چشم و هم چشمی از نوع سنگ قبر!
خانم احمدی زنی که اخیراً همسر خود را از دست داده است اشکهای خود را پاک کرد و می گوید: “بعد از این مراسم که من برای خرید سنگ آمدم. وقتی قیمت ها را دیدم شوکه شدم. متأسفانه در خانواده ما آنها به لوکس علاقه مند هستند و اگر سنگ بزرگی را برای شوهرم انتخاب نکنیم همه فکر می کنند من به او علاقه ای نداشتم.
در گذشته مراسم تشییع جنازه غالباً به طور سنتی متحمل می شد و هزینه ها بین بستگان و جوامع به اشتراک گذاشته می شد اما امروز با تغییرات اجتماعی و اقتصادی حتی هزینه های پس از مرگ برای بسیاری از خانواده ها سنگین شده است. در همین حال یک پدیده جدید گسترش یافته است: سنگ پرداخت. این نه تنها تغییر در مدل پرداخت است بلکه بازتاب وضعیت اقتصادی تغییرات فرهنگی و حتی تغییرات اجتماعی در جامعه است. با این حال خرید سنگسار ضروری نیست و گزینه های دیگر به جای اقساط و فشار بر منابع مالی ممکن است در نظر گرفته شود.
چشم سنگ قبر
فضای مجازی همچنین به بستری برای تبلیغات تبدیل شده است. فقط به صفحات اینستاگرام و صفحات سنگی بروید تا عباراتی مانند “سنگ لوکس لوکس” “بهترین طراحی بلند مدت” و “پرداخت بدون پرداخت ماهانه” پیدا کنید.
مروارید
Rezaei یکی از قدیمی ترین سنگ قبرها در بهشت به سنگهای مرتب شده در مغازه خود با یک متفکر نگاه می کند و می گوید: “اگر کسی از ما در مورد فروش اقساطی پنج سال پیش سؤال کرده بود ما شگفت زده می شدیم اما اکنون حداقل 5 نفر پیشرو هستند بعد از هر 5 مشتری.
وی گفت: “اما برخی از خانواده ها حتی برای هزینه های اولیه مراسم تشییع جنازه نیز مشکل دارند.” چگونه انتظار داریم مردم وقتی قیمت یک سنگ متوسط به چندین میلیون تومان رسیده است این هزینه را بپردازند؟ اما آنها هنوز هم سنگ خریداری می کنند.
در یک فروشگاه دیگر سادگی که سالها در این زمینه فعال بوده است توضیح می دهد که روش های پرداخت سنگ به موقع تغییر کرده است: “ما قبلاً فقط پول نقد فروخته ایم اما اکنون ما روش های مختلفی را در نظر گرفته ایم. برخی از مشتریان پرداخت می کنند. از مقدار اول و بقیه در چند قسط برخی از اقساط را خریداری کنید.
لوکس برای ما مهم است
خانواده ها چه می گویند؟ “حتی پس از مرگ باید مقصر باشیم؟” خانم احمدی زنی که اخیراً همسر خود را از دست داده بود اشکهای خود را پاک کرد و می گوید: “بعد از این مراسم که من برای خرید سنگ آمدم. وقتی قیمت ها را دیدم شوکه شدم. متأسفانه در خانواده ما آنها به لوکس علاقه مند هستند و اگر سنگ بزرگی را برای شوهرم انتخاب نکنیم همه فکر می کنند من به او علاقه ای نداشتم.
نوری مردی 5 ساله که به مادرش آمد با غم و اندوه گفت: “ما همیشه فکر می کردیم که هزینه زندگی دشوار است اما من هرگز فکر نمی کردم هزینه مرگ بسیار سنگین باشد!” به نظر می رسد که حتی پس از مرگ باید مدیون باشیم. قیمت صخره ها بسیار گران است و شما نمی توانید سنگ های نامناسب برای قبر دریافت کنید بنابراین اگر می خواهیم یک سنگ خوب بخریم زیاد است و ما نمی توانیم آن را تحمل کنیم.
بازاری که به سرعت می چرخد
فروشندگان سنگی می گویند تقاضا برای نرخ ها در سالهای اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. برخی از شرکت ها حتی پیشنهادهایی را ارائه داده اند مانند پرداخت با کنترل طولانی مدت یا قراردادهای ویژه برای خانواده های کم درآمد. برخی دیگر برنامه های بیمه ای را برای تأمین هزینه های تشییع جنازه ارائه داده اند.
نکته این است که سنگ قبر به عنوان یادبودی برای عزیزان گمشده در جنبه های معنوی و فرهنگی مهم است. اما این معنی به معنای خرید سنگ قبرهای گران قیمت نیست. بسیاری از خانواده ها سنگ های ساده تری را با قیمت مناسب خریداری می کنند تا احترام به آن مرحوم را نشان دهند. در بسیاری از موارد مقبره های ساده و کم هزینه نیز می تواند نمادی از عشق و یادآوری باشد. با این حال در بازار سنگ انواع مختلفی از صخره ها با قیمت های مختلف وجود دارد. انتخاب سنگ های مناسب اما پایین قیمت می تواند گزینه معقول باشد. بسیاری از افراد همچنین برای کاهش هزینه ها از طرح های ساده و بدون تزئینات پیشرفته استفاده می کنند.
ما باید نگران باشیم
پدیده سنگ اقساطی نه تنها نشانه تغییر روشهای پرداخت است بلکه بازتاب مشکلات مالی تغییرات فرهنگی و حتی تغییرات اجتماعی است. این روند نشان می دهد که هزینه زندگی به حدی افزایش یافته است که افراد دیگر به کمک مالی و پرداخت اقساطی حتی برای دفن های عزیز خود نیاز دارند.
از طرف دیگر این ممکن است خطر این باشد که نشان دهد نگرش جامعه نسبت به مرگ و اندوه نیز در حال تغییر است. اگر مراسم غم و اندوه در گذشته مبتنی بر همدلی و حمایت اجتماعی بود امروز به نوعی صنعت تبدیل شده است که در آن قانون بازار حاکم است.
Alireza Sharifi Yazdi یک جامعه شناس که به پدیده خرید سنگ قسطی اشاره می کند علاوه بر نشانه فشار به طبقه پایین این موضوع را به عنوان تغییرات فرهنگی و اجتماعی و نوعی جستجوگر چشم برای خانواده ها توصیف می کند.
در حقیقت او می گوید “در حقیقت خرید سنگ قسط و تمایل به تجملات در این زمینه نشان دهنده تغییر در نگرش جامعه است.” در گذشته استون اغلب به عنوان نمادی ساده از احترام و روز یادبود عزیزان گمشده دیده می شد. اما امروز به دلیل وضعیت اقتصادی و فرهنگی ما شاهد تغییراتی در نوع نگرش هستیم. برخی از خانواده ها با خرید قبرهای گران قیمت و تزئینات اضافی تمایل به احترام زیادی دارند. این گرایش به تجملات بیش از یک جنبه اجتماعی و رقابتی است تا یک ضرورت فرهنگی یا مذهبی. در برخی از جوامع این رفتارها در واقع نمایانگر وضعیت اجتماعی و اقتصادی فرد است.
رقابت نانوشته
این دانشمند علوم اجتماعی معتقد است که بسیاری از خانواده ها متأسفانه به دلیل فشار اجتماعی و مسابقات نانوشته پول زیادی را به سنگ قبرها و دفن ها تحمل می کنند. با این حال این هزینه ها ممکن است لازم نباشد. تبلیغات همچنین نقش مهمی در این امر ایفا می کند. برخی احساس می کنند اگر برای عزیزان خود سنگ قبرهای گران قیمت خریداری نکنند از دیگران شرمنده می شوند.
وی معتقد است که با بسیاری از خانواده ها با مشکلات مالی روبرو هستند و هزینه اقساطی را برای خرید سنگ نه تنها بار مالی سنگین ایجاد می کنند بلکه می توانند استرس روانی زیادی را بر خانواده ها نیز ایجاد کنند. در حقیقت چنین هزینه هایی ممکن است نیازهای مهم خانواده ها را تحت الشعاع قرار دهد. اگر خرید Stones به سادگی برای احترام به احترام است بهتر است به جای خرید گورهای گران قیمت و پرداخت منشور طولانی روی گزینه های مقرون به صرفه تر تمرکز کنید. آگاهی از ضروریات زندگی و جلوگیری از هزینه های اضافی در چنین شرایطی بسیار مهم است.
شریفی یزدی معتقد است که چندین عامل می توانند در این تصمیمات نقش داشته باشند. یکی از عوامل فشارهای اجتماعی است که باعث می شود برخی از افراد احساس کنند که برای حفظ تصویر اجتماعی خود یا نشان دادن وضعیت مالی خود باید سنگ های گران تری بخرند. این نوع رفتار به ویژه در جامعه ای که اختلافات طبقاتی به وضوح قابل مشاهده است می تواند تقویت شود. از طرف دیگر برخی از افراد ممکن است ناخودآگاه تحت تأثیر رسانه ها و تبلیغات قرار بگیرند و سنگ قبرهای مجلل و تزئین شده را به عنوان معیار احترام و عشق نشان می دهند.
از نظر اقتصادی اگر خانواده ها در شرایط مالی دشوار باشند خرید اقساط ممکن است یک فرصت معقول به نظر برسد زیرا احساس می کنند می توانند هزینه ها را توزیع کنند. اما در واقع این تصمیمات می تواند استرس بیشتری بر خانواده ها بگذارد و در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات مالی جدید شود.
تأکید بیشتر بر روح و اخلاق
جامعه شناس اجتماعی تأکید می کند: فرهنگ و مذهبی نیازی به خرید قبرهای گران قیمت نیست. در بسیاری از فرهنگ ها اهمیت احترام به آن مرحوم این واقعیت است که نسبت به ظاهر ظاهر صادق است. حتی در دین اسلام تأکید بر روح و روحیه بیشتر از زرق و برق دنیوی است. بنابراین خرید ساده و بدون تزئینات اضافی باعث ایجاد هیچگونه مذهبی یا فرهنگی مفقود نمی شود.
وی توصیه می کند که خانواده ها به جای تمرکز روی هزینه های اضافی و تجملات از جنبه های معنوی و روانی احترام آگاه باشند. سنگ قبر باید نمادی از یادبود و عشق باشد نه ابزاری برای رقابت اجتماعی. خانواده ها باید بدانند که هزینه های اقساطی می تواند بار مالی زیادی ایجاد کند و بهتر است به دنبال فرصت های مقرون به صرفه تر باشند تا ضمن احترام به عزیزان خود به وضعیت مالی آنها آسیب نرسانند. سرانجام این تصمیمات باید بر اساس واقعیت های مالی و ارزش های معنوی اتخاذ شود.
دارایی
در مقایسه با سایر کشورها قیمت سنگ در ایران معمولاً پایین تر است. به عنوان مثال در آمریکای اروپایی یا شمالی قیمت سنگ ممکن است از 2000 دلار (حدود 5 میلیون دلار) تا 5000 دلار (حدود 5 میلیون دلار) باشد.
*بازتولید سایر محتوای رسانه ای در ISNA تأیید محتوای آن نیست و فقط برای توجه مخاطب است.
پایان پیام