تأثیر اینفلوئنسرها در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد

تأثیر اینفلوئنسرها در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد

در سال های اخیر با توسعه و پیشرفت تلفن های همراه و افزایش پوشش اینترنت در مناطق مختلف جغرافیایی استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از پیش در بین مردم رواج پیدا کرده است از این رو حضور در این شبکه ها به بخشی از مردم و مختلف تبدیل شده است. کنش های روزمره گروه های اجتماعی و این موضوع تغییرات عظیمی را در فعالیت های روزمره و روابط بین گروه های مختلف اجتماعی رقم زده است.

به گزارش یومیر رسالت نوشت: در سال های اخیر با توسعه و پیشرفت تلفن های همراه و افزایش پوشش اینترنت در مناطق مختلف جغرافیایی استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از پیش در بین مردم رواج پیدا کرده است بنابراین حضور در این شبکه ها بخشی از فعالیت های روزانه افراد و گروه های مختلف اجتماعی تغییر کرده اند و این مشکل تغییرات عظیمی را در فعالیت های روزمره و روابط بین گروه های مختلف اجتماعی رقم زده است. شبکه های اجتماعی مانند سایر دستاوردهای فناوری مزایای بی شماری برای زندگی دارند که از جمله آنها می توان به بهبود آموزش اطلاع رسانی فرهنگ سازی در حفاظت از محیط زیست فرهنگ شهری رعایت قوانین و مقررات ارتقای بهداشت فردی و … اشاره کرد.
با این حال در دهه اخیر به دلیل استفاده روزافزون افراد مختلف از پلتفرم های اجتماعی فرصت های قابل توجهی در اختیار برخی افراد قرار گرفته است تا به شخصیت های تاثیرگذار رسانه های اجتماعی مانند وبلاگ نویسان یا اینفلوئنسرها تبدیل شوند. بر خلاف افراد مشهور و افراد مشهور اینفلوئنسرها از زندگی شخصی خود برای برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده می کنند و در بین کاربران خود به دلیل ایده های جدید و تولید محتوای جذاب و تخصصی و توانایی دسترسی به مخاطبان در سنین جنسیت قومیت ها مذاهب مختلف شناخته شده اند. و ملیت ها از این رو قدرت و نفوذ زیادی دارند و می توانند افکار عمومی را رهبری کنند و در موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازند. افراد ضعیف برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب اغلب از افراد مشهور و اینفلوئنسرها پیروی و تقلید می کنند و حتی در زمینه هایی مانند مد و لباس مصرف گرایی و تجمل گرایی از آنها پیروی می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که اینفلوئنسرهایی که به دلیل تخصص و قابلیت اطمینان خود در رسانه ها شناخته می شوند تأثیر بیشتری بر رفتار پیروان خود خواهند داشت و پیام هایی که از منابع معتبر ارائه می کنند بر نگرش افراد تأثیر می گذارد. بنابراین در مسائل اعتیاد و پیشگیری دولت می تواند از ظرفیت افراد شناخته شده و مورد اعتماد در شبکه های اجتماعی که دارای تخصص شایستگی و شایستگی هستند استفاده کند.
با توجه به اینکه اینفلوئنسرها رهبران فکری جوامع هستند و مانند بازیگران و ورزشکارانی که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب هستند تأثیر مهمی بر روی مخاطب دارند باید از تأثیر رفتار و عملکرد خود بر مخاطب و این ظرفیت مهم آگاه باشند. ترویج فرهنگ پیشگیری از سوء مصرف مواد و ارائه آموزش های پیشگیرانه. تحقق اصل پیشگیری بدون شک مستلزم آموزش و اطلاع رسانی صحیح است و این امر نقش بسزایی در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر خواهد داشت. آگاهی مردم از خطرات مواد مخدر خطر اعتیاد را کاهش می دهد. بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی و ناتوانی در صحبت کردن یا عدم انعطاف پذیری در مواجهه با مشکلات به اعتیاد روی می آورند. بنابراین آموزش تنها راه پیشگیری از اعتیاد است.

بنابراین انتظار می رود اینفلوئنسرها در صفحات مجازی خود با مخاطبان خود در مورد اثرات و پیامدهای تلخ مصرف مواد مخدر صحبت کنند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که این افراد در شبکه های اجتماعی توانسته اند توجه کاربران را به خود جلب کنند و بر موضوعاتی که مطرح کرده اند تمرکز کنند و زمینه تبادل نظر و گفتگو را فراهم کنند این نشان می دهد که اینفلوئنسرها به عنوان رهبران افکار عمومی می توانند برای دستیابی به رفتاری جدید و موثر با تولید محتوای جذاب و تخصصی در زمینه های مختلف مخاطبی را فراتر از محدودیت زمانی مکانی و زبانی جذب کنند و بتوانند مطالب خود را به صورت شبانه روزی و در هر مکانی با دیگران به اشتراک بگذارند. جهان مسلم است که به عنوان گروه مرجع در یک اجرای حداقلی توانسته اند گروهی از افراد را با خود همراه کنند و سپس در بیان اینکه کدام موضوع مهمتر است یا کدام رفتار اجتماعی مطلوبتر است موفق شده اند. در آینده نقش اینفلوئنسرها پررنگ تر خواهد بود. به ویژه در میان نسل جوان به عنوان یک گروه تأثیرگذار جایگاه ویژه ای دارند. بنابراین استفاده از این ظرفیت در پیشگیری و اطلاع رسانی اعتیاد امری بدیهی و غیرقابل انکار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا