دعوا در شورا
نماینده حامی زاکانی به نماینده حامی قالیباف فحش داد
روز گذشته یادآوری اختلافات اعضای شورای شهر تهران آنقدر پرده را بازگرداند که برای لحظاتی صحن شورا به تنش و جنجال کشیده شد. کسانی که با لیست واحد وارد مجلس شهری شدند اکنون خون مردم را دستاویز اتهام انتقام گیری سیاسی و حذف رقیب از میدان می کنند. شکاف بین اعضای شورای شهر تهران عمیق شده است و قالیبافان در شورای شهر در یک طرف این شکاف قرار دارند و طرفداران زاکانی در طرف دیگر اما به یکدیگر فحش می دهند.
قالیبافان نسبت به عدم استفاده از بودجه های کلان مصوب برای ناوگان حمل و نقل پایتخت هشدار می دهند. حامیان زاکانی می گویند سازمان بازرسی کل کشور را در قرارداد 1.2 میلیارد یورویی با چین سنگ اندازی کرده اند. طرح سنگسار برخی از اعضای شورای شهر تهران از طریق سازمان بازرسی کل کشور طبیعتا استقلال و ماهیت این سازمان قضایی را زیر سوال می برد.
برخی کارشناسان بر این باورند که در صدد توجیه شکست این مگا قرارداد هستند. زیرا ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری بیست و پنجم آنلاین خود به صراحت اعلام کرد که این قرارداد توسط این سازمان متوقف نشده است. نکته مهم در این مناقشات این است که در میان کشمکش های دو جریان سیاسی در مدیریت شهری این شهروندان تهرانی هستند که در تصادفات شهری و سوء مدیریت مجروح و کشته می شوند.
حادثه خونین میدان شهدا
منشا فریادهای اعضای شورای شهر تهران به حادثه خونین میدان شهدای تهران برمی گردد. روز یکشنبه 15 آبان ماه تصادف اتوبوس 3 خودرو و 4 موتورسیکلت به حادثه ای جبران ناپذیر تبدیل شد زیرا بر اثر این تصادف 2 نفر جان خود را از دست دادند و 9 نفر مجروح شدند. بالاخره اعلام شد؛ علت حادثه نقص فنی اتوبوس بوده است.
پیامدهای این حادثه روز گذشته در صحن شورای شهر رخ داد و دو جریان سیاسی حاضر در شورای شهر یکدیگر را مقصر خون شهروندان تهرانی دانستند تا از این حادثه بزرگ جلوگیری کنند اما واقعیت این است که هر یک و تک تک اعضای شورای شهر تهران و علیرضا زاکانی شهردار تهران و همه مدیران شهرداری مسئول رویدادهای کوچک و بزرگ شهری پایتخت هستند.
روز گذشته سید جعفر تشری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در یادداشتی پیش از دستور دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران به حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس در روز یکشنبه در میدان شهدای تهران اشاره کرد و گفت: این تصادف در روز یکشنبه به وقوع پیوست. این فقط یک تصادف نبود نکات خاصی دارد سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد سال 1385 بود یعنی 17 سال است که در تهران کار می کند در حالی که طبق مصوبه 1402/17 دولت 10 است. سال در صورت تعمیرات اساسی 5 سال به عمر آنها اضافه می شود.
یعنی حتی اگر این اتوبوس تعمیر اساسی می شد که نشد حداکثر عمر مفید آن باید 15 سال می بود اما 17 سال است که کار می کند.» هاشمی تاکید کرد: در سه سال گذشته بارها گفته ایم که ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و فرسوده است. این اتوبوس ها دیگر قادر به ارائه خدمات به شهروندان نیستند. مردم ما با رنج فراوان از اتوبوس استفاده می کنند.
اقدامات شهرداری تهران جای تشکر دارد و جای گلایه از کارهای انجام نشده وجود دارد. آگاه است. در بودجه امسال 10 هزار میلیارد تومان اضافه به ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش مشکلات حمل و نقل اختصاص داده ایم اما قسمت کمی از این اعتبارات صرف بهسازی ناوگان و توسعه آن شده است.
در بودجه سال گذشته یک میلیارد و 325 میلیون تومان برای نوسازی و بازسازی ناوگان در نظر گرفته بودیم که طبق گزارش ها فقط حدود 400 میلیارد تومان به صورت مستقیم به این منظور اختصاص یافت و بخشی دیگر به بدهی این اداره کل اختصاص یافت شهرداری باید توجه ویژه ای به تعمیرات و نوسازی داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سن ناوگان مختص اتوبوس ها نیست در مترو هم همین موارد را می بینیم در بازدیدی که از مجتمع واگن سازی داشتم یک چند روز پیش متوجه شدم که تنها 262 میلیارد تومان از بودجه 1500 میلیارد تومانی سال گذشته تصویب شده است یعنی مصوبات ما نه به اتوبوس سازی و واگن سازی بلکه مشکل تامین منابع تاثیر لازم را برای بهبود نداشته است. باید بگویم که مسئولان شهرداری باید به خانواده های جان باختگان و مصدومان حادثه میدان شهدا توجه کنند و به مشکلات پزشکی آسیب دیدگان توجه کنند.
دست از رقصیدن بردارید!
اما این سخنان ذائقه حامیان علیرضا زاکانی شهردار تهران را تلخ کرد و آنها ترجیح دادند واقعیت را پشت شعارهای جنجالی پنهان کنند. در پی تذکر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از اعضای شورای شهر تهران خواست به خانواده های مجروحان و جان باختگان دلجویی کنند. اما مهدی بابایی رئیس کمیته امنیت و مدیریت بحران شورای شهر تهران در فضای احساسی به جای دلسوزی سعی کرد موضوعات دیگری را مطرح کند. وی گفت: اتفاقا کسانی که برای سنگ اندازی به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه می کنند باید به این خانواده ها سر بزنند.
چمران گفت: «زیارت وظیفه همه ماست» اما بابایی از موضع خود کوتاه نیامد و تکرار کرد: «سر پل های صراط باید پاسخگو باشند».
تشری هاشمی پاسخ داد: ما به سازمان بازرسی کل کشور رفتیم نیازی به کتمان نیست من به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کردم اما ربطی به این پرونده نداشت. بابایی فریاد زد من تماس رو ول کردم چرا میگیری؟ خون اینها – قربانیان حادثه – بر دوش شماست. خداوند گناهان شما را نبخشد.»
هاشمی پاسخ داد ما اینجا رقص خوبی برای هیچکس نداریم شما نماینده شهرداری نیستید نماینده مردم شهر هستید وسایلتان را جمع کنید.
بابایی گریه کرد: رقص خوبی نیست. خون مردم بر گردن شماست. خدا لعنتت کند و با عصبانیت از سالن خارج شد.
چمران که برای دقایقی از کنترل زمین خارج شده بود با رفتن بابایی سعی کرد آرامش را به میدان بازگرداند. وی گفت: با آشوب و تلخی مشکل حل نمی شود و موضوع ابهام بیشتری پیدا می کند از همه خودروسازان دعوت و التماس کردیم که به جای 50 دستگاه اتوبوس 60 دستگاه اتوبوس در ماه عرضه کنند. خرید 1200 دستگاه اتوبوس انجام شده است. در دو تا سه سال اما این کافی نیست.”
پیش بینی های دور از منطق
تشری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پس از پایان جلسه پرتنش شورای شهر تهران در تشریح جلسه با سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور از من و تعدادی از سایر اعضای شورای شهر در خصوص مشکلاتی که برای قرارداد چین و رفع موانع قانونی و حقوقی داشته ایم باید سوالاتی را مطرح کرد.
متأسفانه در جلسه امروز آقای بابایی به ناحق دلیل تاخیر سه سال گذشته را دو هفته پیش به جلسه بازرسی اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر باید با انصاف و انصاف صحبت کنند تاکید کرد: کارهایی که در سه سال گذشته باید انجام می شد اما انجام نشد ربطی به مشکلات قانونی در شورای شهر ندارد. ما باید برای مردم منصف و قانونی باشیم «ما باید تلاش کنیم و عقب نشینی ها را جبران کنیم. اینکه مدام دیگران را متهم کنیم کار درستی نیست. فرافکنی ها به دور از منطق عقلانیت و عدالت است.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: سازمان بازرسی از افرادی که نسبت به قبوض خرید خارجی انتقاد داشتند دعوت کرده بود تا دلایل آنها را استماع کند استانداری تهران لایحه مذکور را به صورت مشروط تایید و اعلام کرد در صورت تحقق شرایط صورت حساب خرید از چین اگرچه در هیئت حل اختلاف وزارت کشور نیز بررسی می شود طبیعی است که وقتی تصمیم اشتباهی صادر می شود مراجع نظارتی آن را پیگیری کنند.
تکشیری هاشمی در خصوص جزییات کاستی های سازمان بازرسی کل کشور در مصوبه شورای شهر گفت: سازمان بازرسی با استفاده از ظرفیت تولید داخل مصوبه شورای شهر نواقص قانون حداکثر ظرفیت را گرفته است. شورای شهر و اعلام کرد که ابتدا باید از ظرفیت داخلی استفاده می شد و سپس از خارج خریداری می شد کارشناسان سازمان بازرسی معتقدند قانون ترک تشریفات و معاملات در شهرداری تهران نیز رعایت نشده است.
اگر تولیدکنندگان داخلی پاسخ ندهند باید فراخوان بین المللی صادر شود. اما در بحث خرید ناوگان تماسی گرفته نشد البته قیمت ها از برخی شرکت ها گرفته شد اما این به معنای تشریفات قانونی در بخشی که سازمان کنترل به آن اعتراض داشت نیست. سازمان نظارت و هیأت اختلاف وزارت کشور در حال بررسی قرارداد هستند و امیدواریم تصمیمی به نفع مردم شهرستان گرفته شود.»
وی با اشاره به ایرادی که به قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون یورویی وارد کرد تاکید کرد: چرا شهرداری تهران به جای اینکه نقش مدیریتی و نظارتی داشته باشد به سراغ خودرو موتورسیکلت و اتوبوس رفت؟ مشخص نیست کدام شرکت ایرانی خدمات پس از فروش را تحت عنوان گارانتی ارائه خواهد کرد.»
تاریخچه تشکیل جلسه سازمان بازرسی کل کشور
سازمان بازرسی کل کشور قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد یورو منعقد کرد. البته زاکانی در صحن دولت در پاسخ به اظهارات سازمان بازرسی تاکید کرد: هیچ ابهامی وجود ندارد و مشخص است. به هر آنچه منعکس شده پاسخ آنها را داده ایم.» اما سازمان بازرسی کل کشور با حضور 10 نفر از اعضای شورای شهر تهران با موضوع «قرارداد 2 میلیارد یورویی شهرداری با چین» در جلسه ای برگزار کرد. 16 آنلاین.
از علیرضا زاکانی شهردار تهران و لطف الله فروزنده معاون اداری مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز دعوت شده بود که علیرضا زاکانی و لطف الله فروزنده در این جلسه حضور نداشتند. و تنها محسن هرمزی در این جلسه حضور داشت محمدمهدی بلندیان معاون سازمان بازرسی کل کشور با قاطعیت و قاطعیت در مورد ابهامات و مشکلات قرارداد شهرداری با چین صحبت کرد.
ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری خود در خصوص قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون یورویی شهرداری تهران و چین در پی اظهارات زاکانی و دعوت اعضای شورای شهر تهران گفت: ما مخالف این قرارداد نیستیم. ورود وسایل نقلیه عمومی برقی به کشور از ورود این خودروها استقبال می کنیم.
یکی از این ابهامات این است که زیرساخت استفاده از اتوبوس وانت موتور و تاکسی برقی وجود دارد؟ آیا وزارت نیرو قادر به تامین برق آن است؟ در مکاتبات و جلساتی که انجام شده بخشی از ابهامات برطرف شده است. امیدوارم با همکاری شهرداری هر چه زودتر این ابهامات برطرف شود. اما اینطور نیست که کار را متوقف کنیم.»
منبع: روزنامه هم میهن