قدرتی که به رخ کشیده شد

قدرتی که به رخ کشیده شد

علاوه بر این «وعده واقعی 2» اسطوره و کابوس امنیت استراتژیک اسرائیل را فرو ریخت. امنیت که خط قرمز بلوک قدرت غرب بود و دهه ها روی آن سرمایه گذاری شده بود. سامانه هوا و پدافند چندلایه مورد استفاده اسرائیل آمریکا انگلیس فرانسه اردن عربستان سعودی و سایرین نتوانست با موشک های ایران مقابله کند و رویای «گنبد آهنین» از بین رفت.

به گزارش یومیر رضا رحمتی امروز در یادداشتی در وطن نوشت: «صادق ۲» اگرچه در ابعاد موشکی و البته با قدرت یک عملیات نظامی محسوب می شود اما ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آن توجه کرد. ابعادی که با هوش و ارتباطات ذهنی و شجاعت مقامات ایرانی همراه است و قدرت مولد محسوب می شود و آن بازگرداندن شکوه عرب است. در این یادداشت با مروری بر نمایش قدرت مادی در «قول صادقانه ۲» یعنی ایجاد رعب و وحشت از سوی دشمن و فروپاشی امنیت راهبردی اسرائیل به تداوم معنوی این عملیات یعنی. نمایش اقتدار معنوی با حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و خطبه های طوفانی ایشان برای ارسال پیام می خواهم به نکته مهمی برای همه اشاره کنم یعنی. پیامی که ایران می خواهد به صورت یکجا به اسرائیل برساند. طرف و مردم عرب در طرف دیگر این بار با حضور مقتدرانه و بی باک رهبرش پس از «قول صادقانه 2»؛ اینکه این ایران است که می تواند «عزت» از دست رفته را به اعراب بازگرداند.

* “قول صادقانه 2” قدرت مادی را نشان می دهد

در ادبیات روابط بین الملل قدرت تنها کسب و حفظ نمی شود. قدرت نیز باید نمایش داده شود به خود ببالد باید بازدارندگی ایجاد کند. باید به قدری مفید باشد که باعث ایجاد ترس در دشمن و رقیب شود تا از اقدام خلاف قوانین بین المللی یا اقدامات خصمانه خودداری کنند. بنابراین نمایش قدرت نیز مهم است. بنابراین «قول صادقانه 2» با «قول صادقانه 1» در 23 فروردین متفاوت بود. در «قول صادقانه 1» دشمن توانایی ارزیابی دارد از دفاع های مختلف استفاده می کند و این گزینه برای کاهش میزان آسیبی که می تواند وارد کند در اختیار او قرار می گیرد اما در «قول صادقانه 2» نیز این گزینه داده نمی شود. , از تا موشک پرتاب کمی بیشتر یا کمتر از 10 دقیقه طول می کشد و پدافند دشمن قادر به مقابله با آن نیست.

* «قول صادقانه 2» و فروپاشی امنیت استراتژیک اسرائیل

علاوه بر این «وعده واقعی 2» اسطوره و کابوس امنیت استراتژیک اسرائیل را فرو ریخت. امنیت که خط قرمز بلوک قدرت غرب بود و دهه ها روی آن سرمایه گذاری شده بود. سامانه هوا و پدافند چندلایه مورد استفاده اسرائیل آمریکا انگلیس فرانسه اردن عربستان سعودی و سایرین نتوانست با موشک های ایران مقابله کند و رویای «گنبد آهنین» از بین رفت.

* فلسطین و غزه. فروپاشی شکوه عرب

در همان زمان که اسرائیل فلسطین را اشغال کرد اسرائیل شکوه عرب را نیز اشغال کرد و اعراب با چشمان خود ذوب شکوه هزاران ساله خود را در یک دوره 80 ساله دیدند. عرب هایی که روزگاری به رهبری مصر اردن عراق سوریه و… در مبارزه با اسرائیل برای بازپس گیری تکه ای از سرزمین عربی و اسلامی شکست خوردند جنگ هایی که مانند استخوان بزرگی در گلوی اعراب فرو ریخته شده است. و چیزی جز پشیمانی از شکست های پیاپی پی چیزی از آنها به یاد نمی آورد. جنگ هایی مانند جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 شورش وفاداران فلسطین بحران سوئز جنگ 6 روزه جنگ فرسایشی جنگ یوم کیپور مقاومت فلسطین در جنوب لبنان و جنگ 1982 لبنان که همگی شکست های پی در پی اعراب بود و تنها پس از به دست آوردن قدرت و تقویت جبهه جنوب لبنان و درگیری ها در جنوب لبنان (1985-2000) وضعیت اندکی (و فقط اندکی) بهبود یافت.

همه اینها باعث تحقیر و فروپاشی مفهومی اساسی در فرهنگ عرب به نام «عزت» شد. ادبیات مفهومی شرف ریشه در تاریخ عرب دارد و اعراب همیشه به آن افتخار کرده اند. به همین دلیل در زبان سیاسی اعراب جایگاه ویژه ای دارد اما اسرائیل در این 80 سال ناموس عرب را زیر پای خود له کرد. گذشته از شکست های میدانی اعراب در جنگ های پی در پی با اسرائیل بخشی از مشکل از دست دادن عزت اعراب به تسلیم اعراب در برابر خواسته های اسرائیل برمی گردد. به عبارت دیگر پس از یک دوره شکست های مفتضحانه از اسرائیل اعراب به این نتیجه رسیدند که چاره ای جز سازش و تعامل مستمر با اسرائیل وجود ندارد و اسرائیل را باید از دریچه منافع متقابل دید. با چسبیدن به اندیشه توسعه اسرائیل را سفید کردند.

