چرا کودکان باید دوره پیش دبستانی را طی کنند؟
یکی از اعضای انجمن علمی مطالعات کودکان پیش دبستانی با اشاره به وجود 8 تا 9 میلیون کودک در دوره پیش دبستانی در کشور بر افزایش کیفیت آموزش در این دوره تاکید می کند و می گوید: در این دوره کودکان به دلیل رشد مغز و کسب تجربیات جدید زمینه بسیار خوبی برای یادگیری و کسب مهارت دارند.
سیامک طهماسبی در گفت وگو با یومیر. وی با اشاره به آخرین آمار موجود از تعداد کودکان پیش دبستانی گفت: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر حدود 8 تا 9 میلیون کودک پیش دبستانی در کشور وجود دارد و آن هم در این مقطع است. دوره کودکان دلیل آن رشد مغز است و تجربیات جدید برای یادگیری خوب است.
وی با اشاره به اینکه نگرش ها و گرایش ها در دوران پیش دبستانی شکل می گیرد به گونه ای که داشتن نگرش مثبت یا منفی نسبت به هر موضوعی مربوط به این دوران است افزود: در این دوران کودک نیاز به بازی تجربه محیط ارضای کنجکاوی در مورد محیط ارتباط خوب با والدین ایجاد جو مثبت در بین اعضای خانواده و شناسایی الگوی جنسیتی خود و ارتباط با آن است. بنابراین اگر قرار است کودکان به شایستگی دست یابند باید مهارت هایی را بیاموزند.
این استاد گروه توسعه پیش دبستانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: با این وجود کودکان مناطق محروم از چنین آموزشی محروم هستند بنابراین ضریب پوشش مهدکودک اول نسبت به پیش دبستانی دوم بسیار پایین است و در نتیجه مهدکودک اول بسیار پایین است. کودکان ساکن در مناطق نامطلوب آموزش های یکسانی برای دستیابی به مهارت های اولیه در مدرسه نمی بینند و به همین دلیل عدالت آموزشی در این زمینه نیز زیر سوال می رود.
طهماسبی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت کودکان پیش دبستانی با کودکانی که پیش دبستانی نمی گذرانند گفت: با توجه به افزایش خطرات و ازدیاد فضاها و رسانه های مجازی نیاز به گذراندن دوره پیش دبستانی دوچندان شده است اما در برخی مواقع نیاز به گذراندن دوره پیش دبستانی دو چندان شده است. این امکان وجود دارد که کودکان از سه تا چهار سال قبل از شروع دبستان باید به مهدکودک بروند اما به دلیل کیفیت پایین مرکز مهارت های اجتماعی اخلاقی و عاطفی به درستی به کودک آموزش داده نمی شود به همین دلیل تأثیر می گذارد. کیفیت مهدها است و نمی توان گفت هر کودکی که این دوره را گذرانده است لزوماً مهارت های لازم را کسب کرده است.
وی در این راستا از کیفیت مهدکودک ها و اهمیت دوره پیش دبستانی در کشور آگاه بود و یادآور شد: با وجود اینکه تشکیل سازمان ملی آموزش پیش دبستانی اقدام خوبی بود اما به طور کلی سطح در نظر گرفته شده در این زمینه انجام شد. حساب کاربری نیازها و مشکلات کشور و به دلیل اهمیت دوره پیش دبستانی کار در این زمینه بسیار بسیار کم بوده است زیرا گذراندن این دوره در کشور ما اجباری نیست و تولید محتوای آن نیز غیرمتمرکز است. که هر مهدکودکی برای خود کار می کند و این چنین است با توجه به اهمیت این دوره محتوای تعریف شده باید در تمامی مراکز ایجاد شود.
طهماسبی با تاکید بر اینکه تمرکززدایی از تولید محتوا پیامدهایی برای این دوره در کشور داشته است معتقد است: اگر دوره پیش دبستانی از کیفیت بالایی برخوردار باشد مربی تحصیل کرده و آموزش های مربوطه دارد و از سلامت روان و آموزش برخوردار است. از جمله موارد دیگر است همچنین با ارائه استاندارد این دوره در رشد مهارت های اجتماعی عاطفی شناختی و موفقیت و بهروزی کودک در بزرگسالی موثر خواهد بود.
انتهای پیام