علت و تبعات قاچاق حیات وحش چیست؟

«قاچاق حیوانات وحشی» سومین تجارت غیرقانونی در جهان است و تمایل روزافزون به نگهداری حیوانات منجر به تشکیل مافیای حیات وحش شده است.

دلایل و پیامدهای تجارت حیات وحش چیست؟

به گزارش یومیر «قاچاق حیات وحش» شامل جمع آوری حمل و توزیع غیرقانونی حیوانات و محصولات آنها می شود. این می تواند در سطح بین المللی یا محلی انجام شود و یکی از علل انقراض گونه ها است. در ایران نیز تجارت حیات وحش توسط واسطه ها انجام می شود و این مشکل خطرات زیادی را برای حیوانات ایجاد می کند.

تجارت حیات وحش سومین تجارت غیرقانونی بزرگ در جهان است و این نوع تجارت در حال افزایش است. انگ زدایی تاخیر در مراحل قانونی فقر و بیکاری از جمله دلایل افزایش تجارت حیات وحش است. تنها ماده 25 قانون مبارزه با قاچاق به این موضوع پرداخته است و بر اساس تعریف جهانی صادرات و خرید و فروش حیوانات وحشی مجازات در نظر گرفته شده است. بالابان هوبره بحری و شاهین بیشترین میزان قاچاق را دارند آنها صاحب گونه های حیوانات وحشی هستند.

بیشتر بخوانید:

ایران مقصد واردات پرندگان زینتی است

نیاز به تخصصی شدن بیشتر در برخورد با پرونده های تجارت حیات وحش

بیشترین کشفیات حیات وحش قاچاق در ایران در جنوب کشور است. هر ساله تعداد زیادی پرنده و پستاندار زنده کشف می شود که البته بخش کوچکی از تجارت حیات وحش است و از طرفی ایران مقصد واردات پرندگان زینتی است.

تمایل روزافزون مردم به نگهداری از حیوانات منجر به تشکیل مافیای خرید و فروش حیوانات وحشی به ویژه در تهران شده است. مراکز مجاز نگهداری پرندگان زینتی در کشور وجود ندارد. زمانی که پس از کشف نتوان آنها را به کشور مبدا بازگرداند ناگزیر در بازار توزیع مجدد خواهند شد.

سرهنگ جمشید محبت خانی – رئیس یگان حفاظت محیط زیست – در گفت وگو با یومیر؛ وی درباره تجارت حیوانات وحشی می گوید: خرید و فروش حیوانات وحشی هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی صورت می گیرد. خرید و فروش زنده و سبقت است که هر دو جرم هستند و جرایم خاص خود را دارند. در سال های اخیر تعداد جرایم افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد: افرادی که در تجارت حیات وحش کار می کنند اعم از خریدار و فروشنده مرتکب جرم شده اند. نگهداری از حیات وحش نیز جرم تلقی شده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

محبت خانی می افزاید: در صورت مشاهده افراد دارای حیات وحش یا حیات وحش با سامانه 1540 تماس گرفته و یا اطلاعات را در پست های چک با محیط بانان در میان بگذارند. محیط بانان خود را فدای محیط زیست بهتر می کنند و این کار برای مردم است. مردم هم باید به ما کمک کنند زیرا حیات وحش یکی از منافع ملی ماست.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست از شکار پرندگان به عنوان یکی از حوزه های مهم قاچاق انسان یاد می کند و می گوید: در حال هماهنگی با پلیس راه آهن پلیس فرودگاه و مرزبانی فرج هستیم و تاکنون اکتشافات خوبی در این زمینه داشته ایم. . بیشتر این قاچاق ها در شمال کشور استان های کویری و زیستگاه این پرندگان صورت می گیرد. قاچاقچیان پرندگان را زنده می گیرند و در استان های بوشهر و استان های همجوار در کشورهای عربی گران می فروشند. در این شرایط اگر مردم فرد یا باندی را می شناسند لطفا به ما اطلاع دهند.

دلایل و پیامدهای تجارت حیات وحش چیست؟

وی درباره آمار دستگیری قاچاقچیان حیات وحش می گوید: از پلیس و عوامل قضایی که ما را در این منطقه همراهی می کنند تشکر می کنیم. امسال 240 مورد دستگیری در صید پرندگان پنج مورد صید پستانداران و در مجموع 310 مورد دستگیری برای نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده داشتیم. سال گذشته این تعداد 43 و امسال به 310 رسیده است که نیاز به همکاری نهادها و مردم در این کار بسیار موثر است. امسال سه مورد سبقت را در فضای مجازی کشف کرده ایم که نتیجه رصد میدانی سایبری ماست. همکاران ما در حال هماهنگی با پلیس فتا برای شناسایی عاملان هستند. در سال جاری 25 مورد فروش حیوانات وحشی زنده مشاهده شناسایی و رسیدگی شده است.

محبت خانی به بازارهای اصلی حیات وحش اشاره می کند و می گوید: بازار خلیج فارس تهران متعلق به شهرداری تهران یکی از این بازارهاست. بارها این مشکل را به شهرداری اعلام کرده ایم و به همکاری ابلاغ کرده ایم و یگان حراست شهرداری باید وارد شود. ما چندین بار با سایر حوزه های مرتبط مکاتبه کرده ایم اما دلیلی برای شکایت وجود دارد که تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. بازار خلیج فارس با عنوان فروش طیور فعالیت می کند اما فعالیت های غیرمجاز نیز روی آن انجام می شود.

وی ضمن ابراز خوشحالی از روند ارتقای فرهنگ زیست محیطی مردم در سال های اخیر می گوید: البته رسانه های گروهی نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده اند. وجود حیات وحش تضمینی برای حفظ محیط زیست است. وقتی حیات وحش سالم است به این معنی است که آب هوا زمین و غذا در دسترس است و این اطمینان قلبی ماست که می توانیم زنده بمانیم. اگر حیوانات ناپدید شوند سرمایه ملی را از دست می دهیم و متوجه نمی شویم که ناپدید شدن آنها چقدر مخاطرات طبیعی است. پایداری طبیعت تأثیر مثبتی بر مردم دارد. لذا امیدوارم روند حفاظت از محیط زیست و ترویج فرهنگی ادامه یابد. حفاظت از محیط زیست دینی است که ما آن را مدیون نسل های آینده هستیم. محیط زیست یک میراث شخصی نیست بلکه امانتی است که باید آن را به نسل های آینده بسپاریم پس باید مراقب حفظ منافع و منابع ملی باشیم.

به گزارش یومیر در کنار آموزش گسترده مردم برای حفاظت از محیط زیست ایجاد هماهنگی بین نهادهای موثر و مسئول برخورد جدی و بازدارنده با متخلفان می تواند حساسیت و همکاری بیشتر برای وادار کردن کشورهای حوزه خلیج فارس به رعایت قوانین و مقررات ایجاد کند. قوانین بین المللی کاهش تجارت ارزشمند حیات وحش کشور باید موثر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا