اقتصادی

یک گام تا شکوفایی رشد اقتصادی ایران

اگرچه برآوردهای رشد اقتصادی ایران در سال جاری نشان می دهد که این دوره به کانال مثبتی بازگشته است ، اما هنوز برای رسیدن به اهداف کلان کشور راه زیادی در پیش است.

به گزارش یومیر ، اگرچه اقتصاد ایران در طول اجرای برجام توانست رشد اقتصادی قابل توجهی را به ثبت برساند و حتی برای دوره های کوتاه مدت ، این نرخ رشد دو برابر شد ، اما با بازگشت تحریم ها ، دوباره اقتصاد کشور با محدودیت های شدید دست و پنجه نرم کرد و این مشکل این منجر به عقب ماندگی شدید رشد و منفی برای مدت طولانی شد.

در ماه های اخیر ، همزمان با شیوع جهانی کروناویروس ، اقتصاد ایران نیز مانند بسیاری از کشورها از پیامدهای اقتصادی این شیوع در امان نمانده است و به کاهش رشد اقتصادی کمک کرده است.

با این حال ، برآوردهای سال گذشته نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران به مسیر خود بازگشته است ، اگرچه هنوز تا آخرین تحریم های آمریکا راه زیادی در پیش است. تجربه سه سال گذشته نشان می دهد که اقتصاد ایران باید از اتکا به منابع نفتی و تأمین ارزش بیشتر صادرات غیرنفتی دور شود که این امر در تجزیه و تحلیل بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز نمود یافته است.

علیرضا کلاهی صمدی – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – در این باره گفت: آنچه در حال حاضر به عنوان صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران به عنوان الگو در نظر گرفته می شود ، صادرات تعداد محدودی منابع مبتنی بر منابع و مشخص شده است که محصولات با ارزش افزوده پایین منجر به توقف رشد در صنعت می شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقاء و جهش در کیفیت صادرات باید الگو و استراتژی جدیدی برای تجارت خارجی کشور باشد ، افزود: پیچیدگی پایین تولید و محدودیت مقاصد صادراتی اقتصاد ایران را بدون سیاست های ایجاد ارزش افزوده در تولید نمی گذارد. و صادرات تدوین شود.

یکی از اعضای اتاق نمایندگان تهران گفت: اجرای و ایجاد سیاست های اشتباه و نابالغ ضمن حمایت گسترده از برخی مناطق محدود صنعتی مانند پتروشیمی ، صنایع شیمیایی و فلزات برای صنایع ساختمانی مضر است ، افزود: خارج شدن و بدست آوردن بازگشت صنعت به تصمیمات پیچیده و دشواری نیاز دارد ، اما مسلم است که این چالش را می توان با ایجاد یک صنعت رقابتی حل کرد که عدم وجود آن هزینه های مبادله زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

وی عدم وجود استراتژی توسعه صنعتی در نظام اقتصادی ایران را یکی دیگر از چالش هایی دانست که در دهه های گذشته توسعه نامتوازن را در کشور تشویق کرده است و به وب سایت اتاق تهران گفت: «امروزه در حالی که صنعت پتروشیمی کشور نگران تولید محدود محصولات مختلف است. ، صنایع پایین دست ، کمبود مواد اولیه پتروشیمی وجود دارد و این محصولات به ناچار از خارج وارد می شوند ، بنابراین تولید چنین صنعتی ناقص است و محصولات با ارزش افزوده پایین کم هستند.

کلاهی صمدی با بیان اینکه سیستم صنعتی و اقتصادی کشور نیاز به اصلاح دارد ، افزود: روند اصلاحات محدود به اقدام یک یا چند وزارتخانه نیست و همه تیم های اقتصادی در دولت و نهادهای حاکمیتی باید با هدف اصلی هماهنگ شوند. تولید رقابتی و رقابتی. “بیایید به ارزش افزوده در اقتصاد ایران برسیم.

وی افزود: عدم اصلاح این روند و ضعف در ایجاد رشد اقتصادی ، حتی به خطر انداختن امنیت بین المللی کشور و موقعیت ایران در معادلات منطقه ای ، بنابراین تصمیم گیران باید به اصلاح ساختار این بخش بپردازند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا