۵ گام برای حل بحران نقدینگی صنعت قطعهسازی
با توجه به بدهی خودروسازان به قطعه سازان و در نتیجه کسری نقدینگی مورد نیاز برای تداوم تولید، انجمن صنایع همگن قطعه سازی پنج راه حل برای بحران نقدینگی که بزرگترین مشکل این صنعت است ارائه کرده است.
به گزارش یومیر، کمبود سرمایه در گردش مورد نیاز و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان منجر به تعطیلی و تعلیق بسیاری از واحدهای قطعه سازی شده است که خطر ورشکستگی این صنعت را بیش از پیش جدی کرده است; همانطور که فعالان این صنعت معتقدند با توجه به اینکه مطالبات قطعه سازان به زودی از مرز 70 هزار میلیارد تومان عبور می کند و سرمایه در گردش آنها توسط خودروسازان مسدود شده است، بنابراین قطعه سازان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند.
در همین راستا، انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه، با توجه به اینکه کمبود یا در واقع کمبود نقدینگی مورد نیاز به چالشی جدی برای صنعت قطعات یدکی تبدیل شده است، راهکاری را برای رفع این بحران پنج مرحله ای و نامگذاری آن پیشنهاد کرده است. پنج راه حل بحران نقدینگی به شرح زیر است:
مرحله و: صدور مجوز نقل و انتقال و نظافت خودرو با الزام قطعه سازان به هزینه حواشی کارخانه یا بازار برای تسویه بخشی از نیازهای کلان معوقه آنها.
گام دوم: دستور حذف سپرده نقدی بلوکه شده غیرقانونی تسهیلات خرید بدهی و سایر تسهیلات قطعه سازان از بانک های عامل بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی و دستور مراجع قضایی.
مرحله سوم: مسدود شدن بدهی اصلی خودروسازان و قطعه سازان به سیستم بانکی به مدت یکسال و تنها پرداخت سود تسهیلات به موقع تا احیای این صنعت.
مرحله چهارم: تزریق تسهیلات جدید و تامین کسری های کسر از بانک مرکزی با همکاری بانک های عامل و تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی یا اجلاس فرماندهان نیرو.
و در نهایت مرحله پنجم: مدت پرداخت قطعه سازان به یک ماه کاهش می یابد و بخشی از کسری نقدینگی قطعه سازان را پوشش می دهد. برآورد کسری سرمایه در گردش قطعه سازان در سال 1400 برای رسیدن به برنامه تولید حداقل 50 هزار میلیارد تومان است.
انتهای پیام/