صدای پای دگرگونی در شعر معاصر

صدای پای دگرگونی در شعر معاصر

کتاب «ادبیات در وضعیت متاورس» نوشته مزدک پنجه ای که به بررسی تأثیرات متاورس و فناوری های دیجیتال بر ادبیات و شعر معاصر می پردازد منتشر شد.

به گزارش یومیر این کتاب به دو بخش اصلی تقسیم شده است: نویسنده در بخش اول این کتاب مفهوم متاورس را به عنوان یک فضای دیجیتال سه بعدی توضیح داده و به این سوال پرداخته است که چگونه متاورس می تواند زبان و سیستم های ارتباطی و غیره را متحول کند. . . کند

بر اساس آرای فیلسوفانی چون هایدگر بنیامین مرلوپونتی باختین و دیگران. نویسنده تأکید می کند که فرا وجه به عنوان یک پدیده فناورانه فرصت های جدیدی برای خلاقیت ادبی اما در عین حال چالش هایی مانند تغییر ارائه می دهد. جایگاه زبان و تسلط تکنولوژی بر ادبیات را به همراه دارد

در بخش دوم نویسنده به تأثیر فراوجه و هوش مصنوعی بر شعر معاصر پرداخته است. او با اشاره به مفهومی که آن را «ردپای دگرگونی در شعر معاصر» می نامد به بررسی تحولاتی چون امکان ترکیب مشترک انسان و ماشین خلق اشعار چند بعدی و تجربه های تعاملی می پردازد.

نویسنده بر این باور است که متاورس می تواند مخاطب را از نقش یک مصرف کننده منفعل به یک خالق فعال تبدیل کند و شعر را به فضایی چند بعدی و تعاملی تبدیل کند.

در این کتاب موضوعات زیر را مرور خواهید کرد: زبان به مثابه تفکر در حالت ماوراء وجه / مسئله واقعیت و مرگ خیال / روایت به عنوان یک مفهوم در حالت ماوراء وجه / معنا و مفهوم سازی در جهان ماوراء وجه / مفهوم ” متن» و «اثر» در دنیای ماوراء جهان / فراتر از واقعیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده / نقش مخاطب-نویسنده در متن متاورز / نقش و جایگاه «هنر» «تعاملی» در حالت فراوجه/ تجربه ایجاد یک آواتار به عنوان یک بدن مجازی / کارناوال متاورس به مثابه چندصدایی و تجربه دموکراسی / مشکل سکونت در حالت فرا وجه / نظریه حرکت در ذهن بیننده / تجربه شعر نویسی همراه با هوش مصنوعی / بحران هوش مصنوعی در هنر و ادبیات / چرا شعر هنری چند بعدی است؟/هنر تعاملی پروژه تیم آزمایشگاه فرصت حضور در شعر / ردپای دگرگونی در شعر معاصر.

«ادبیات در حالت متاورس» نوشته مزدک پنجه ای شاعر روزنامه نگار و منتقد ادبی در پاییز 1403 در انتشارات دعوت معاصر منتشر شد.

انتهای پا

دکمه بازگشت به بالا