مهم ترین دلایل بازماندگی از تحصیل چیست؟

مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل چیست؟

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرا گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در دادسرا دلایل اصلی درس نخواندن کودکان کار و خیابانی و همچنین کودکان بدسرپرست و بدسرپرست مهاجرت و حاشیه نشینی است. جلوگیری از تحصیل خانواده ها و سرپرستان کمبود فضای آموزشی در روستاها و جمعیت عشایری فاقد شناسنامه و مانند آن.

به گزارش یومیر غلام عباس ترکی با اشاره به سند تحول و کارشناسی دستگاه قضایی که در بهار منتشر شد اظهار کرد: این سند گام دوم تحول قضایی و تضییع حقوق برخی از حقوق محسوب می شود. از کودکان و نوجوانان در موارد پرخطر تقویت شناسایی و حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر و توسعه ظرفیت حمایتی در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.

ترکی افزود: در میان مخاطرات مرتبط با کودکان و آسیب های این حوزه آسیب های اجتماعی است و رسیدگی به آسیب های اجتماعی از مطالبات اولویت دار مقام معظم رهبری است که به نظر می رسد در حوزه کودک و خانواده از اهمیت دوگانه ای برخوردار باشد. حقوق.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی کشور ادامه داد: آسیب های اجتماعی چند وجهی است و به یک عامل بستگی ندارد. زمانی که عوامل متعددی در تعامل باشند وضعیت بدتر می شود و اثر تشدید کننده ای دارد. اگر فقر و حاشیه نشینی با اعتیاد فروپاشی خانواده و عدم مطالعه همراه شود خطر افزایش می یابد.

وی بیان کرد: در برنامه ششم مقرر شد 25 درصد از آسیب های اجتماعی کاسته شود اما متاسفانه موفق نشد. در برنامه هفتم پیش بینی می شود که شاخص ها در این حوزه ارتقا یابد که کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی نیازمند تعامل مؤثر بین همه دستگاه ها است.

ترکی بیان کرد: در سند تحول نظام حقوقی و کارشناسی تسریع در اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان سال 1398 با تقویت نظارت قضایی و فرآیندهای شناسایی پذیرش حمایت حمایت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان در معرض خطر مورد تاکید قرار گرفته است. با هدف تشکیل و ایجاد مجتمع هایی برای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: این مجتمع ها برای اولین بار در سه سال گذشته در مشهد راه اندازی شد و سال گذشته در دادستانی کل کشور تلاش کردیم در هشت استان دیگر نیز ایجاد شود. در حال حاضر مجتمع های «شوک زندی» در 9 استان تاسیس شده و در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این مجتمع ها حمایت از کودکان و جوانان آسیب پذیر و تغییر توانمندسازی حمایت و امنیت روانی و اجتماعی در جامعه هدف است. در برخی مجتمع ها علاوه بر حقوق کودک حقوق خانواده سالمندان و سایر گروه ها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

ترکی با بیان اینکه حق تحصیل یکی از حقوق اساسی هر انسان و یکی از مصادیق حقوق عمومی است گفت: سیاست راهبردی کشور تمرکز بر پوشش همگانی است که در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است. حق آموزش تنها به معنای خواندن و نوشتن نیست. جنبه های مختلف سواد جامعه نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: درس نخواندن مانند همه آسیب های اجتماعی چندوجهی است. بر اساس بررسی های انجام شده در دادسرا مهمترین دلایل شکست تحصیلی کودکان کار و خیابانی و همچنین کودکان بدسرپرست و بدسرپرست مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری از تحصیل خانواده ها و سرپرستان کمبود فضاهای آموزشی در روستاها و جمعیت عشایری نداشتن شناسنامه و مانند آن.

وی با اشاره به اینکه امروز نسبت به سال گذشته در وضعیت کودکان کار و خیابانی وضعیت بسیار بهتری داریم تصریح کرد: ارائه آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در تمامی سطوح به عنوان یکی از وظایف دولت در قانون اساسی شناخته شده است. رها كردن كودكان و نوجوانان از جمله موارد پرخطري است كه موجب دخالت دادستان مي شود و حمايت هاي كيفري نيز در اين زمينه مورد توجه قرار مي گيرد.

ترکی اضافه کرد: هر اقدامی که موجب فرار کودک یا نوجوان از خانه و مدرسه و ترک تحصیل از طریق تهدید ترغیب و تشویق شود جرم محسوب می شود. در قانون دولت موظف است برنامه درسی مناسب برای بازماندگان پس از تحصیل تهیه کتاب های درسی مناسب و توسعه آموزش از راه دور تهیه کند. دادستان کل کشور در 16 شهریور 1403 از تلاش برای ادغام نهادها و دادسراها برای پیگیری اقدامات خبر داد.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور ادامه داد: در این بخشنامه تاکید شد که اتباع بیگانه قانونی حق تحصیل دارند و همه دستگاه ها باید شرایط تحصیل آنها را فراهم کنند. ابتکار این دادستان دادستان های ما را بر آن داشته تا در سراسر کشور در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند. وزارت دادگستری اقدامات در این بخشنامه را به عنوان یک سند مهم و ارزشمند حقوق بشری معرفی کرده و درخواست ثبت آن را کرده است تا سایر کشورها از آن به عنوان الگو استفاده کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا