HOV گشایش یا قفلی تازه برای ترافیک تهران

ترافیک سنگین و ترافیک همیشگی در تهران حکایت غم انگیز دیگری است که همه شهروندان با آن روبرو هستند. همانطور که در یک نظرسنجی اخیر در میان ساکنان پایتخت; آنها ترافیک و رفع آلودگی هوا را دو خواسته اصلی خود از مدیریت شهری بیان کردند. اخیرا مدیران شهری تهران از اجرای طرح جدیدی خبر داده اند که بر اساس آن یک باند از بزرگراه همت بدون موانع جداکننده به خودروهای حمل و نقل عمومی با اشغال بالا در ساعات شلوغی اختصاص می یابد.

افتتاحیه HOV یا دروازه جدید برای ترافیک تهران

به گزارش یومیر بر اساس مصوبه یکصد و نود و یکمین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در سوم بهمن ماه سال گذشته احداث کریدور عمومی پرسرعت در بزرگراه شرق به غرب تصویب شد و شهرداری تهران نیز ایجاد این ویژه را تعیین کرد. مسیر در مسیر مصوب را در دستور کار خود قرار داده و خطوط زرد HOV به پایان رسیده است.

خطوط اشغال بالا یا HOV جاده ای است که فقط وسایل نقلیه با تعداد معینی مسافر مجاز به تردد در آن هستند. هدف اصلی این خطوط کاهش ترافیک تشویق به استفاده از خودروهای اشتراکی و بهبود کیفیت هوا است. در برخی از شهرهای جهان خودروهای برقی یا هیبریدی حتی با یک سرنشین مجاز به استفاده از این خطوط هستند. این خطوط بیشتر در بزرگراه های پرتردد و مناطق شهری پرتردد مانند لس آنجلس نیویورک یا دبی اجرا می شود و اکنون قرار است در بخشی از بزرگراه همت اجرا شود.

مسیر ایستگاه HOV در بزرگراه های تهران

اولین بار پوریا علیمردانی رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح جدید پایتخت در گفت وگو با یومیر. وی بیان کرده بود که بزرگراه همت در فاز اول برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل عمومی انتخاب شده است که در نیمه غربی از بزرگراه صیاد تا منطقه 22 در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرا می شود. .

وی می افزاید: در فاز بعدی کل بزرگراه همت زیر بار اجرای خط HOV می رود و سپس شبکه خطوط HOV برای خودروهای پرشمار تهران به سایر شهرهای ایران توسعه می یابد و مراقب باشید که ایجاد این خطوط نیز در طرح جامع تهران گنجانده شده است

علیمردانی تاکید کرد: ایجاد بی آر تی باعث جذب سفر در مسیر همت نشد و وجود ایستگاه های بیشتر بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد. مسافران از این خط و در فازهای بعدی برای بزرگراه مدرس صیاد شیرازی و … عبور می کنند. ظرفیت ایجاد خطوط HOV است و باید بررسی شود که خودروها از طریق دوربین کنترل می شوند و مسیر HOV در اوایل سال آینده در بزرگراه هامت اجرا می شود.

به گزارش یومیر با اجرای طرح HOV در بزرگراه همت و مجوز تردد خودروهای عمومی با سرنشین زیاد بحث پرداخت هزینه استفاده از این لاین مطرح شد. هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران وی با رد عوارض در این محورها اعلام می کند: این خطوط ویژه در بزرگراه ها به صورت فیزیکی تفکیک نمی شود اما از طریق علائم هشدار دهنده به مردم اطلاع داده می شود که تردد در ساعات اوج تردد فقط برای خودروهای پر تردد از قبیل وانت اتوبوس و … است. . حرکت سریعتر این خودروها امکان پذیر خواهد بود. چنانچه خودروهای شخصی و انفرادی در ساعات اعلام شده وارد این مسیرها شوند تحت نظارت تصویری جریمه خواهند شد.

افتتاحیه HOV یا دروازه جدید برای ترافیک تهران

60 درصد وسایل نقلیه شخصی در قله آزادراه همت تک سرنشین هستند

اجرای HOV در اوج ترافیک صبح و عصر

غلامرضا طاهرنیا معاون بررسی و برنامه ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با یومیر. در خصوص جزییات طرح HOV با بیان اینکه در این طرح به دنبال اجرای خط حمل و نقل عمومی پرمسافر در آزادراه همت هستیم که بر اساس آن یک باند تردد در آزادراه همت به خطوط حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. علاوه بر خطوط مواصلاتی در حال حاضر مجموعه ای از خطوط شاتل تاکسی با مبدا و مقصد مشخص تعریف می شود می گوید: این طرح به گونه ای طراحی شده است که منطقه 22 فاقد حمل و نقل عمومی ون یکی از مراکز حمل و نقل حمل و نقل به هم متصل می شود بنابراین علاوه بر خطوط تاکسی و اتوبوس فعلی باید تعدادی شاتل برای مسافران آماده شود و به زبان ساده تر زیرساخت های حمل و نقل عمومی جدید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان داده حدود 60 درصد خودروهای آزادراه همت در ساعات پیک صبح و عصر تک سرنشین بوده و بیشتر این سفرها به صورت تجاری است گفت: به همین دلیل خط یک خط در مسیر است. همت. بزرگراه قرار است توسط خودروهای تک سرنشین استفاده شود حداکثر استفاده از این خط عبور باید توسط وسایل نقلیه عمومی شلوغ باشد.

طاهرنیا در خصوص اجرای جزییات طرح مذکور با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در زمان توقف ترافیک صبحگاهی یعنی. 6 تا 9 صبح و ترافیک عصر متوقف می شود یعنی. امتداد بزرگراه همت تا بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده است یادآور شد: در این مسیر با خط عبور بدون جداسازی فیزیکی و کنترل تردد با استفاده از دوربین ها و علائم طراحی شده برای خط HOV مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل دیگر تشویق می کنیم. استفاده از ماشین شخصی و از وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی و ون استفاده کنید و از آنجایی که در بزرگراه همت ایستگاه توقف نداریم و مبدا و مقصد مشخص است در این حالت این مسیر با سرعت بیشتری طی می شود.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح خدمات با حداکثر ظرفیت به شهروندان ارائه می شود می افزاید: این طرح در دنیا تجربه شده است و به هر حال این طرح را هم برای وسایل حمل و نقل عمومی و هم برای خودروهای شخصی اجرا کردند. به گونه ای که حتی اگر خودروی شخصی 2 سرنشین یا بیشتر داشته باشد این موضوع را از طریق دوربین های حسی و حرارتی تشخیص داده و به آنها اجازه عبور از این مسیر را می دهند. با این حال در طرح HOV مورد نظر ما در آزادراه همت همه خودروها می توانند همیشه از این مسیر استفاده کنند. اما در ساعات شلوغی صبح و عصر این خط به جای رزرو خودروی سواری به وسیله نقلیه عمومی پرشمار اختصاص داده می شود و این یک طرح مجرب در دنیا و در برخی شهرها در میادین پرظرفیت است. حتی تا دو خط یا باند برای تردد خودروهای سواری و عمومی در نظر گرفته شده است.

طاهرنیا با تاکید بر اینکه در اجرای طرح HOV به حمل و نقل شخصی توجهی نداریم باید در استفاده از این مسیر نیز سهیم باشیم در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان از افزایش طول تردد ابراز نگرانی می کنند. برای سایر خودروهای شخصی موافقید می گوید: البته این اتفاق می افتد و ما هم به دنبال کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا هستیم.

معاون بررسی های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تشریح جزئیات HOV گفت: باید فرهنگ سازی کنیم و به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی برویم زیرا بررسی ها نشان داده تهرانی ها پس از کرونا همچنان از خودروهای شخصی استفاده می کنند – مشکل این است. رویه می افزاید: ما هم قبول داریم که سیستم حمل و نقل عمومی ناقص است اما قرار است علاوه بر سیستم تاکسی و اتوبوس فعلی ظرفیت دیگری به نام HOV اضافه شود که در کنار آن خدمات ارائه می کند. بزرگراه هامت برای پرداخت نه برای کاهش شیوه حمل و نقل.

وی با تاکید بر ایجاد ترافیک در این محور با ایجاد خطوط HOV خاطرنشان کرد: ما نیز متوجه این مشکل هستیم. اما انتخاب دیگری برای شهروندان است که یا در تردد در این محور با خودروی شخصی بمانند و باعث آلودگی هوا شوند و یا اینکه از وسایل حمل و نقل عمومی در لاین مخصوص استفاده کنند و سریعتر به مقصد بروند. اما به یاد داشته باشید که این طرح فقط در ترافیک صبح و عصر اجرا می شود.

معاون بررسی های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با رد فرضیه پرداخت هزینه استفاده از این خط اختصاصی می گوید: استفاده از این خط پرداختی ندارد; بلکه با دوربین های نظارتی راهنمایی و رانندگی کنترل می شود و فقط تاکسی ها و ون های تعریف شده می توانند در این خط تردد کنند و بقیه خودروهای شخصی و کم سرنشین در صورت استفاده از این لاین برای تردد در ساعات اعلام شده کد تخلف خواهد شد. برای آن صادر می شود و برای رانندگان جریمه صادر می شود. برای خودروهای شخصی با مسافر کم می توان از خطوط دیگر برای تردد استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه فاز اول در بزرگراه شهید همت اجرا می شود تصریح کرد: اجرای عملیات اجرایی فاز اول در بزرگراه شهید همت انجام می شود. وی با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی در غرب تهران ضعیف است و تلاش می کنیم با ایجاد خطوط جدید تاکسی و شاتل و اختصاص یک لاین این ضعف را پوشش دهیم می افزاید: چشم انداز ما در اجرای این طرح کاهش استفاده از خودروهای شخصی است. شرایط سخت ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی را دشوار می کند و در حمل و نقل باید کنترل علمی در مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا انجام شود و میزان موفقیت اجرای این طرح بر اساس انتخاب مردم خواهد بود که بین ترافیک است. و آلودگی هوا و برای ارائه خدمات سریع و مطلوب کدام را انتخاب می کنند؟

طاهرنیا در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح دارای مصوبات قانونی است می گوید: این طرح در شورای عالی ترافیک وزارت کشور تصویب شده است؛ این طرح در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده است. یعنی این طرح در بالاترین سطح تصمیم گیری ترافیکی کشور تصویب شده است.

وی در پایان درباره ایجاد خط زرد در بزرگراه همت و انتشار فیلم آن توضیح می دهد: باید بگویم که ترسیم خط زرد برای آماده کردن ذهن مردم بود تا مردم بدانند در این محور اتفاقی می افتد و آن این خط زرد به نوعی است. برای ترویج آن و حساس کردن مردمی که در این مسیر تردد می کنند و به یاد داشته باشید که لازمه اجرای این طرح نصب دوربین در فاصله هر 250 تا 300 متر و تکمیل زیرساخت ها و این خط زرد است. که از آن منتشر شده است تنها آگاهی اولیه مردم و تحریک کننده حواس است کنجکاوی شهروندان بوده است. در غیر این صورت فقط در حدود 500 متر از این مسیر خط زرد کشیده شده و چند تابلو نصب شده و باید در مرحله اول زیرساخت ها ایجاد شود.

به گزارش یومیر اجرای طرح HOV در حالی اجرا می شود که انتخاب آزادراه همت به عنوان یکی از معابر مهم و پرتردد برای اجرای طرح پایلوت جای سوال دارد و آیا بهتر نیست به جای این طرح در آزادراه دیگری آزمایش شود. . از این بزرگراه شلوغ؟

با طرح جدید طرح ساخت بی آر تی که قبلاً ذکر شد در همت چه خواهد شد؟ محور اجرای این طرح استفاده از تاکسی و شاتل (ون) است در حالی که تاکسی سفر ارزان محسوب نمی شود جای سوال دارد که چرا سامانه بی آر تی که یک وسیله نقلیه انبوه است در این خط استفاده نشده است. برای شهروندان مقرون به صرفه است و ظرفیت آن چندین برابر تاکسی است. با این حال بخش هایی از بزرگراه همت برای طرح جدید رنگ آمیزی شده است بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا طرح جدید گره هایی را روی مشکلات ترافیکی تهران باز می کند و شلوغی ترافیک پایتخت را پیچیده تر می کند یا خیر.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا