پیوند پیچیده بین وزن و افسردگی

خوردن احساسات هم چاق‌کننده است

غذا و خلق و خو معمولاً به هم مرتبط هستند. وقتی احساس ناراحتی می کنید ممکن است فکر کنید که با خوردن یک کیسه چیپس از شر این احساس منفی خلاص خواهید شد یا آنقدر استرس دارید که حتی به خوردن فکر نمی کنید.

طبیعی است که احساسات منفی باعث پرخوری یا کم خوری شما شود اما اگر با افسردگی بالینی دست و پنجه نرم می کنید تغییرات در غذا خوردن می تواند طولانی مدت باشد و منجر به افزایش یا کاهش شدید وزن شود.

ارتباط بین افسردگی و وزن

دکتر راجر مک اینتایر استاد روانپزشکی و فارماکولوژی در دانشگاه تورنتو می گوید: افزایش وزن و افسردگی می تواند ناشی از علل اجتماعی محیطی و بیولوژیکی باشد. به عنوان مثال افرادی که از نظر مالی ناامن هستند یا دوران کودکی مشکلی داشته اند بیشتر در معرض خطر چاقی و افسردگی هستند.

مک اینتایر می گوید: «زندگی در میان فروشگاه های رفاهی رستوران های فست فود و فروشگاه های زنجیره ای و دور از خواربارفروشی هایی که محصولات تازه ارائه می دهند تغذیه سالم را سخت تر می کند».

افرادی که افسرده هستند بیشتر در معرض اضافه وزن هستند و افراد چاق بیشتر در معرض افسردگی هستند.

رودریگو منصور روانپزشک دیگری در دانشگاه تورنتو می گوید: این سوال کلاسیک “سوال مرغ و تخم مرغ” است. محققان هنوز در تلاشند تا شبکه پیچیده ای از عوامل پشت این شرایط را باز کنند.

منصور می گوید: به این سادگی نیست که بگوییم افراد افسرده می شوند انگیزه کمتری برای ورزش دارند و بیشتر غذا می خورند بنابراین وزنشان بالا می رود.

یکی از علائم کلاسیک افسردگی از دست دادن علاقه و لذت به فعالیت است. نام بالینی این بیماری «آنهدونیا» است. محققان می گویند این اختلال ریشه در سیستم پاداش مغز دارد و می تواند فعالیت های لذت بخش را ناگهان بی اهمیت جلوه دهد.

به عنوان مثال غذا را در نظر بگیرید. دهان شما طعم های شیرین و شور را ثبت می کند. اما لذتی که از خوردن می برید توسط مغز شما پردازش می شود. بنابراین اگر این سیستم پاداش از بین برود می تواند شما را به دنبال غذای بیشتری برای جبران لذت ببرد.

افسردگی همچنین می تواند کنترل تکانه را مختل کند. مطالعات نشان داده است که افرادی که افسرده هستند بیشتر در معرض خطر داشتن یک رابطه ناامن هستند. اختلالات شناختی مشابه می تواند منجر به اختلالات خوردن مانند پرخوری و پرخوری عصبی شود.

هورمون استرس معروف به “کورتیزول” نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد زیرا با بروز مقاومت به انسولین و چاقی مرتبط است. در ابتدا استرس می تواند اشتهای شما را کاهش دهد. اما استرس طولانی مدت می تواند منجر به سطوح بالاتر انسولین شود که قند خون را کاهش می دهد و باعث می شود بیشتر هوس غذاهای شیرین و چرب کنید.

الیزابت پرینس روانپزشک دانشگاه جان هاپکینز نیز می گوید: در موارد نادر افرادی که افسرده هستند ممکن است دچار تحریف های شناختی یا افکاری شوند که جهان بینی آنها را به گونه ای تغییر دهد که منجر به تغییر وزن شود.

لینک را بشکنید

طبق WebMD علائم افسردگی شما ممکن است بسیار متفاوت از علائم افسردگی افراد دیگر باشد. بنابراین درمان های شما باید متناسب با شرایط شما باشد.

شاهزاده می گوید: هیچ چیز نمی تواند افسردگی را درمان کند. این درمان واقعاً فردی است و افراد باید با پزشک خود که آنها را بهتر می شناسد همکاری کنند.

او می گوید که یک برنامه درمانی جامع که هم به مشکلات افسردگی و هم مربوط به وزن می پردازد بهترین است “زیرا آنها به وضوح روی یکدیگر تاثیر می گذارند.”

برای دکتر اولین سوال مک اینتایر این است که آیا بیمارانش خوب می خوابند؟ او گاهی دارو تجویز می کند و بر اصول تغذیه سالم نیز تاکید می کند. در نهایت او از مردم می خواهد که نوعی فعالیت بدنی داشته باشند. او در تحقیقات خود نشان داده است افرادی که حتی با رفتن به محل کار مدرسه و … فعال می مانند با درمان ضد افسردگی نتایج به مراتب بهتری دارند.

او می گوید: البته من دویدن ماراتن را توصیه نمی کنم اما همه باید فعالیت داشته باشند و فعال باشند.

واقعیت این است که هیچ قانون جهانی برای درمان افسردگی و مشکلات وزن وجود ندارد. مک اینتایر می گوید: “هیچ درمان جهانی وجود ندارد اما امیدواریم که تحقیقات و داده های بیشتر در این زمینه به رویکردهای بهتر و مبتنی بر شواهد برای درمان هر دو بیماری منجر شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا