اقتصادی

۴۰ درصد فرش صادراتی از دست بافته‌های زنان عشایری است

یومیر / نورد خراسان رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در حال حاضر 40 درصد صادرات فرش کشور توسط زنان عشایر دستبافت است.

شاهپور علایی مقدم در گفت وگو با یومیر در بجنورد و با اشاره به اینکه آماری از صادرات رسمی عشایر اتحادیه های صنفی و انجمن ها وجود ندارد ، اظهار داشت: صادرات غیرمستقیم وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به صنایع دستی عشایری است که توسط زنان عشایر تولید می شود. و اکنون از مجموع شرکت های صادر کننده فرش به خارج از کشور ، 40 درصد صادرات قالیچه توسط زنان عشایر بافته شده است.

وی افزود: اما عشایر از این کار سود خوبی نمی برند و بیشتر سود به واسطه ها و شرکت های صادر کننده تعلق می گیرد.
وی در مورد افزایش 30 درصدی حقوق معلمان عشایر اظهار داشت: معلمان عشایر به دلیل سختی کار و تدریس در شرایط سخت شرایط ویژه ای برای تدریس دارند و بنابراین برای حمایت از معلمان در جامعه عشایری ، حقوق معلمان عشایر باید 30٪ افزایش یابد. “کرد.
علایی مقدم با تأکید بر اینکه 1.4 درصد از جمعیت عشایر کشور را عشایر خراسان شمالی تشکیل می دهند ، اظهار داشت: جمعیت عشایر کشور یک میلیون و دویست هزار نفر است و حدود 18 هزار عشایر در خراسان شمالی حضور دارند.
رئیس سازمان امور عشایر درباره بازدید از مراوه تپه گفت: سال گذشته دفتری برای رسیدگی به امور ایل در این منطقه تشکیل شد که این یکی از درخواستهای مهم عشایر استان بود. برای عشایر استان خراسان شمالی ساخته شده است.
تأکید می کند که برای عشایر در خراسان شمالی و استان گلستان ، تقریباً وی دو میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا تسهیلاتی با سطح تأمین پایین فراهم كند ، ادامه داد: پروژه آبرسانی عشایر در این بازدید در نظر گرفته شد و با انجام این طرح دو هزار نفر از عشایر از آب بهره مند می شوند.
علایی مقدم با تأکید بر اینکه بسته ها و صفحات خورشیدی بین عشایر خراسان شمالی و استان گلستان توزیع می شود ، تصریح کرد: توزیع بسته های خورشیدی و پنل ها بین عشایر تا 90 درصد رایگان است و در این منطقه 200 بسته خورشیدی امور عشایر است توزیع شده در دو استان خراسان شمالی و گلستان توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سهمیه روغن عشایر از 50 لیتر به 120 لیتر افزایش یافت ، ادامه داد: سهمیه شیر برای هر عشایر به 12 کیلوگرم افزایش یافت و یارانه حمل و نقل آرد و سوخت به عشایر تعلق گرفت.
رئیس سازمان امور عشایر کشور در مورد سهمیه عشایر خراسان شمالی در سهمیه حمل سوخت و سوخت گفت: 650 میلیون اونس آرد و یارانه حمل و نقل سوخت برای عشایر خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا