طراحی داخلی پژو پارس

مشخصات پژو پارس سال

زیر کاپوت این تیپ از خانواده پارس، همان پیشرانه چهار سیلندر قدیمی هشت سوپاپ که با کد XU7 شناخته میشود قرار گرفته است. این موتور با حجم ۱۷۶۱ سی سی قادر است حداکثر 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور را تولید و به یاری یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلوئی نماید. البته با توجه به وزن نسبتاً سبک پژو پارس سال (حدود 1۱۶۵ کیلوگرم )، همین قدرت متوسط کافی است تا ماشین در مدت حدود 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد و شتابگیری را تا مرز سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. حال شاید با خودتان بگوئید چرا این پیشرانه قدیمی، شتاب بهتری از نسخه قوی‌تر 105 اسب بخاری TU5 دارد. پاسخ این است که موتور XU7 حجیم‌تر است و گشتاور بالاتری دارد و مهمتر از همه اینکه نقطه اوج گشتاور را در دور موتور پایین‌تر از موتور TU5 در اختیار راننده قرار میدهد. به زبان عامیانه این موتور با سایر مشخصات پارس از جمله وزن و گیربکس ماشین هماهنگ‌تر است. اما این بدان معنا نیست که موتور XU7 را یک پیشرانه عالی بدانیم، این انجین بدلیل ساختار قدیمی، بسیار پر مصرف است و جهت سیراب شدن در شرایط رانندگی ترکیبی به حدود ۹.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز خواهد داشت که نسبت به موتور TU5 عدد به مراتب بزرگ‌تری است.

پارس را می‌توان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایران‌خودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام می‌برد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سال‌ها با نسخه‌های مختلفی همچون سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفته‌های آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهم‌ترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7

ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد. همان‌طور که گفته شد پارس جدی‌ترین و بهترین تلاش ایران‌خودرو در فیس لیفت ساخته‌های قدیمی خود است ولی آنچه به‌طور واضح به چشم می‌آید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابان‌ها می‌بینیم هماهنگ‌تر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود می‌برد ولی دارای چراغ‌ها و زه‌های متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابل‌ذکر در پارس سال سفارشی ELX می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی و شیشه‌های دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینه‌های صافکاری و رنگ‌آمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسف‌برانگیز که اخیراً نیز بحث‌برانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشته‌اند.

بررسی پژو پارس سال

روزگاری پیکان حکم گاو شیرده ایران خودرو را داشت؛ بعد از خشک شدن شیر آن زبان‌بسته، شرکت ایران خودرو پژو ۴۰۵ را طلایه‌دار لشکریان خود ساخت و تا مدت‌ها از فروش اقساطی پژو پارس سال این محصول ارزان‌قیمت، سودهای فراوان کسب کرد. اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز بالاخره در سال 1399 گوشه‌های میدان را بوسید و عرصه را برای دیگر فرزندان خود از جمله پژو پارس سال خالی کرد‌. حالا پژو پارس سال در ‌اصطلاح به چاه نفت بزرگترین شرکت خودروسازی ایران تبدیل شده و در کنار یکی دو مدل پرفروش دیگر، همچنان با کمترین تغییر و صرف حداقل هزینه‌های مرتبط با به‌روزرسانی، بیشترین آورده را برای کمپانی متبوعش در پی دارد.
پژو پارس یک سدان خانوادگی اقتصادی است و با توجه به کمبود شدید تنوع در رده خودروهای ارزان‌قیمت بازار، موفق شده به کمک قیمت نه چندان بالا و هزینه نگهداری قابل قبول همچنان نظر بسیاری را به خود جلب نماید. بخصوص که این محصول از نظر فضای جادار در داخل کابین و صندوق، کیفیت سواری و هندلینگ، شرایط قابل قبولی دارد و هر وقت هم دلتان را زد به راحت ترین شکل ممکن در بازار دست‌دوم‌ها به پول نقد تبدیل میشود. البته درست است که این پلتفرم قدیمی و از رده خارج از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در فقر به سر میبرد و از نظر کیفیت فنی و مونتاژ و رنگ هم حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با تکیه بر مزیت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم میشود به عنوان یک انتخاب منطقی هرچند از سر اجبار به آن نگریست.

داخل پژو پارس سال

از پژو پارس که به عنوان محصول لوکس‌تر و گران قیمت‌تر از پژو 405 معرفی شده بود، انتظار میرفت که در داخل کابین هم پیشرفت محسوسی داشته باشد، اما متاسفانه در این بخش تفاوت‌ها به تغییر غربیلک فرمان، سردنده، استفاده از طرح چوب در برخی قسمت‌ها و مواردی از این دست محدود شده بود و عملاً احساسی نزدیک به همان 405 را به بیننده منتقل میکرد.

دکمه بازگشت به بالا