پویش «زندگی با آیه ها» باعث اتصال مردم به قرآن شده است

پویش «زندگی با آیه‌ها» باعث اتصال مردم به قرآن شده است

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه گفت: فرهنگ ما فرهنگ ایرانی-اسلامی است و مهمترین رکن فرهنگ اسلامی در سراسر جهان قرآن است. یعنی اگر بخواهیم هویتی قوی بر اساس پیشرفت معنوی و مادی داشته باشیم باید به این مبانی فرهنگی خود توجه ویژه ای داشته باشیم.

محمدحسین ساعی عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت وگو با یومیر با بیان اینکه ارتباط با قرآن زمینه ساز پیشرفت کشور است اظهار کرد: فرهنگ ما فرهنگ ایرانی-اسلامی و رکن اصلی اسلام است. فرهنگ در سراسر جهان قرآن است. یعنی اگر بخواهیم هویتی قوی بر اساس پیشرفت معنوی و مادی داشته باشیم باید به این مبانی فرهنگی خود توجه ویژه ای داشته باشیم. هر چه قرآن و عمل به آن به عنوان یک کتاب اجتماعی در بین مردم کشورمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد بالطبع زمینه پیشرفت مادی فراهم می شود اختلافات در جامعه کاهش می یابد همبستگی ملی بهتر نمایان می شود. و همه اینها زمینه ساز پیشرفت کشور خواهد بود.

ساعی ورود قرآن به زندگی ما را یک نیاز فرهنگی دانست و افزود: همانطور که نظام تعلیم و تربیت از خانواده مسجد و مدرسه شروع می شود در ورود قرآن به زندگی ما نیز رسانه های جمعی باید به عنوان مکمل شبکه خانواده ها مساجد و مدارس این منطقه عمل کند و البته هر اداره دیگری که در حوزه فرهنگی کمک می کند باید در این زمینه نقش خود را ایفا کند. در واقع همان طور که قرار است هر فرهنگی گسترش پیدا کند فرهنگ قرآنی را هم باید گسترش دهیم.

کمپین «زندگی با آیات» موفق ترین کمپین قرآنی است

ساعی به نقاط قوت کمپین زندگی با آیات اشاره کرد و گفت: این کمپین توانست تقریبا از تمام ظرفیت های فرهنگی-آموزشی جامعه استفاده کند. با این کمپین خانواده ها مساجد کلاس های قرآنی رسانه ها و فضای مجازی درگیر شدند. این همگرایی در استفاده از انواع ابزارها و رسانه های فرهنگی نقطه قوت این کمپین است و آنچه باعث موفقیت این کمپین شد به همین دلیل بود. در سال های اخیر با برنامه های کمی در کشور مواجه بوده ایم که این حجم از مردم را با فرهنگ قرآنی پیوند دهد. در گذشته کمپین هایی داشتیم که شامل رادیو و تلویزیون می شد. اما آمار و مشاهدات شهودی و تجربی نشان می دهد که این کمپین موفق ترین کارزار قرآنی در ده پانزده سال اخیر بوده است.

کمپین «زندگی با آیات» جوانان را با قرآن آشنا کرده است

ساعی اجرای این کمپین را انس جوانان با قرآن دانست و بیان کرد: این کمپین دارای ابعاد عاطفی عاطفی فکری آگاهانه و خوش طراحی است. این کمپین زمینه ای را ایجاد کرد که هم بنیان آموزش قرآنی کشور با این کمپین مرتبط شود و هم از سوی رسانه ها تقویت و اعتبار و بی اعتباری این محافل و تشکل های آموزش و فرهنگ قرآنی ایجاد شود. این مجموعه و زنجیره تا حد زیادی مدارس و دانشگاه ها و حتی خانواده ها را به قرآن پیوند داده است و بسیار منظم و منظم مانند ساعت حرکت می کند. این حادثه که در ماه مبارک رمضان شاهد آن بودیم و ادامه خواهد داشت توانسته است نقاط مختلف نظام را به هم متصل کند و نتیجه قابل قبولی به نظر می رسد.

نقش افراد برجسته و نهادهای فرهنگی در گسترش کمپین «زندگی با آیات».

ساعی برای تاثیرگذاری بیشتر این کمپین در جامعه و محیط های آموزشی راهکارهایی ارائه کرد و گفت: در این شرایط آموزشی اساتید و افراد برجسته نقش بی بدیلی را ایفا می کنند. هر چقدر هم که ویژگی های جامعه بزرگان در تربیت فرهنگی جامعه و افراد تأثیرگذار بر مردم وارد شوند تبلیغ کنند و خود را به عنوان مخاطب و استفاده کننده این کمپین نشان دهند این موضوع خواه ناخواه بقیه افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. مردم این نکته اصلی است که ما به مردم با چهره های جدی که وجود دارد یا باید ساخته شوند آشنا کنیم. اتفاق خوبی که در برنامه مهفیل افتاد این بود که توانست پنج-شش چهره یا شاید بیشتر را به مردم معرفی کند و از اعتباری که برای آنها ایجاد شده در نسخه های فرهنگی – قرآنی استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه همگرایی سازمان ها و نهادهای آموزشی- فرهنگی و رسانه ای را از راهکارهای موثر این کمپین دانست و افزود: مجموعه مجلات و روزنامه ها فضای مجازی و سازمان صدا و سیما حتی مردم نهادها روابط باید در کنار شبکه مساجد و مدارس شبکه ای ایجاد کند و بسیج را به صورت یک واحد و یک گروه بزرگ منسجم ایجاد کند. این مجموعه می تواند هم از نظر عاطفی و فکری و هم از نظر دانش و تفکر و تدبر در مفاهیم و تفاسیر قرآن به کسانی که با آنها در ارتباط هستند غنا بخشد و زمینه خوبی برای آنها ایجاد کند. بنابراین با تقویت این دو میدان زندگی با آیات بهتر می شود.

ساعی با اشاره به اهمیت انس با قرآن گفت: قرآن نسخه نجاتی است که ما را در سطوح فردی اجتماعی معنوی و مادی سرآمد می کند. بنابراین اگر بتوانیم به هر نحوی و به هر بهانه ای از قرآن بهره مند شویم قطعاً از آن بهره مند می شویم و هر چه از قرآن فاصله بگیریم از نظر فردی و اجتماعی ضرر بیشتری خواهیم داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه به مردم برای پیوستن به کمپین زندگی با آیات توصیه کرد: تلاوت تدبر و عمل به قرآن کاری شایسته است و اگر این کار ارزشمند به صورت جمعی و در قالب یک کمپین 10 میلیونی انجام شود. آیا این گروه بزرگ و متصل به شرکت کننده متبرک خواهد شد و جامعه نیز از آن پیروی خواهد کرد؟ همان گونه که حضرت علی علیه السلام در خطبه 127 نهج البلاغه بر همگام سازی و همراهی با سواد بزرگ یعنی جمعیت عظیم مسلمانان و پرهیز از هر گونه یک جانبه گرایی تأکید می کند و به صراحت می فرماید: «دست خدا با جامعه.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا