«ریلز» به جای خاله بازی و گُرگم به هوا

«ریلز» به جای خاله‌بازی و گُرگم به هوا

یومیر/کرمانشاه اگر امروز به کودکی بگویید لی لی قایم بشاک خاله بازی هایل لیفت گرگام به و… شاید هیچ درکی از آنها نداشته باشد اما به راحتی «اینستاگرام ریل» و این فاصله را از دنیای کودکان نتیجه است. گوشی یک بازی و اعتیاد به فضای مجازی است.

این روزها برخی از بچه ها حتی اگر به سن دبستان هم نرسیده باشند گوشی یا تبلت مخصوص به خود را دارند به انواع برنامه های بزرگسالان دسترسی دارند و هر لحظه می خواهند سر خود را با انواع و اقسام پر کنند. محتوایی که هیچ ارتباطی با سن آنها ندارد. پیر نیستند گرم می شوند.

بازی با همسالان تعاملات اجتماعی یادگیری ادراک کودکان و غیره همگی در سایه گوشی ها و تبلت ها محو یا محو می شوند و این روند می تواند بر رشد کودکان و در نتیجه آینده آنها تأثیر زیادی بگذارد. موضوعی که امروزه می تواند یکی از دغدغه های اصلی والدین آگاه باشد این است که چگونه فرزندان خود را از اعتیاد به گوشی و تبلت محافظت کنند.

هفته کودک (14 تا 20 مهرماه) فرصت مناسبی برای بررسی موضوع اعتیاد به تلفن به عنوان یکی از مهم ترین معضلات دنیای کودکان امروز است. موضوعی که به گفته یک روانشناس عواقب جسمی و روانی بسیار بدی برای کودکان دارد.

خدیجه باغارآبادی در گفت وگو با خبرنگار یومیر ابتدا با اشاره به اینکه چرا کودکان به تلفن همراه وابستگی پیدا کردند اظهار کرد: کودکان خودشان گوشی و تبلت نمی شناسند و این والدین هستند که به دلیل کسالت برای فرزندانشان وقت نمی خواهند. به او تلفن می دهند تا خیالش راحت شود.

وی با بیان اینکه کودکان معمولاً از والدین خود الگوبرداری می کنند یادآور شد: از سوی دیگر وقتی کودک می بیند که والدینش ساعات زیادی در روز مشغول استفاده از تلفن همراه خود هستند کنار آنها می نشیند و مطالبی را که می تواند دنبال کند را دنبال می کند. جالب به او و بس این آغاز اعتیاد کودکان به تلفن است.

باقرآبادی بیان کرد: بازی با گوشی می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد اما مشکلات جسمی و روحی زیادی را به خصوص برای کودکانی که هنوز به سن دبستان نرسیده اند ایجاد می کند که شامل ناهنجاری در مفاصل انگشتان آسیب به چشم می شود. و گوش و غیره از جمله مهم ترین این موارد می باشد.

این روانشناس با بیان اینکه برخی از کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی با حجم زیادی از رنگ و صدا مواجه می شوند اظهار داشت: مغز کودکان هنوز قبل از سن مدرسه در حال شکل گیری و رشد است. اینها سلول های مغزی هستند و استفاده از تلفن همراه می تواند بر این فرآیند تأثیر بگذارد.

باقرآبادی همچنین کناره گیری انزوا افسردگی بیش فعالی و چاقی را از پیامدهای استفاده از تلفن همراه در کودکان اعلام کرد و افزود: کودکی که در ارتباط یک طرفه با منبع عظیم اطلاعات و با افراد واقعی در دنیای واقعی تعامل کمتری دارد. قطعا در مقابل آسیب های زیادی خواهد ایستاد.

وی از دست دادن فرصت تعامل با همسالان ناتوانی در یادگیری مهارت های اجتماعی ناتوانی در یادگیری حل مسئله و… را از دیگر پیامدهای استفاده مکرر از تلفن همراه برای کودکان عنوان کرد.

حذف کامل گوشی از دنیای کودکان امکان پذیر نیست

این روانشناس با بیان اینکه به هر حال حذف کامل گوشی از دنیای کودکان حتی در عصر تکنولوژی امروز که همه به نوعی از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنند امکان پذیر نیست یادآور شد: باید زمانی را که کودکان در آن می گذرانند محدود کرد. تلفن . به عنوان مثال کودک می تواند روزی دو ساعت از گوشی استفاده کند و این زمان را می توان در طول روز تقسیم کرد. اگر کودک به این زمان محدود اعتراض دارد والدین نباید قوانین خود را تغییر دهند.

باقرآبادی نظارت بر محتوایی را که کودک همزمان با تلفن تماشا می کند بسیار ضروری دانست و افزود: برخی از بازی ها هستند که حتی برای بزرگسالان نیز با سرعت بسیار بالایی انجام می شوند و به همین دلیل کودک را مضطرب می کنند و به شکست مداوم عادت می کنند. .

این روانشناس افزود: برخی مطالب خارج از توان فکری و ذهنی کودک است. فضاهایی مانند اینستاگرام و … نیز برای کودکان توصیه نمی شود.

وی افزود: بهترین گزینه برای ساعاتی که کودک از گوشی استفاده می کند تماشای چند کارتون یا محتوای آموزشی متناسب با سن کودک است. علاوه بر این برخی از برنامه هایی که از نظر فرهنگی با برنامه ما متفاوت است نباید به کودک نمایش داده شود زیرا کودک قادر به درک این تفاوت فرهنگی نیست.

نحوه پایان دادن به اعتیاد به تلفن

این روانشناس درباره کودکانی که به دلایلی به گوشی اعتیاد پیدا کرده اند نیز گفت: رهایی از اعتیاد به تلفن باید تدریجی و همراه با ظرافت باشد و هرگونه اجبار و روش های نادرست می تواند نتایج نامناسبی به همراه داشته باشد.

باقرآبادی در نظر گرفتن سرگرمی های جایگزین برای کودکان را ضروری دانست و ادامه داد: نمی توان گوشی را از کودک گرفت و در خانه قفل کرد بلکه باید با برنامه هایی مانند رفتن به پارک و شهربازی بازی و … جایگزین آن شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا