سه فیلمِ روز چهارم از نگاه نوجوانان خبرنگار

سه فیلمِ روز چهارم از نگاه نوجوانان خبرنگار

یومیر/اصفهان نشست های رسانه ای سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به چهارمین روز رسید و خبرنگاران جوان همچنان در سینما ساحل مشغول تماشای فیلم و پرسش و نوشتن هستند.

در چهارمین روز اکران فیلم در این دوره از جشنواره اکران فیلم ها در سینما ساحل ادامه یافت و این سینما میزبان کودکان و نوجوانان علاقه مند به سینما بود. پسران و دختران نوجوان این روزنامه نگار که از ابتدای روز اکران فیلم ها را تماشا می کنند در این روز ضمن تماشای دقیق فیلم ها و همچنین بیان پرسش های خود از عوامل فیلم آنچه را که متوجه شده اند درج می کنند. در حین تماشای فیلم

نورا دانشور روزنامه نگار جوانی است که به پوشش فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری پرداخت و نوشت:

تابستان همان سال؛ داستان یک خانواده است. داستانی که باعث می شود مخاطب احساس آرامش کند و با داستان خانواده عطا ارتباط برقرار کند.

عطا پسری هفت ساله است که با یک دروغ تصادفی زندگی خانواده اش را به کلی تغییر می دهد. ماجرا از ناپدید شدن طلاهای عمه عمه مرضیه شروع می شود. عمه عطا که به داوود خواهرزاده اش مشکوک است عطا را نزد آینه بیننده می برد و او به دروغ می گوید که داوود طلاها را دزدیده است تا خودش را از آن وضعیت نجات دهد.

این فیلم به کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی; با بازی علی شادمان فریبا نادری سمیرا حسن پور رویا جاودنیا مهرو نونهالی و رایان سرلک محصول سال 1402 است. همچنین سکانس های کوتاهی با صابر ابر و مهران مدیری در این فیلم گنجانده شده است.

به گفته محمود کلاری این فیلم داستانی شبیه دوران کودکی او دارد که در آخرین سکانس این فیلم نیز حضور داشت. همچنین قاب های رنگارنگ این فیلم با فیلمبرداری کهیار کلاری برنده سیمرغ جشنواره فجر شد. محمود کلاری در 100 دقیقه داستانی را با رنگ و سلیقه خوب و البته با چارچوبی شاعرانه برای مخاطبانش به زیبایی روایت می کند.

سارا فتحی یکی دیگر از خبرنگاران نوجوان نیز مطلب خود را در مورد فیلم هرچی تو بیگی؟! او نوشته و در عنوان خود آورده است که: «هر چه می گویی؟!؛ خانواده و پیوندهای محیطی». وی ادامه داد:

فیلم “هر چی تو بگی؟!” این فیلم به کارگردانی مرتضی اتاز زمزم و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در ژانر کودک و نوجوان یکی از فیلم های نمایش داده شده در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان بود. انتظار موفقیت از این فیلم به دلیل «قهرمان من» دیگر ساخته اتاز زمزم بود که در دوره قبلی این جشنواره جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

این فیلم نمادین با چالش ها و مشکلات خانوادگی آغاز می شود و با آهنگ ها و طنز بازیگران مخاطب را تا آخرین لحظه درگیر ماجراهای این خانواده پر جنب و جوش می کند. اصفهانی بودن آتش زمزم باعث شده تا مشکلات زیست محیطی اصفهان را نادیده نگیرد و از خشکی و فرونشست زاینده رود کم بگوید.

در این فیلم بازیگران باتجربه ای در کنار بازیگران کودک از جمله رضا بابک و جمشید صدری به ایفای نقش پرداختند.

به گفته کارگردان این اثر پدربزرگ داستان در واقع نماد شهر اصفهان فرزندانش نماد مسئولان و بزرگسالان این شهر و نوه هایش آینده هستند و سعی می کنند مشکلات خود را با هم حل کنند. .

این اثر می تواند گزینه مناسبی برای جست و جوهای خانوادگی با بچه های کوچک باشد و البته نسل دهه هشتاد و نود را به سمتی سوق می دهد که بزرگسالان به محیط زیست و آثار تاریخی شهر خود توجه کنند.

حسنا اسماعیلی به عنوان یک خبرنگار جوان نیز به پوشش فیلم «باغ کیانوش» پرداخته و آن را با شرح داستانی از حل مشکلات نوجوانان آغاز کرده است. وی نویسندگی خود را بر این فیلم اینگونه بیان کرده است:

باغ کیانوش به عنوان آخرین فیلم در چهارمین روز سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سینما ساحل به نمایش درآمد. این فیلم که اولین کارگردانی رضا کشاورز حداد است داستان نوجوانان روستایی را روایت می کند که به خاطر داستان های ترسناکی که برایشان تعریف شده از باغ کیانوش می ترسند و می خواهند رازهای عجیب این باغ را کشف کنند. به این ترتیب مشکلاتی برای آنها پیش می آید و در نهایت نوجوانان با همفکری یکی پس از دیگری بر مشکلات غلبه می کنند.

یکی از نقاط عطف این فیلم تکیه بر طنز در اوج سختی ها و مشکلات است. لرزش دوربین و موسیقی متن مناسب در لحظات پرتنش نیز حس اضطراب و ترس را به مخاطب القا می کند. ریتم تند داستان و روحیه ماجراجویانه نوجوانان از جمله نکاتی است که مخاطب را خسته نمی کند و او را به دیدن ادامه داستان وا می دارد.

استفاده از بازیگران جوان با روحیه شجاع و کنجکاو که گاهی با تصمیمات عجولانه خود حل مشکلات را پیچیده تر می کنند و گاهی با ریسک های ناگهانی به حل مشکلات کمک می کنند و ثبات فیلمنامه از جمله موارد قابل توجه است. نقاط قوت این اثر بین فیلم و مخاطب ارتباط برقرار می کند.

این فیلم به تهیه کنندگی محمدجواد محد و با بازی شهرام هخیت دوست علیرضا آرا مجید پتکی و عباس جمشیدی یکی از متفاوت ترین و خلاقانه ترین آثار دفاع مقدس و در ژانر جنگی و نمایشی کودک و نوجوان است. به گفته رضا کشاورز این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته علی اصغر عزتی پاک است که به دلیل محتوای جذابش تبدیل به فیلم شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا