رقابت نزدیک پزشکیان و جلیلی در آخرین نظرسنجیهای میدانی و مجازی + نمودار و جدول
ذوالفقار دانشی- با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی تبلیغات، حجم خبرهای مرتبط با دو نامزد حاضر در مرحله دوم انتخابات طی روز چهارشنبه ۱۳ تیر بسیار زیاد بود و با فرا رسیدن پنجشنبه ۱۴ تیر و آغاز منع قانونی تبلیغات انتخابات، موج اخبار تبلیغی فرو نشست، با این حال تغییر خاصی در سهم توجه عمومی به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی ایجاد نشد.
در نمودار ۱، روند توجه عموم مردم را به مسعود پزشکیان (آبی) و سعید جلیلی (قرمز) بر اساس گوگلترندز میبینید. نمودار بالا وضعیت کلی توجه به نامزدها را طی ۳۰ روز گذشته نشان میدهد. مشخص است که سطح توجه عمومی طی دو مناظره دوشنبه و سهشنبه گذشته بیش از مرحله اول افزایش یافت، بهطوریکه اوج این توجه در مناظره دوم اتفاق افتاد. با این حساب میتوان گفت که تنور انتخابات در مقایسه با هفته گذشته (مرحله اول)، داغتر شده و میتوان انتظار داشت که نرخ مشارکت در انتخابات مرحله دوم، بیشتر از مرحله اول باشد.
در تصویر بالا، نمودار وسط، روند توجه نسبی به پزشکیان و جلیلی را پس از اعلام نتایج مرحله اول در ظهر شنبه ۹ تیر تا عصر پنجشنبه ۱۴ تیر نمایش میدهد و نمودار پایین، روند تغییرات را طی ۲۴ ساعت گذشته بزرگتر نشان میدهد.
در جدول ۱، سهم توجه نسبی مردم در استانهای مختلف کشور به دو نامزد انتخابات و تغییرات آن را در بازههای ۷ روزه (قبل از انتخابات جمعه ۸ تیر تا امروز)، ۵ روزه (پس از اعلام نتایج تا امروز) و ۳۶ ساعت اخیر را میبینید. سهم توجه لزوما به معنی سهم نهایی نامزد از آرای اخذشده نیست.
۷ روز اخیر | ۵ روز اخیر (۹ تا ۱۴ تیر) | ۳۶ ساعت اخیر | ||||
استان | پزشکیان | جلیلی | پزشکیان | جلیلی | پزشکیان | جلیلی |
آذربایجان شرقی | ۶۵% | ۳۵% | ۶۵% | ۳۵% | ۶۸% | ۳۲% |
آذربایجان غربی | ۶۴% | ۳۶% | ۶۳% | ۳۷% | ۶۷% | ۳۳% |
اردبیل | ۶۰% | ۴۰% | ۶۱% | ۳۹% | ۶۴% | ۳۶% |
اصفهان | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۲% | ۳۸% |
البرز | ۶۲% | ۳۸% | ۶۳% | ۳۷% | ۶۴% | ۳۶% |
ایلام | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۳% | ۳۷% |
بوشهر | ۵۹% | ۴۱% | ۶۲% | ۳۸% | ۵۹% | ۴۱% |
تهران | ۶۰% | ۴۰% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۳% | ۳۷% |
چهارمحال و بختیاری | ۶۲% | ۳۸% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۴% | ۳۶% |
خراسان جنوبی | ۵۸% | ۴۲% | ۶۱% | ۳۹% | ۵۷% | ۴۳% |
خراسان رضوی | ۵۸% | ۴۲% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۰% | ۴۰% |
خراسان شمالی | ۶۱% | ۳۹% | ۶۴% | ۳۶% | ۶۲% | ۳۸% |
خوزستان | ۵۹% | ۴۱% | ۶۳% | ۳۷% | ۶۰% | ۴۰% |
زنجان | ۶۲% | ۳۸% | ۵۹% | ۴۱% | ۶۰% | ۴۰% |
سمنان | ۶۱% | ۳۹% | ۶۳% | ۳۷% | ۶۱% | ۳۹% |
سیستان و بلوچستان | ۶۴% | ۳۶% | ۶۳% | ۳۷% | ۶۵% | ۳۵% |
فارس | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۱% | ۳۹% |
قزوین | ۶۱% | ۳۹% | ۶۱% | ۳۹% | ۶۰% | ۴۰% |
قم | ۵۷% | ۴۳% | ۵۷% | ۴۳% | ۵۸% | ۴۲% |
کردستان | ۶۶% | ۳۴% | ۶۶% | ۳۴% | ۶۵% | ۳۵% |
کرمان | ۶۲% | ۳۸% | ۶۵% | ۳۵% | ۶۱% | ۳۹% |
کرمانشاه | ۶۷% | ۳۳% | ۶۵% | ۳۵% | ۶۷% | ۳۳% |
کهگیلویه بویراحمد | ۶۱% | ۳۹% | ۶۱% | ۳۹% | ۶۱% | ۳۹% |
گلستان | ۶۱% | ۳۹% | ۶۰% | ۴۰% | ۶۲% | ۳۸% |
گیلان | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۴% | ۳۶% |
لرستان | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۴% | ۳۶% |
مازندران | ۵۹% | ۴۱% | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% |
مرکزی | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۱% | ۳۹% |
هرمزگان | ۶۳% | ۳۷% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۰% | ۴۰% |
همدان | ۶۴% | ۳۶% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۲% | ۳۸% |
یزد | ۶۱% | ۳۹% | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% |
ایران | ۶۱% | ۳۹% | ۶۲% | ۳۸% | ۶۲% | ۳۸% |
در نمودار ۲، مقایسه سهم لایکها و کامنتها را در اینستاگرام میبینید که خوشبختانه در حال حاضر از هجوم کاربران سازمانیافته و رباتها در امان است! همانطور که میبینید، روند سهم نامزدها در طول ۵ روز گذشته (شنبه تا امروز) و ۳۶ ساعت گذشته مشابه است.
در جدول ۲، نتایج افکارسنجی ایسپا، مرکز پژوهشهای مجلس و پیشبینی دیتاک را میبینید. ایسپا با نظرسنجی میدانی (مصاحبه حضوری) از ۳۶۰۶ ایرانی بالای ۱۸ سال در سراسر کشور، این پیشبینی را ارائه داده است؛ مرکز پژوهشها موج آخر نظرسنجی را طی ۱۳ و ۱۴ تیر با ۱۱۰۰ ایرانی بالای ۱۸ سال انجام داده و دیتاک با بررسی بیش از ۳۰۰هزار منبع در بسترهای مختلف (منابع خبری، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، شبکههای داخلی ایتا، بله و روبیکا) به این نتایج رسیده است.
ایسپا | دیتاک | مرکز پژوهشهای مجلس | |
روش | نظرسنجی میدانی | گوشیسپاری شبکههای اجتماعی | نظرسنجی میدانی |
نرخ مشارکت | ۴۵ ٪ | ۴۴٫۷ ٪ | ۴۲٫۷ ٪ |
پزشکیان | ۴۹٫۵ ٪ | ۵۱٫۱ ٪ | ۵۳٫۷ ٪ |
جلیلی | ۴۳٫۹ ٪ | ۴۶٫۶ ٪ | ۴۴٫۲ ٪ |
انتخاب نکردهام | ۵ ٪ | – | |
سفید و باطله | ۱٫۸ ٪ | ۲٫۳ ٪ | ۲٫۱ |
خطا | +/- ۲ ٪ | +/- ۵ ٪ | +/- ۳٪ |
اگر سهم کاربران استفادهکننده از هر پلتفرم را نیز در نظر بگیریم، روندهای مشاهدهشده از رقابت نزدیک نامزدها با یکدیگر حکایت دارد و بازه خطا بزرگتر از آن است که بتوان در مورد برنده انتخابات صحبت کرد؛ اما یک چیز قطعی است: هرچه سهم مشارکت مردم در انتخابات فردا (جمعه ۱۵ تیر) بالاتر برود، میتوان انتظار داشت که نتایج نهایی به برآیند کلی توجه مردمی (بر اساس گوگلترندز) و علاقه مردمی (لایک اینستاگرام) نزدیکتر شود.
مشارکت پایین مردم در انتخابات فردا، نتیجه را به سمت فضای حاکم بر شبکههای اجتماعی داخلی مانند ایتا، روبیکا و بله سوق میدهد که از جمعیت فعال کمتر ولی سازمانیافتهتر و مصممتر برخوردارند.
۵۴۵۴