پزشکان بلاگر متخلف؛ مجازات ها و چالش های موجود در عرصه پزشکی

پزشکان بلاگر متخلف؛ مجازات‌ها و چالش‌های موجود در عرصه پزشکی
ابتاب نیوز:

در دنیای دیجیتال امروز تبلیغات پزشکی از روش های سنتی به فضای مجازی منتقل شده است. این در حالی است که برخی از پزشکان از این بستر سوء استفاده می کنند و با انتشار فیلم ها و تصاویر نامناسب از بیماران مشتریان را جذب می کنند. این اقدام نه تنها به حریم خصوصی بیماران لطمه می زند بلکه اعتبار حرفه پزشکی را نیز زیر سوال می برد. بنابراین مجازات های لازم برای این متخلفان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس گزارش ها برخی از پزشکان با تهیه و انتشار فیلم ویزیت بیماران خود خدمات درمانی خود را تبلیغ می کنند. این عمل به وضوح اصول اخلاق پزشکی و قوانین حاکم بر تبلیغات سلامت را نقض می کند. محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی تهران در واکنش به این تخلفات تاکید می کند که این اقدامات غیرقانونی و کاملا مشمئز کننده است.

رئیس زاده می افزاید: سازمان نظام پزشکی به صورت مستمر تبلیغات پزشکان را رصد می کند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله تولید محتوای غیرمجاز پزشکان متخلف را احضار و به پلیس فتا معرفی می کند. همچنین در صورت گزارش تخلف از سوی شهروندان سازمان نظام پزشکی به سرعت با آن برخورد خواهد کرد.

مجازات هایی مشابه سایر جرایم پزشکی برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شده است. به گفته رئیس زاده تخلفات به دو دسته تخلفات با مجازات های انضباطی و تخلفات پزشکی تقسیم می شوند. در هر دو صورت با متخلفان برخورد خواهد شد. در مواردی که پزشکان خلاف اخلاق پزشکی عمل می کنند سازمان نظام پزشکی با آنها برخورد سختی می کند و محدودیت های سنگینی را برای آنها اعمال می کند.

رئیس زاده تاکید می کند: اطلاع رسانی به مردم یکی از موثرترین راهکارها برای پیشگیری از تخلفات پزشکی در فضای مجازی است. مردم باید از شماره نظام پزشکی آگاهی داشته باشند و از داشتن مجوز رسمی از سازمان نظام پزشکی مطمئن شوند. همچنین مردم نباید به تبلیغات غیرمجاز و قیمت پایین برای جراحی اعتماد کنند زیرا می تواند به سلامت و زندگی آنها آسیب برساند.

در مورد مداخله گران غیرمجاز در حوزه پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز با محدودیت های زیادی برای این افراد مواجه خواهد بود. این محرومیت ها می تواند از 6 ماه تا سه سال یا دائمی باشد. سازمان نظام پزشکی هم نمی تواند برای متخلفان جریمه نقدی تعیین کند زیرا این وظیفه قاضی و دادگاه است.

با توجه به افزایش تخلفات پزشکی در فضای مجازی و لزوم حفظ حقوق بیماران و آبروی حرفه پزشکی لازم است سازمان نظام پزشکی به طور جدی به این موضوع رسیدگی کند. برخورد با پزشکان مجرم و اطلاع رسانی به مردم مهمترین اقدام برای جلوگیری از سوء استفاده در این زمینه خواهد بود. در نهایت همه باید توجه داشته باشند که آبروی بهداشتی و درمانی کشور در دست خود ماست و هرگونه تخلف می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا