اجتماعیکسب و کار ایرانی

انواع آهن قراضه کدام اند؟

آهن‌ قراضه چیست؟

به تمام محصولات فولادی (عموماً کم‌کربن) که با نام ضایعات نیز شناخته می‌شود، آهن‌قراضه می‌گویند. خریدوفروش آهن‌قراضه، قیمت قراضه آهن و موارد استفاده از آن به میزان زیادی بر قیمت محصولات فولادی دیگر اثر دارد. خریدار ضایعات آهن امروزه بیشتر واسطه های بین بازار و کارخانه هستند.

قراضه آهن قابل بازیافت و برگشت‌پذیر است و می‌توان آن را در کوره‌ها مجدد ذوب و وارد چرخه تولید کرد. در این قسمت متوجه شدیم که قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست در ادامه مطلب همراه باشید.

ضایعات آهن و دور ریزهای فلزی مختلف از پسماندهای مهم و ارزشمند اقتصادی هستند که قابل بازیافت می باشند. برای اطلاع بیشتر را بخوانید. این پسماندهای فلزی را می توان دوباره وارد چرخه تولید کرد. بازیافت آهن آلات قراضه نه تنها به نفع اقتصاد است، بلکه از نتایج منفی بر روی محیط زیست نیز جلوگیری می شود.

به طور کلی به ضایعات آهن و فولاد آهن قراضه گفته می شود. البته این ضایعات ممکن است از مواد آهنی تازه و یا کهنه تولید شده باشند. همانطور که می دانید فلزات مختلفی هستند که قابلیت بازیافت دارند؛ اما آهن آلات به دلیل خصوصیات خوبی که دارند وهم به جهت فراوان تر و پرکاربردتر بودن شان در این مورد حرف اول را می زنند

بنابراین ضایعات آهن به پسماندهایی از فلزات آهنی و فولادی گفته می شود که در حالت کنونی قابل استفاده نیستند اما می توان پس از بازیافت دوباره مورد استفاده قرار داد. برای کسب اطلاع در مورد بهترین خریدار ضایعات آهن در ایران کمی تحقیق کنید.

قابل بازیافت بودن ضایعات آهن

به موادی که بتوان آن‌ها را دوباره استفاده کرد، قابل بازیافت و به فرایند آماده‌سازی آن‌ها برای استفاده مجدد را (عمل) بازیافت می‌نامند. در طبیعت و پیرامون ما مواد زیادی هستند که قابل بازیافت‌اند. ازجمله می‌توان آهن‌آلات قراضه، آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ و مقوا، مواد شیمیایی‌ خاصی که قابل‌تبدیل به کمپست هستند و … را معرفی کرد. موجب شده تا این فلز پرکاربردترین فلز و ضایعات آن نیز مهم ترین زباله های فلزی به شمار بیاید.

تا اینجای کار متوجه شدیم که آهن‌قراضه چیز بی‌ارزشی نیست. استفاده مجدد از آهن‌آلات کمک زیادی به‌صرفه جویی در منابع می‌کند. پس به‌عنوان یک ماده باارزش و ثروت می‌توان به آن نگاه کرد. را اینجا می توانید کنید.

وقتی از مواد بازیافتی استفاده می‌شود، در مصرف مواد اولیه و خام، همچنین در مصرف انرژی به مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌شود. این موضوع باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی، جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست می‌شود. اینجاست که متوجه اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند می‌شویم.

مواد بازیافتی کجا پیدا می‌شوند؟

در وهله اول انسان مواد، لوازم، محصولات و چیزهایی که لازم دارد را با مواد اولیه و خام تولید می‌کند، پس از مدتی استفاده، کم‌کم محصولات و لوازم کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و انسان آن‌ها را دور می‌ریزد؛ بنابراین می‌توان گفت که مواد بازیافتی را می‌توان از خانه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع مختلف به دست آورد. آیا می دانید اهمیت و مزیت قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست. گاهی را می توان از میان پسماندهای ساختمانی و صنعتی پیدا کرد.

امروزه مواد دور ریختی که قابل بازیافت باشند را قبل از رها کردن در طبیعت و یا قبل از اینکه از بین ببرند، از موارد غیر بازیافت جدا کرده و با دستگاه‌های مختلف وارد چرخه استفاده مجدد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در شهرها سطل‌های زباله مختلفی برای تفکیک زباله‌های خشک و قابل بازیافت مثل کاغذ و مقوا، شیشه و فلز و… در نقاط مختلف تعبیه‌شده است. مردم با تفکیک زباله‌های خود می‌توانند در حفظ سرمایه‌های ملی کمک کنند.

نوع دیگری از تفکیک وجود دارد که بعد از جمع‌آوری صورت می‌گیرد. آهن‌قراضه را نیز می‌توان بعد از جمع‌آوری تفکیک کرد. معمولاً برای تفکیک آهن‌قراضه از آهنرباهای بزرگ استفاده می‌کنند تا قراضه‌های آهنی را از (فلزات) غیر آهنی جدا کنند. قراضه‌های غیر آهنی مثل آلومینیوم، مس و برنج است. اگر میخواهید در مورد بیشتر بدانید روی لینک کلید کنید. این دو فلز با هم شباهت های زیادی دارند و در زمینه بازیافت نیز فرایند مشابهی دارند.

امروزه اهمیت بازیافت در کشورهای مختلف به‌خوبی درک شده است و دولت‌ها تدابیر زیادی را برای بهبود روند بازیافت اندیشیده‌اند. مراکز بازیافت و برنامه‌های تشویقی برای جمع‌آوری مواد بازیافتی ازجمله این تدابیر است.

جدول ترکیب استاندارد ضایعات درجه ۲

نام عنصر مقدار عنصر
فسفر ۰.۰۶>
گوگرد ۰.۰۶
سرب، روی و قلع ۰.۰۳>
مس + کروم+نیکل+مولیبدن ۰.۴۵>
آهن ۹۴>

آهن‌قراضه از کجا تأمین می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین منابع تأمین‌کننده آهن‌قراضه، از گورستان خودروهای اسقاطی است. جایی که ماشین‌های خراب و ازکارافتاده را جمع می‌کنند. منبع دیگر آن دورریز فلزاتی است که از لوازم‌خانگی، بسته‌بندی مواد غذایی (قوطی کنسرو و…) ضایعات اماکن عمومی، ساختمان‌های فولادی تخریب‌شده، ضایعاتی که از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی محصولات فولادی به دست می‌آید و یا از محصولات برگشتی، صنایع خودروسازی، صنایع لوازم‌خانگی، قطعه‌سازی، کشتی‌سازی، ساخت واگن و قطار و ریل و… صنایع نفت و پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر که مواد بازیافتی قراضه آهن را تولید می‌کنند به‌طورکلی این منابع را می‌توان در سه دسته اصلی تقسیم کرد:

منابع خانگی
منابع عمومی
منابع صنعتی

روند و پروسه تولید ضایعات آهن

با توجه به اینکه ضایعات آهن مربوط به چه چیزی باشد، فرایند تولید آن متفاوت در نتیجه خصوصیات متفاوتی دارد. ممکن است ضایعات تولید شده مربوط باشند به ۱۰۰ سال قبل و یا اینکه در یک کارخانه و طی پروسه تراشکاری قطعات آهنی به وجود آمده باشند به این ترتیب ویژگیهای آن ها با هم فرق خواهند داشت.

ضایعات تولید شده در کارخانه

در کارخانه های تولیدکننده محصولات فولادی و آهنی، گاهی لازم است تا قطعات آهنی تحت برشکاری، تراشکاری، نورد و پرداخت قرار بگیرند در این صورت قطعات و بخش های پرتی از قطعه آهنی و یا فولادی از آن جدا می شود که به تنهایی قابل استفاده نیستند. این بخش های پرت را ضایعات آهن جدید می گویند که دوباره در کوره های آهن ذوب شده و به چرخه استفاده مجدد باز می گردند. در کل ضایعات جدید نیاز چندانی به تصفیه ندارند.

ضایعات قدیمی

برخی از ضایعات از محصولات فلزی خراب شده و از رده خارج تولید می شوند. محصولات، ماشین آلات، تجهیزات و چیزهایی مثل خودرو، لوازم خانگی، واگن و غیره وقتی عمر مفیدشان از بین می رود به ضایعات تبدیل می شوند. با جمع آوری، جداسازی، تصفیه و تبدیل دوباره ضایعات به مواد اولیه و استفاده مجدد از آن ها در چرخه تولید تا حد زیادی صرفه جویی می شود.

بازار آهن قراضه در ایران

خرید و فروش ضایعات آهن آلات در تمام نقاط دنیا انجام می شود و به عنوان یک شغل پرسود به حساب می آید زیرا ضایعات آهن اکنون برای دولت ها و کشورها یک موضوع مهم به شمار می رود. استفاده از ضایعات آهنی و فلزی در صنایع بسته بندی، مصارف خانگی و صنعتی و اقتصادی بودن استفاده مجدد از آن در چرخه تولید باعث شده تا توجه ویژه ای به آن شود.

امروزه به خاطر قابلیت استفاده مجدد از زباله ها و پسماندهای کارخانه ها به این مواد فراورده گفته می شود.

آهن آلات یکی از مهم ترین منابع فلزی می باشد که ممکن است باعث آسیب رساندن به محیط زیست انسان و دیگر موجودات زنده شود قیمت هر کیلو امروز و روز ها و ماه های سال مختلف می باشد و بر اساس نوع و کیفیت آن ها قیمت گذاری می شود که در ادامه این مطلب شما را با نحوه قیمت گذاری آن آشنا می کنیم.

مواد اضافی فولادی که قابلیت تبدیل شدن به  بازیافت شدن را داشته باشند می گویند؛ موادی که از محل دور ریز ضایعات ساختمانی یا صنایع مختلفی که در تهیه آن ها از فولاد استفاده می شود آهن قراضه می گویند و قیمت هر کیلو از آن با توجه به کاربردی که دارد قیمت گذاری می شود: ضایعات آهن چهار دسته می باشد.

  • ضایعات فلزی
  • ضایعات غیر فلزی
  • محصولاتی که فلزی یا غیر فلزی هستند
  • ضایعات الکترونیکی و الکتریکی

ضایعات آهن تنها در مکان هایی که صنایع فعالیت دارند دیده نمی شود بلکه در مناطق مسکونی این ضایعات بیشتر به چشم می خورد زیرا با ساخت و ساز های اخیر که بیش از پیش شده است و خرابی منازل قدیمی بیشتر به چشم می آید و باعث شده این پسماند ها بیشتز از قبل شوند آهن آلات قراضه از پسماند های بسیار مهم در صنعت ساختمان سازی می باشد که خرید و فروش آن از سود بسیار بالایی برخوردار است.

 این قیمت جهانی آهن اسفنجی بر اساس زمان و مکانی و تعاملات اجتماعی که در آن جا قرار دارد قیمت گذاری شده و به بالاترین قیمت به فروش می رسد، به طور مثال قیمت ضایعات آهن در کلان شهر هایی مثل تهران، مشهد، اصفهان ودیگر شهر ها نسبت به شهر های کوچک بیشتر می باشد.

اگر این محصولات به صورت نقدی به فروش برسند برای فروشنده به صرف می باشد در غیر این صورت تنها شخص سود کننده خریدار می باشد برخی از فروشندگان ضایعات آهن آلات این کار را به صورت مزایده انجام می دهند و هر فردی که توان پرداخت بیشتری پول داشته باشد برنده این مزایده خواهد بود.

قیمت آهن قراضه امروز

یکی از فرق های اصلی که وجه تمایز آن با زباله و ضایعات آهن می باشد ارزش مادی آن ها است، می توانند مجدد به چرخه زندگی باز گردند اما زباله های این ویژگی را ندارند و دلیل قیمت بالای آهن قراضه امروز به همین علت می باشد.

این ضایعات آهن آلات جزو دسته ضایعاتی می باشد که به چرخه زندگی و طبیعت آسیبی وارد نمی کند و اگر به شکل درست باز یافت شود می تواند کمک کننده نیز باشد.

برای تعیین ارزش ضایعات نمی توان قیمت ثابتی را مشخص نمود زیرا بستگی به عوامل متخلفی دارد ضایعات آهن اگر از نوع خشک، سنگین و کمیاب باشند بر اساس قیمت روز خرید و فروش می شوند.

برخی افراد از این ضایعات به عنوان طلای کثیف یاد می کنند زیرا قیمت آن دارای نوسانات روزانه می باشد اما باید بدانید که قیمت آن مانند طلا ثانیه ای بالا یا پایین نمی شود و ممکن است هر چند ماه تغییر محسوسی داشته باشد.

 قیمت اهن قراضه درجه یک

در کشور های توسعه یافته نظیر انگلیس و آمریکا علاوه بر دسته بندی شدن پودر می شوند و با اضافه کردن مواد مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و به فروش می رسد و قیمت اهن قراضه درجه یک بر این اساس شکل می گیرد اما در کشور عزیزمان ایران به دلیل نبود چنین دستگاه هایی فقط ضایعات در کوره ذوب می شوند.

یکی از بهترین روش ها برای فروش آهن آلات قراضه شرکت نکردن در مزایده به دلیل طی کردن زمان طولانی، فروش به صورت اسقاط می باشد و بهتر است یک مجموعه خوب و کاربردی برای خود سراغ داشته باشید که بدون اتلاف وقت توان نقد کردن ضایعات شما را داشته باشد.

فروش آهن قراضه ذوبی

مواد اولیه برای تولید ورق های فولادی ضایعات آهن و می باشد فروش آهن قراضه ذوبی نسبت به باقی ضایعات که قابلیت ذوب شدن را ندارند بسیار بالا می باشد اما برای افرادی که در صنایع فولاد هستند بسیار مقرون به صرفه می باشد.

قراضه ها می توانند از جنس چدن، آلومینیوم، فلز و غیره باشند که هر کدام دارای قابلیت های متفاوتی هستند محصولاتی که امکان بازیافت شدن را دارند ضایعات نامیده شده و می توان گفت مواد دور ریختنی برخی از صنایع مانند خودرو سازی و ساختمان سازی نیز جزئی از ضایعات به شمار می آیند.

قیمت آهن قراضه سنگین

تقسیم بندی انواع ضایعات بر اساس میزان وزن آن ها می باشد همچنین نحوه قیمت بریکت آهن اسفنجی و با نوع سبک آن متفاوت می باشد؛ وزن ضایعات بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب می باشد که در ادامه نحوه تقسیم بندی ضایعات آهنی را برای شما به صورت مختصر بیان می کنیم؛

ضایعات سبک همانطور که از اسمشان مشخص است دارای وزن کمتری نسبت به باقی ضایعات است و وزن اکثر این اجسام بین 1تا 7 دهم تن بر متر مکعب می باشد؛ ضایعات متوسط نسبت به ضایعات سبک دارای وزن بیشتری هستند و به طور معمول وزن آن ها بین 2تا 9 دهم تن بر متر مکعب می باشد.

این ضایعات آهن آلات سنگین نیز دارای وزن بسیار بالایی هستند و تقریبا وزن های این ضایعات بین 1تن بر متر مکعب و بیشتر نیز می باشد؛ ضایعات خاص یا ویژه ضایعات فولادی هستند که در ساختمان ها استفاده می شود که این نوع یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین ضایعات به شمار می آید.

مزایده آهن قراضه

برای قرار گرفتن در تجارت باید اطلاعات نسبتا بالایی داشته باشید تا بتوانید در مزایده آهن قراضه شرکت کنید و به سود مناسبی دست پیدا کنید زیرا امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا به این کار روی آورده اند و با اطلاعات بالا در این زمینه توانستند پیشرفت خوبی داشته باشند.

برخی از مجموعه ها که دیگر در کار تولید و ساخت صنایع مختلف نیستند در روز های پایینی کار خود مزایده ای برای فروش ضایعات خود انجام می دهند که به سود بیشتری برسند.

تقریبا همه افراد از متفاوت بودن قیمت فلزات آگاه هستند و اگر تمایل به دانستن علت آن دارید باید به شما بگوییم زمانی که شما یک فلز را خریداری می کنید با تغییر در نوع و شکل آن هزینه ای جدا پرداخت خواهید کرد و به دنبال آن اگر قصد فروشش را داشته باشید به طور یقین از قیمت بالاتری برخوردار خواهید شد و دلیل دیگری که بر افزایش قیمت ضایعات موثر می باشد را می توان به نوع فلز یا ضایعات سالم و خاص اشاره کرد.

دانستن اینکه در این جا حائز اهمیت می باشد زیرا می تواند به افراد تازه کار راه و کار مناسبی را نشان دهد و از ضرر آن ها در این زمینه جلوگیری نماید زمانی که شما فلزات یا آلیاژ های خاص مانند مس را خریداری می کنید قیمت آن مناسب تر می باشد اما اگر بر روی این محصولات کاری انجام شود به طور قطع از افزایش قیمت بیشتری برخوردار خواهد شد.

قیمت جهانی آهن قراضه

برای خرید آهن آلات قراضه باید به مراکز معتبر عرضه کننده آن مراجعه کنید البته برخی از مراکز فروش آنلاین این محصولات را دارند که برای اطلاع از قیمت جهانی آهن قراضه می توانید به برخی از سایت های معتبر با قرار گرفتن در مجوعه های آن ها دسترسی پیدا کنید.

عرضه ضایعات برخی از محصولات طرفداران زیادی دارد زیرا این محصولات قابلیت استفاده مجدد را دارند و می توان با باز گردانی آن ها محصول جدیدی را به بازار ارائه نمود زمانی که صنایع فعالیت بیشتری داشته باشند ضایعات و آهن آلات قراضه نیز افزایش پیدا می کنند. اگر ضایعات سالم باشند و از مواد خوب ساخته شده باشند دیگر نیاز به فرایند جدیدی برای ذوب شدن و یا تبدیل شدن به اجسام ندارند و به همین دلیل ممکن است دارای قیمت بالاتری نیز باشند.

دکمه بازگشت به بالا