حتی پس از عملیات طوفان الاقصی نیز روابط اقتصادی خود را با اسرائیل حفظ کردند و روابط اقتصادی قوی با این رژیم داشتند. 5 کشور عربی از تجارت خارجی این رژیم حمایت کردند و صادرات اشغالگران به این کشورها در سال 2023 افزایش چشمگیری داشت و مانع از کاهش بیشتر صادرات رژیم صهیونیستی شد.

موسسه صلح آبراهام (AAPI) نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرد که مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و 7 کشور عربی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده اند در سال 2023 رکوردشکنی کرد و از 4 میلیارد دلار گذشت که نسبت به سال گذشته 16 درصد است. سال 2022 افزایش یافته است. تجارت دوجانبه بین این کشورها و رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته تنها 4 درصد کاهش یافت و از 937 میلیون دلار به 903 میلیون دلار رسید. در مقابل مجموع تجارت رژیم صهیونیستی با جهان خارج 18 درصد کاهش یافت. برخی از داده های رسمی رژیم صهیونیستی حاکی از افزایش حجم مبادلات تجاری 5 کشور عربی با رژیم اشغالگر قدس در جریان نسل کشی غزه و افزایش دو برابری صادرات برخی کشورهای دیگر نسبت به قبل است. به گزارش پایگاه خبری عرب پست داده های مربوط به صادرات کشورهای عربی به رژیم اسرائیل نشان می دهد که امارات متحده عربی به تنهایی 81.4 درصد از کل صادرات کشورهای عربی به این رژیم در طول جنگ را به خود اختصاص داده است. پس از آن مصر اردن مراکش و بحرین قرار دارند. آمار رسمی رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که صادرات 5 کشور عربی به این رژیم از اکتبر 2023 (آغاز جنگ غزه) تا پایان می 2024 به 2 میلیارد و 17 میلیون دلار رسیده است در حالی که ارزش صادرات و واردات این کشورهای عربی و اسرائیل در طول جنگ به 2 میلیارد و 841 میلیون دلار رسید.

* عملیات «صادق 2» سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب و اعاده آبروی اعراب.

اما آنچه این مقاله به دنبال آن است ابعاد نظامی «وعده صادقانه» یا ابعاد استراتژیک امنیتی آن نیست که البته بسیار قابل بحث است و قطعاً خواهد بود. این یادداشت می خواهد موضوع را از لنز عینک عربی مطرح کند. از سوی دیگر «وعده صادقانه» توانست آسیب های مادی و معنوی به اسرائیل وارد کند و وضعیت روحی اسرائیل را تا مرز فروپاشی روانی پیش ببرد. این عملیات توانست رویای اعراب مبنی بر مقاومت در برابر اسرائیل را دوباره برجسته کند و آنها را از 80 سال تحقیر رهایی بخشد. پرسشی که با شکست های فراوان اعراب در دهه های مختلف در برابر اسرائیل و ایجاد فضای سازش و خیانت در میان اعراب این اندیشه را که «چاره ای جز تسلیم شدن در برابر اسرائیل نیست» مورد تجدید نظر قرار داده بود. تجلی این اندیشه را باید در «معامله قرن» بین اسرائیل و اعراب خلیج فارس و «قرارداد ابراهیم» دنبال کرد.

در این فضای کاملاً ناامیدکننده که بر روحیه فلسطینی ها به وجود آمد ترورهای پی در پی ویرانی غزه و در نهایت حمله اسرائیل به جنوب لبنان عملیات «وعده صادق 2» و ریزش موشک های ایران به اسرائیل که به شدت انجام شد. و بدون تردید هدف قرار گرفتند گویی روح امید به ناموس گمشده عربی فلسطینی ها و اعراب منطقه تزریق شد. به همین دلیل عرب ها با وجود تفاوت فرهنگی با ایرانیان سرشار از شادی و سرور بودند جشن می گرفتند فلسطینی ها در اردوگاه های فلسطینی زندانی بودند مردم اردن تحت حاکمیت ارتش اردن مردم مصر تحت حاکمیت. از سکولارهای نظامی مردم بحرین تحت حاکمیت دیکتاتورهای آل خلیفه مردم عربستان سعودی تحت حاکمیت بن سلمان مردم عراق مردم مراکش الجزایر و غیره موشک ها را از نزدیک دیدند. و یا در شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر و بازیابی افتخار از دست رفته خود را احساس کردند. این قضیه پس از حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و خطبه های حماسی ایشان نیز سبب تولید و بازتولید همین حس عزت در اعراب شد. نگاهی به اتاق رسانه ها پست ها و نظرات عرب زبانان در شبکه های اجتماعی و پست های رسانه هایی مانند الجزیره و … حس آسیب دیده غرور اعراب را زنده کرد و به اعراب یادآوری کرد که آنها همیشه با آن همذات پنداری می کردند: “عزت”. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا