فیلترینگ شرم آور و توهین آمیز را حذف کنید، پزشکیان تعلل نکند

اگرچه نمی تواند به فیلترینگ پایان دهد اما حداقل می تواند از شدت این پدیده بکاهد. مثلاً چرا یوتیوب فیلتر است؟ آیا ما فقط با ویدیوهای ضد جمهوری اسلامی در یوتیوب روبرو هستیم؟

فیلترهای شرم آور و توهین آمیز را بردارید، پزشکان دریغ نکنید

ابتاب نیوز:

در شرایطی که مسعود مزیکیان نتوانست مشکل فیلترینگ را حل کند دستور وی مبنی بر رسیدگی به «فروش دقیق و جدی فیلترشکن» در بهترین حالت منجر به ممنوعیت فروش فیلترشکن می شود و مشکل فعلی را نیز از بین می برد. دسترسی انسان به فضای اینترنت جهانی

همانطور که دیگران در انتقاد از آخرین دستور پزشکان گفتند مشکل مردم فیلتر فروشان نیست بلکه فیلتر فضای مجازی است. اگر روی گوشی لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی خود سوئیچ فیلتر نداشته باشید عمیقاً متوجه خواهید شد که فیلترینگ فضای مجازی در ایران چقدر جدی است.

بسیاری از روزنامه ها و مجلات معتبر دنیا در ایران فیلتر هستند. برای مثال وب سایت شبکه خبری C. را شما نمی توانید آن و نیویورک پست را بدون سوئیچ فیلتر بخوانید. حالا افرادی که کارشان کشف «محتوای مجرمانه» در فضای مجازی است می توانند در پاسخ به سی نفر بگویند. را گزارش ها و تحلیل هایی از ان و نیویورک پست وجود دارد که مورد تایید ما نیست اما ماجرا به این دو رسانه ختم نمی شود.

مثلاً روزنامه های لوموند و لیبراسیون در دسترس مردم ایران نیستند. در حالی که در ایران اولاً افراد کمی فرانسوی بلد هستند ثانیاً این روزنامه ها هر دو چپ هستند. سایت این دو روزنامه چپ فرانسه در حالی فیلتر شده است که بازار کتاب ایران مملو از کتاب های مارکسیستی و سوسیالیستی است.

بدیهی است که سیاست واحد فرهنگی واحدهای مختلف در دولت (به معنای کل سیستم مدیریتی) در دستور کار نیست. اگر انتشار کتاب های مارکسیستی در ایران رایگان است (که باید رایگان باشد) چرا سایت دو روزنامه معروف سوسیالیستی فرانسه را فیلتر کرده اید؟

تنها پاسخی که به ذهنم می رسد این است که در این دو روزنامه ممکن است تصویر فلان سیاستمدار یا بازیگر زن که دامنش کمی کوتاه است یا لبخندش شبیه لبخند جوکوند است منتشر شود که بیننده را درگیر خود می کند!

وقتی فرانس بکن باوئر سال گذشته درگذشت یادداشتی درباره او نوشتم و نامش را به زبان انگلیسی در گوگل جستجو کردم تا عکس هایی از او بین سال های 1966 و 1990 پیدا کنم اما از آنجایی که روی لپ تاپم فیلتری ندارم متوجه شدم که بیشتر ورزش های انگلیسی و آلمانی سایت هایی که تصاویر مناسبی از او منتشر کرده بودند فیلتر شدند!

فرقی نمی کند نام بابی مور را به انگلیسی بنویسید یا تروتسکی. در هر صورت اکثر وب سایت هایی که قبل از شما هستند فیلتر می شوند. در حالی که بابی مور در جام جهانی 1966 کاپیتان انگلیس بود و تروتسکی یک مارکسیست انقلابی معروف بود که تز “صدور انقلاب” را به انقلابیون خودمان آموخت. کتاب های او نیز هر روز بیشتر از دیروز در کتابفروشی های شهر دیده می شود.

پس چرا ما به سختی می توانیم مقاله ای در مورد بابی مور یا تروتسکی در اینترنت بخوانیم؟ زیرا کسانی که مسئولیت دارند و مشغول فیلترینگ هستند عقل سلیمی ندارند و همه چیز را مثل بلدوزر فیلتر می کنند تا چیزی از دستشان نرود و شغلشان به خطر بیفتد.
در چنین شرایطی معلوم نیست چرا آقای مدجیان دستور برخورد با فیلتر سوئیچ ها را داده است. اگر این صنف محترم بیکار شود ما پشت دیوار آهنین می مانیم!

اما می توان مطمئن بود که همان دستور رئیس جمهور اجرایی نخواهد شد. فروش فیلتر سوئیچ در ایران مانند فروش دیش های ماهواره است. از آنجایی که نیروی انتظامی مصمم به جمع آوری دیش های ماهواره از پشت بام و بالکن منازل مردم بود آیا موفق شد فروش دیش های ماهواره را در ایران ریشه کن کند؟ فروش سوئیچ فیلتر صد برابر ساده تر از فروش یک کالای حجیم به نام دیش ماهواره است.

کسانی که دیش های ماهواره نصب کردند حتما آدم های سرسختی بودند که نمی شد جلوی آنها را گرفت. پدیده فروش کلید فیلتر قطعاً به فقر این جامعه مربوط می شود.

خوشبختانه مشکلات در جامعه ما حل نمی شود. البته حل نشدنی مشکلات چیز خوبی نیست اما خوبیش اینه که برد فیلترشکن حساب نمیکنه و فیلترشکن هم حساب نمیکنه!

مشکلات ما تا به تدریج حل نشود حل نمی شود. به عنوان مثال استفاده مردم از دیش های ماهواره اکنون یک مشکل حل شده است. اگر قرار بود این مشکل حل شود نهادهای قانونگذاری و انتظامی و سایر نهادهای ذیربط باید به صراحت اعلام می کردند که مردم حق تماشای شبکه های مختلف ماهواره ای را دارند و جرم نیست.

چنین چیزی اعلام نشد اما پلیس کم کم از مردم منصرف شد و دیگر پیگیر این سوال نشد که چه کسی دیش ماهواره را روی پشت بام یا بالکن خانه آنها نصب کرده است.

کافی است همین حالا به عقب برگردیم و صحبت های اسماعیل احمدی مقدم رئیس وقت نیروی انتظامی در اوایل دهه 1390 درباره لزوم برخورد با استفاده کنندگان از آنتن های ماهواره را مرور کنیم.

اگر این سخنان بر اساس عقل سلیم بود چرا از دستور کار خارج شد؟ اگر آنها بر اساس عقل سلیم نبودند قانون و عدالت پلیس را ملزم نمی کرد که حداقل یک عذرخواهی خشک و خالی از رفتاری که با مردم داشته و بگوید از ناراحتی همیشگی شما و ایجاد احساس ناامنی متاسفم؟

البته پلیس افسر و معذور است. کسانی که پلیس را ملزم به انجام چنین رویه ای کرده اند به جای مطالبه مستمر باید از پاسخگویی خارج شوند و مؤدبانه عذرخواهی کنند.

باز هم داستان مبارزه با فروش فیلترشکن راه به جایی نمی برد زیرا فروش فیلترشکن محصول فیلترینگ است. هنگامی که میز فیلتر مونتاژ شد مردم دیگر نیازی به خرید فیلتر از کسی ندارند.

آقای رئیس جمهور اگر نگران جیب مردم است به جای تمرکز بر مبارزه با فیلتر فروشان که احتمالا مورد حمایت بزرگان و کله گنده ها هستند بهتر است به قول خود عمل کرده و خلاص شوید. مردم ایران فیلترینگ

در واقع چون آقای مزیکیان دیده است که نمی تواند کار اصلی را انجام دهد -حداقل فعلا- دستور داد که بگوید کاری کرده که اگر اجرا شود کار مردم را سخت می کند. خوشبختانه دستور ایشان اجرا نمی شود و در صورت توقف فیلترینگ فروش فیلترشکن نیز متوقف می شود.

اگرچه او نمی تواند فیلترینگ را تمام کند اما آقای. مدشیان حداقل از شدت این پدیده بکاهند. مثلاً چرا یوتیوب فیلتر است؟ آیا در یوتیوب فقط با ویدیوهایی که علیه جمهوری اسلامی است مواجه هستیم؟ ویدیوهای ورزشی علمی و تاریخی زیادی در یوتیوب وجود دارد که اکنون فقط با یک فیلتر سوئیچ قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است که حامیان جمهوری اسلامی نیز در یوتیوب بسیار فعال هستند و فیلتر شدن این رسانه تولیدات آنها را از دید عموم حذف می کند.

آیا بر اساس «حقوق و عدالت» است که بسیاری از فوتبالدوستان ایرانی نمی توانند مثلاً تماشا کنند؟ ویدئوهای مربوط به بازی پله و مارادونا کرایف و پلاتینی در یوتیوب صرفاً به این دلیل که چهار فعال و سازمان سیاسی علیه دولت هستند.

یا وبسایت معروف ایران که سال هاست فیلتر شده است. اگرچه برای بسیاری از حرفه ای ها مفید است اما رسانه ها شرکت ها و … مطمئناً می توانند از تصاویر موجود در این رسانه استفاده کنند. رفع فیلتر این وب سایت و هزاران وب سایت دیگر که مسدود شدن آنها هیچ توجیه سیاسی ندارد قطعا گام مهمی در کاهش گستردگی فیلترینگ در ایران است.

اگر دولت پزشکی نتواند مشکل فیلترینگ را به طور کامل حل کند که احتمالاً نمی تواند حداقل می تواند از ابعاد این مشکل بکاهد. این حداقل انتظاری است که رای دهندگان از پزشکان و البته مردم از دولت چهاردهم دارند. فرصت کسب درآمد کوتاه است و زمان به سرعت می گذرد.

کانال عصر ایران در تلگرام
دکتر بهتر است معطل نکند زیرا همانطور که خودش در آخرین توئیتش گفته بود به «محدوده های مرگبار فضای مجازی» پایان داده است. این محدودیت ها برای ملت ایران (یا هیچ ملتی) نیست. اگرچه کشنده نیستند اما واقعاً توهین آمیز هستند.

نمی شود مسئولان کشور مدام از مردم ایران تمجید کنند اما آنها را شایسته اینترنت رایگان ندانند. پزشکان اگر در دوران ریاست بلندمدت یا کوتاه خود همین کار را بکند یعنی. فیلترینگ را حذف می کند اولاً کارستان کار اشتباهی کرده است و دوم اینکه می خواهد نام خوبی برای خودش بگذارد.

دکمه بازگشت به بالا