مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟
به گزارش خبرگزاری یومیر و براساس گزارش گجت نیوز یکی از خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان که زامیاد تولید می کند وانت نیسان است که به تازگی نسخه جدیدی از آن با نام نیسان اکستند به بازار آمده. این خودرو پرفروش چندین دهه می شود که مهمان جاده های ایران است و علیرغم اینکه از زمان عرضه آن به بازار حدود نیم قرن می گذرد اما هنوز هم خریدار و مشتری خاص خودش را دارد.
ماندگار شدن وانت نیسان در بازار ایران یک دلیل مهم و اساسی دارد و آن فقدان جایگزین مناسب برای این خودرو است. چند دهه است که زامیاد در بازار وانت ها پیشتازی می کند و تنها دلیل آن به یک خودرو بهتر و باکیفیت تر بر می گردد. در کشورهای دنیا چنین وانت هایی با کامیونت ها جایگزین شده و پیکاپ های امروزی هم کار همین وانت را انجام می دهند اما از آنجایی که قیمت آن ها گران است صرفه اقتصادی برای مشتریان ندارند.
مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر
موضوع مهم دیگر که مشتریان وانت نیسان زامیاد در نظر دارند فراوانی قطعات سادگی و هزینه های نگهداری فوق العاده اقتصادی و پایین آن است. علاوه بر اینها این خودرو باری توانمندی مطلوبی در عبور از مسیرهای ناهموار داشته و مجموع این عوامل باعث شده تا به رغم برخورداری از مشکلات فراوان هنوز هم طرفداران زیادی داشته باشد.
البته زامیاد همواره سعی کرده جایگزین مناسبی برای این وانت عرضه کند اما در کمال ناباوری همه تلاش های این شرکت با شکست همراه بوده است. در اقدامی جدید زامیاد از وانت جدیدی رونمایی کرده که فوتون واندر نام دارد و از چین آمده است. واندر یک خودرو در کلاس مینی تراک ها است که در نمایشگاه های مختلف داخلی شاهد حضور آن بوده ایم و احتمالا به همین زودی ها به بازار عرضه خواهد شد.
وانت نیسان یا فوتون واندر جدید؟
سبک طراحی وانت فوتون واندر نسبت به سایر وانت ها متمایز و منحصربه فرد است چرا که ارتفاع بیشتری از وانت های معمولی دارد. این نوع از خودروها در چین پرطرفدار هستند و با دماغه کوتاه خود در انوع مختلفی طراحی و تولید می شوند. گفتنی است که موتور در این نوع خودرو زیر صندلی ها جای می گیرد و سنگینی اتاق بار روی دوش چرخ های عقب خواهد بود.
در اتاق بار رد پایی از برجستگی های گلگیر نیست و فضای بار کاملا صاف و مسطح است و به همین دلیل زامیاد از آن ها به عنوان یک مینی تراک کاربردی یاد می کند. البته این اولین تلاش خودروسازان ایرانی برای رونمایی از مینی تراک ها در ایران نیست و پیش از این شاهد رونمایی از محصولاتی مثل وانت کارو از گروه بهمن وانت کاکی از مرتب خودرو و وانت درکا از زامیاد بودیم. به هر حال هیچ یک از این مدل ها نتوانستند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و به همین دلیل خیلی زود از صحنه رقابت با وانت نیسان قدیمی کناره گرفتند.
علاقه مشتریان ایرانی به وانت نیسان پیر و سالخورده بازار داخلی ستودنی است! زامیاد به عنوان شرکت تولیدکننده این خودرو بارها سعی کرده تنوع ایجاد کند و با عرضه مدل های ارتقایافته این وانت مثل شوکا و پادرا سبد محصولات خودش را متنوع کند اما هنوز هم شاهد همان منظره آشنای وانت های آبی در سراسر ایران هستیم.
شاید باورتان نشود اما رنگ آبی این ماشین تبدیل به یکی از خصیصه های ظاهری آن و جزء جدایی ناپذیرش شده و تصور این وانت با رنگ دیگر سخت است. با این حال زامیاد وقتی مقاومت مشتریان و حساسیت آن ها به این خودرو قدیمی را دید تصمیم گرفت که با انجام اطلاحاتی مهم در امکانات رفاهی و ایمنی و قوای فنی کابین بزرگ تر و صندلی های راحت تری به مشتریان ارائه کند.
وانت زامیاد اکستند مدتی پیش معرفی شد و هنوز برای عرضه آماده نشده است. شرکت زامیاد در حالی برنامه دارد که وانت واندر را در مدل تک کابین و دوکابین به بازار بیاورد که وانت نیسان فقط نسخه تک کابین دارد. البته وانت کارون نسخه دو کابین این خودرو با بدنه جدید است که با استقبال مردم مواجه نشد.
کابین داخلی
وانت نیسان قطعا کابین بی کیفیت و نامناسبی دارد و دلیل آن مشخص است: این خودرو سالخورده و فرتوت شده! داشبورد یک تکه پلاستیک فشرده مشکی رنگ است که جلوی راننده قرار گرفته و دل و روده خودرو از زیر آن دیده می شود. فوتون واندر که محصول جدید زامیاد است ساده و اقتصادی طراحی شده اما به مراب ظاهر مدرن تر و باکیفیت تری دارد.
داشبورد این مینی تراک ساده اما با کیفیت تر از وانت نیسان بوده و با رنگ طوسی پوشانده شده است. روی داشبورد شاهد تعبیه چهار دریچه تهویه هوا و دکمه فلاشر هستیم. البته یکی از برتری های واندر نسبت به نیسان آبی صفحه نمایش لمسی است که در قالب یک آپشن اضافی قابل سفارش است.
غربیلک فرمان دو پره است و طرح جالبی دارد و دکمه های کنترلی و صفحه کلاستر دیجیتال ۷ اینچی ال سی دی از دیگر اجزای شاخص کابین است. صندلی ها چنگی به دل نمی زنند اما اگر صحبت از صندلی های نیمکتی نیسان آبی باشد به مراتب باکیفیت تر و بهتر خواهند بود.
امکانات رفاهی
نمی توان گفت که محصول جدید زامیاد در زمینه امکانات رفاهی عملکرد مطلوبی دارد اما در مقایسه با نیسان آبی که امکاناتش محدود به فرمان هیدرولیک سیستم تهویه و ایموبلایزر می شود شرایط نسبتا بهتری خواهد داشت. از جمله این آپشن های رفاهی باید به موارد زیر اشاره کرد:
- دو ایربگ
- چراغ روشنایی روز
- سنسور نور
- سیستم تهویه
- صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی با دکمه های کنترلی روی فرمان
- گرم کن آینه های جانبی
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی با بلوتوث و درگاه یو اس بی
- دوربین دنده عقب و…
قوای فنی
وانت نیسان آبی که زامیاد پنج دهه است در بازار داخلی عرضه می کند مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر است که در شرایط ایده آل می تواند حداکثر 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را به کف جاده منتقل کند. البته نباید فراموش کرد که زامیاد یک نسخه ارتقایافته با پیشرانه M24 معرفی کرده که از نظر مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی بهبود یافته است.
زیر کاپوت فوتون واندر یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که به لطف بهره وری از فناوری های پیشرفته می تواند حداکثر ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در وانت های حمل بار گشتاور عامل مهم و حیاتی برای خودرو به حساب می آید و نیسان آبی با تولید ۴۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر از فوتون واندر پیشی می گیرد.
ظرفیت حمل بار
پس از تولید گشتاور بیشتر و برتری در قوای فنی باید به یکی دیگر از قابلیت های مهم نیسان آبی اشاره کرد. زامیاد اعلام کرده است که مشتریان می توانند تا حداکثر ۲۰۲۵ کیلوگرم بار با این خودرو جابه جا کنند اما اگر نگاهی به وانت های این شرکت در واقعیت بیندازید می بینید که مشتریان بسیار بیشتر از این ظرفیت حمل می کنند.
نیسان آبی پرطرفدار زامیاد با توانایی حمل بار بیش از ۲ تن وزن وضعیت بهتری نسبت به فوتون واندری دارد که ظرفیت مجاز بارش ۱۳۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. البته ظرفیت حمل بار مینی تراک جدید زامیاد از رقبایی مثل مزدا و آریسان بیشتر است ولی نمی تواند با وانت نیسان رقابت کند.
نقطه قوت واندر نسبت به نیسان آبی اتاق جادارتر است. در واقع طول اتاق وانت نیسان ۲۳۰۰ میلی متر است در حالی که طول اتاق بار فوتون واندر حدود ۲۸۵۰ میلی متر اعلام شده. همچنین گفتیم که واندر اتاق بار صاف و مسطحی دارد و برآمدگی های گلگیر دیگر به چشم نمی خورند. مزیت دیگر فوتون نسبت به نیسان زامیاد درهای جانبی است که کار بارگیری و تخلیه بار را راحت تر می کنند.
با ملاحظه مقایسه ای که از فوتون واندر و نیسان آبی صورت گرفت می توان با قطعیت گفت که این مینی تراک چینی جایگزین خوبی برای پیرمرد ژاپنی بازار کشورمان نیست. از واندر باید برای مصارف درون شهری و کارهای سبک تر استفاده کرد و وظیفه بارهای سنگین و دشوار را همچنان به وانت نیسان سپرد.
هنوز قیمت دقیقی برای واندر در بازار ایران اعلام نشده اما زمزمه هایی مبنی بر ۹۰۰ میلیون تومان برای نسخه دو کابین به گوش می رسد. این در حالی است که نیسان آبی در بازار داخلی بین ۵۶۰ تا ۶۲۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با توجه به گران تر بودن مینی تراک جدید زامیاد به نظر می رسد که شانسی برای برنده شدن در این رقابت ندارد. در ادامه می توانید جدول بررسی کلی دو وانت قدیمی و جدید زامیاد را ببینید.
۲۲۷۲۲۷