جزو حقوق اولیه شهروندی است. در عین حال نیز من موافقم قطع برق نیستم اما ترجیح می دهم که در تاریکی بنشینم اما از مازوت برای تامین برق در نیروگاه ها استفاده نشود. تولید برق به قیمت آسیب رساندن به سلامت مردم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
۲ آلاینده خطرناک ناشی از مازوت سوزی
رییسی با بیان اینکه مازوت سبب آزادشدن آلاینده های فراوانی در محیط می شود خاطرنشان کرد: اگرچه آلاینده های فراوانی به دلیل مازوت سوزی در محیط منتشر می شود اما «بلک کربن» و «دی اکسید گوگرد» جزو آلاینده های خطرناک ناشی از مازوت سوزی است. کربن سیاه یا دوده ها می توانند وارد ریه ها شوند و موجب سرطان شوند.
وی با بیان اینکه تمام کشورها با رعایت استانداردهایی از مازوت استفاده می کنند در عین حال تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا از مازوت استفاده می کنند اما استانداردهایی در این زمینه دارند. کشورها در وهله نخست نسبت به گوگردگیری مازوت اقدام می کنند و از این سوخت در مکان های خالی از جمعیت استفاده می کنند.
تکلیف ۲۳ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه قانون «هوای پاک» در سال ۹۶ به تصویب رسید گفت: قانون هوای پاک ۱۷۴ تکلیف برای ۲۳ دستگاه درنظر گرفته است که ۱۱ دستگاه از ۲۳ دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک جزو دستگاه های اصلی هستند. این انتظار وجود دارد هنگامی که یک قانون به تصویب می رسد آن قانون به درستی اجرا شود.
وظایف وزارت بهداشت برای هوای پاک
وی درباره وظایف وزارت بهداشت در خصوص قانون هوای پاک نیز اظهار کرد: بررسی مرگ های منتسب به آلودگی هوا اعلام شرایط اضطرار توسط دانشگاه های علوم پزشکی و اجرای طرح «کاهش هدایت انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه های سوخت» جزو وظایف وزارت بهداشت در خصوص قانون هوای پاک است.
تصمیمهای موقت چاره آلودگی هوا نیست
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه برای آلودگی هوا فکری نشده است خاطرنشان کرد: تصمیمات ناگهانی و موقت مانند تعطیلی مدارس و حضور ۵۰ درصدی کارمندان در ادارات دولتی به آلودگی هوا کمک نمی کند. این تصمیمات بیانگر این است که فکری برای آلودگی هوا درنظر گرفته نشده است.
تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا
وی ادامه داد: تعریف تعداد تکالیف برای آلودگی هوا چندان اهمیت ندارد؛ چرا که گاهی اوقات یک تکلیف می تواند اثر بسیار فراوانی بر آلودگی هوا داشته باشد و گاهی چندین تکلیف نیز اثر فراوانی ندارند. به طور مثال توسعه سیستم حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف قانون هوای پاک است؛ به طور قطع این تکلیف می تواند اثر فراوانی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
رییسی درباره منشاهای آلودگی در کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سیستم موتوری در کشور است. علاوه بر آلودگی ناشی از سیستم موتوری کشور با پدیده گرد و خاک مواجه است که این پدیده یکی از عوامل آلودگی هوا محسوب می شود. شهر زابل در استان سیستان وبلوچستان بیشترین آلودگی ناشی از گرد و خاک را در کشور تجربه می کند.
معضل موتورسیکلت های فرسوده
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می کنند افزود: بیش از ۱۱ میلیون از موتورسیکلت های کشور جزو وسایل نقلیه فرسوده محسوب می شوند. هنگامی که یک وسیله نقلیه به عنوان فرسوده قلمداد می شود به این معنا است که سوخت را بد می سوزاند و طبق قانون می بایست از چرخه خارج شود. متاسفانه فقط ۶هزار موتورسیکلت در کشور توانستند معاینه فنی دریافت کنند.
رئیسی درباره وضعیت سوخت خودروهای کشور نیز گفت: حدود ۱۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰هزار مورد فرسوده هستند. مشکل کشور در مواجهه با خودروها فقط به خودروهای فرسوده محدود نمی شود. خودروهایی که در کشور تولید می شوند کیفیت چندانی ندارند؛ خودروهای تولیدی کشور از میزان استاندارد بیشتر سوخت مصرف می کنند این موضوع سبب آلودگی هوا می شود.
وی با انتقاد از تصمیم های موقتی برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم وسایل نقلیه از آلودگی هوا حدود ۶۰ درصد است؛ کیفیت وسایل نقلیه می بایست در کانون توجه قرار گیرد.
او با بیان اینکه توسعه سیستم حمل و نقل عمومی کشور از دیگر تکالیف دستگاه ها در قانون هوای پاک است خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس های شهر تهران ۱۰ سال گذشته حدود ۸هزار مورد بود که در حال حاضر حدود ۲هزار دستگاه است. اگرچه قانون هوای پاک بر افزایش وسایل نقلیه عمومی تاکید دارد اما تعداد دستگاه های اتوبوس شهر تهران نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش یافته و حدود ۲۵ درصد ۱۰ سال گذشته است. برق را با هدف کنترل میزان مصرف و سوزاندن مازوت کمتر گران می شود؛ این در حالی است که تعداد اتوبوس ها را می بایست افزایش دهند.
آلودگی ناشی از خودروهای دیزلی
رییسی با بیان اینکه خودروهای دیزلی از دیگر منابع انتشار آلاینده ها هستند اظهار کرد: خودروهای دیزلی از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند. میزان آلودگی ناشی از سوزاندن گازوئیل بسیار زیاد است.
بی توجهی به قانون اسقاط خودروهای فرسوده
وی با بیان اینکه اسقاط وسایل نقلیه فرسوده از محورهای اصلی قانون هوای پاک است تصریح کرد: از زمان اجرای قانون هوای پاک تا پایان سال گذشته فقط ۴۴۰هزار خودرو فرسوده از چرخه خارج شده اند. ۹۸ درصد مواد مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده در کشور اجرا نشده است.
و اما استاندارد بنزین مصرفی در کشور
رئیسی با بیان اینکه ارتقای کیفیت سوخت از دیگر ماده های قانون هوای پاک است تصریح کرد: ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که از این تعداد فقط ۴۴ میلیون لیتر دارای استاندارد «یورو ۴» هستند. به عبارت دیگر میزان اجرای این ماده قانونی حدود ۴۰ درصد است.
او با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از دیگر موارد اصلی قانون هوای پاک است گفت: براساس قانون هوای پاک درنظر داشتیم میزان استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی اتوبوس و مترو به میزان ۵۰ درصد باشد اما سهم مردم از این وسایل حدود ۱۳ درصد است.
وی با بیان اینکه توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از دیگر مواد قانون هوای پاک است گفت: براساس ماده ۳۳ قانون هوای پاک ۳۰ درصد از برق کشور از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۲ می بایست از منابع تجدیدپذیر تامین شود. بررسی ها بیانگر این است که فقط ۱۰۰ روز در کشور هوا ابری است و این موضوع یک فرصت مناسب استفاده از انرژی خورشیدی است. همچنین استفاده از منابع بادی برای تولید برق از دیگر منابع تجدیدپذیر است.
هزینه های تحمیلی آلودگی هوا بر نظام سلامت
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: برخی بر این باور هستند که استفاده از منابع تجدید پذیر برای تولید برق بسیار هزینه بر است؛ این در حالی است که میزان هزینه های تحمیلی بر سیستم بهداشتی کشور ناشی از آلودگی هوا به مراتب از هزینه های تامین برق از منابع تجدیدپذیر بیشتر است. میزان هزینه های درمانی ناشی از آلودگی هوا در کشور بر سیستم بهداشتی و درمانی در سال گذشته معادل ۱۲ میلیارد دلار است.
وی درباره ماده ۳۳ قانون هوای پاک نیز توضیح داد: تمام درآمدهای ناشی از قانون هوای پاک می بایست برای این ماده لحاظ شود اما به دلیل اینکه درآمدهای قانون هوای پاک مشخص نیست میزان درآمد اختصاص یافته به این قانون «صفر» درصد است.
رئیسی با انتقاد از عملکرد دستگاه های کشور در خصوص مواجهه با پدیده آلودگی هوا گفت: به طور قطع با هیاهو و هیجان نمی توان نسبت به آلودگی هوا و رفع این پدیده اقدام کرد. تمام اقدامات می بایست مبتنی بر مباحث علمی باشد. اگرچه اقدامات باید بر مبنای علمی باشد اما ما به آسمان باد و باران دلخوش هستیم.
بیش از ۲هزار اخطار به جایگاه های سوخت درباره بخارات بنزین
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت جایگاه های توزیع سوخت در کشور گفت: ۴هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت توزیع بنزین در کشور فعالیت می کند که این جایگاه ها به طور مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرند. میزان بخار بنزین ۲۴۸ جایگاه با استاندارد و «حدود مجاز شغلی» مغایرت دارد. کارگرانی که در جایگاه های سوخت اشتغال دارند در معرض بخار بنزین قرار می گیرند که خطرات خاص خود از جمله خطر برخی سرطانها را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۱۶۰ اخطار برای جایگاه های توزیع سوخت صادر شده و ۲۷۴ پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است. همچنین ۳۰ مرکز توزیع سوخت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی و توصیه ها پلمب شده اند.
رئیسی با بیان اینکه میزان آلاینده های موجود در هوای کشور از استاندارد جهانی بالاتر است خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت میزان آلاینده های موجود در هوا می بایست ۵ میکروگرم بر هر مترمکعب باشد؛ این در حالی است که میانگین آلاینده های موجود در هوای کشور بیش از ۳۰ درصد است. میزان آلاینده های موجود در هوا به ۹۰ درصد هم می رسد. تنفس در هوای آلوده سبب بیماری از کار افتادگی و مرگ می شود.
تا ۳۵هزار مرگ سالانه منتسب به آلودگی هوا در کشور
معاون وزیر بهداشت درباره مرگ های منتسب به آلودگی هوا گفت: میزان مرگ های منتسب به آلودگی هوا حدود ۳۰هزار تا ۳۵هزار نفر در هر سال است و سهم شهر تهران از مرگ های منتسب به آلودگی هوا حدود ۷۰۰۰ نفر است.
وی ادامه داد: اعلام مرگ های منتسب به آلودگی هوا جزو وظایف وزارت بهداشت در زمینه قانون هوای پاک به حساب می آید و این موضوع به صورت شهر به شهر و تفکیک شده اعلام می شود. اعلام مرگ های منتسب به آلودگی هوا بسیار مهم است؛ چرا که به سیاستگذاران کمک می کند تا با اقدامات مناسب خود از میزان مرگ های منتسب به آلودگی هوا بکاهند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره مرگ های منتسب به آلودگی هوا در استان های صنعتی کشور گفت: استان های اراک و اصفهان جزو استان های صنعتی کشور هستند. میزان مرگ های منتسب به آلودگی هوا در استان های اراک و اصفهان به ترتیب ۶۶۱ و ۲۰۲۹ نفر است. میزان هزینه های تحمیلی بر سیستم بهداشتی در استان اراک معادل ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار دلار و این میزان در استان اصفهان نیز ۷۹۶ میلیون دلار است.
انتهای پیام