فتح امیر – یومیر

فتح امیر - ایسنا

پروژه موشکی ایران پس از شهادت تهرانی مقدم چگونه مسیر خود را ادامه داد و به برگ برنده ایران تبدیل شد؟

به گزارش یومیر به نقل از فرهیختگان روز گذشته خبر اعطای نشان فتح به سرلشکر امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رسانه ها منتشر شد. نشان فتح به عنوان نماد عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام و برندگان این عملیات ها انتخاب شده است. سردار حاجی زاده به دلیل موفقیت در اجرای عملیات های «قول صادق» و «قول صادق 2» که علیه اهداف نظامی رژیم صهیونیستی اجرا شد این نشان را دریافت کرد.

نکاتی در این زمینه وجود دارد:
1. سه حوزه نفوذ هسته ای موشکی و منطقه ای سه رکن امنیت ملی ایران است. ایران تاکنون تکه های خود را به ترتیب در عرصه های منطقه ای و موشکی به حرکت در آورده و پس از پیروزی هایی که فرماندهان موثر در آن از جمله شهید سلیمانی و سردار حاجی زاده کسب کرده اند به نشان پیروزی دست یافته اند.

2. شهید سلیمانی پس از شکست داعش مدال فتح دریافت کرد. نمی توان همه مشکلات را با یکدیگر شناسایی کرد اما با توجه به اقدام قبلی اعطای مدال به فرمانده فضایی را می توان نشانه پیروزی در حد شکست داعش دانست. عملیات وعده صدوق به ویژه آخرین آن به نام وعده صدوق 2 تأثیرات چشمگیری در سرکوب رژیم صهیونیستی داشته است.

3. سردار حاجی زاده پس از عملیات «عوده صادق 2» نشان پیروزی را دریافت کرد. این یک نکته دارد. هدف ایران در عملیات «صادق صادق» «تنبیه نظام» و «نشان دادن قدرت» بدون اینکه بخواهد به دشمن آسیب زیادی وارد کند بود اما در «صادق صادق ۲» که با هدف «اعمال قدرت» انجام شد. تاکید فرمانده کل قوا بر ایجاد حداکثر خسارت در سایت های نظامی رفع شد. تنها در پایگاه نواتیم به عنوان پایگاه اصلی هوایی رژیم و میزبان جنگنده های F-35 صهیونیست ها 32 اصابت کرده اند.
همچنین در عملیات 10 آنلاین رادار سامانه های موشکی آروا مورد هدف قرار گرفت که این سامانه از دور خارج شد. بنابراین برخلاف عملیات قبلی که در اعدام نظامی و بیشتر در اهداف روانی انجام می شد عملیات وعده صادق 2 در دو هدف نظامی و اجرائی بود.

4. یکی از شاخص های مقاومت یک واحد و سازه مجزا به توانایی آن در هماهنگی با سایر واحدها و سازه ها مربوط می شود. نیروی هوافضای سپاه در عملیات اخیر موفق شد در عملیاتی ترکیبی با حضور یگان های مختلف اقدام به تیراندازی کند.
همه عملیات های وعده دوم صادق جزء موشکی نبود. در یک قسمت سامانه های پدافند هوایی رژیم که دارای شبکه ارتباطی داخلی هستند هک شدند. هک شدن این سیستم ها به این دلیل مهم است که نمی توان آنها را از راه دور هک کرد زیرا به اینترنت متصل نیستند و شبکه محلی محدود و ایمن داخلی دارند. به عبارت دیگر سامانه های پدافند هوایی رژیم با ترکیبی از اقدامات فنی و عوامل نفوذی از داخل سرزمین های اشغالی هک شد.
قسمت دیگر اجرای عملیات های مختلف قبل از عملیات بود. گردان های قسام شاخه نظامی حماس 8 صهیونیست را در تل آویو به هلاکت رساندند و اراضی اشغالی را به وحشت انداختند. از طرفی نرم افزار حفاظتی نیروهای شبک نیز هک شد. این نرم افزار ضد جاسوسی برای محافظت از جاسوسی نرم افزاری بر روی گوشی های کارکنان شابک نصب شد اما دلیل افشای 30000 کارمند شابک شد. این اقدامات نشان داد که سپاه و نیروی هوایی و فضایی آن یک عملیات ترکیبی و چند بعدی کامل انجام داده اند که برخی از نیروهای منطقه ای علاوه بر حضور بخش های مختلف سپاه در آن نیز حضور داشته اند.

5. بر اساس گزارش های مختلف در عملیات صادق 2 180 200 و 400 موشک به سرزمین های اشغالی شلیک شد. برای درک ابعاد این عملیات باید آن را با سایر نیروهای موشکی دنیا مقایسه کرد. در این زمینه بهترین نیرو برای مقایسه چین به عنوان صاحب بزرگترین نیروی موشکی جهان است. در گزارش آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده در مورد نیروی موشکی چین که در سال 2022 منتشر شد آمده است که چین 40 تیپ موشکی دارد. این رقم شامل انواع موشک های بالستیک قاره پیما موشک های بالستیک میان برد موشک های بالستیک کوتاه برد و موشک های کروز است.
در این یگان ها تنها تیپ های کوتاه برد برای مقایسه عملکرد صادق 2 لازم است زیرا نیروی موشکی ایران برای هدف قرار دادن سرزمین های اشغالی به طور فزاینده ای بر موشک های بالستیک تاکتیکی تکیه می کند. بر اساس گزارش آکادمی نیروی هوایی آمریکا تیپ های کوتاه برد موشک های DF-15 چین به 32 تا 36 پرتابگر مجهز هستند. این موشک بردهای مختلف 600 700 و 900 کیلومتر دارد. اگر در عملیات صادق 2 180 یا 200 موشک شلیک شده باشد این تعداد معادل 5 تا 6 تیپ موشکی است. یک هشتم تیپ های موشکی چین. اگر تعداد موشک های شلیک شده 400 موشک باشد این مقدار معادل 12 تیپ موشکی خواهد بود. تقریبا یک سوم تیپ های موشکی چین.
لازم به ذکر است که داشتن هر تعداد تیپ موشکی با استفاده همزمان از آنها متفاوت است. در 10 اکتبر 1403 آنچه اتفاق افتاد پرتاب صدها موشک در مدت زمان بسیار کوتاه بود. این در حالی بود که تعداد زیادی موشک برای جلوگیری از اقدام احمقانه آمریکا و نظام در حالت آماده باش بودند.
در اینجا مهم است که تمام دارایی های موشکی یک کشور تنها به دو صورت غیرقابل استفاده و آماده استفاده باشد. یعنی در 10 آنلاین تهران ذخیره قابل توجهی از نیروهای موشکی داشت. عملیات صادق 2 نشان داد که فارغ از تفاسیر مختلف از فناوری های موشکی یا برد آنها مرکز ثقل موشک های جهان در ایران قرار دارد.

6. نیروی هوافضای سپاه لبه بسیاری از اقدامات مهم در کشور است. از نظر تکنولوژی آلیاژسازی ریخته گری دور زدن تحریم فروش سلاح و… رهبری در دست این نیرو است. همچنین در مسائل دیگری مانند شهرهای موشکی رهبری و تاریخ به نیروی فضایی مربوط می شود.

7. نیروی هوافضای سپاه که نامش با موشک گره خورده است شاهد فعالیت سران نظامی کشور از شهید حسن تهرانی مقدم تا محمدباقر قالیباف و امیرعلی حاجی زاده بوده است. قرار گرفتن این نیرو در لبه مسائل مهم ابعاد گسترده و پیچیدگی های این حوزه باعث شده تا افرادی که در آن فعالیت می کنند به رشد شخصی چشمگیری برای خود و همچنین کشور دست یابند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا