پنج گام برای موفقیت صادراتی شرکت های دانش بنیان ایرانی/ ضرورت برندسازی دانش بنیان ایرانی

آنا گزارش می دهد؛

پنج گام موفقیت صادرات برای شرکت های دانش بنیان ایرانی، ضرورت برندسازی دانش بنیان ایرانی

صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی با راهکارهای مختلف در حال ظهور است و اکنون زمان استفاده از این راهکارها فرا رسیده است.

خبرگزاری آنا – گروه علم و فناوری; رشد بی سابقه تنوع روزافزون وجود رقبای قوی خارجی و عدم اعتماد به برندهای دانش بنیان جدید ایرانی در بازارهای هدف فرآیند بازاریابی و برندسازی محصولات و خدمات دانش بنیان را در عرصه بین المللی پیچیده کرده است. این چالش ها در شرایطی است که معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و ارائه بیش از 100 حمایت مختلف سعی در توسعه اکوسیستم دانش بنیان کشور توسعه دانش بنیان و دانش بنیان داشته است. بنگاه های خلاق افزایش تولید محصولات و خدمات دانش بنیان و پیگیری خلاقانه گسترش نقش این شرکت ها در اقتصاد و افزایش ارزش افزوده اقتصادی.

تداوم توسعه بنگاه های دانش بنیان خلاق و فناورانه و همچنین افزایش تولید این نوع محصولات و خدمات مستلزم توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای بنگاه های دانش بنیان و خلاق است. بر این اساس توسعه صادرات یکی از عوامل ضروری برای بقا و رشد یک شرکت دانش بنیان و خلاق است. ارتقای توان صادرات و دسترسی به بازارهای جهانی می تواند فرصت های جدیدی را برای افزایش تولید افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در سطح یک بنگاه دانش بنیان و خلاق ایجاد کند و با توجه به ارزش افزوده اقتصادی بالای محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق. افزایش بیشتر درآمد نیز سطح ملی و سطح رفاه را به همراه دارد.

در همین راستا و با درک این ضرورت سازمان توسعه همکاری های علمی و فناوری مجموعه متنوعی از حمایت های صادراتی را به شرکت های دانش بنیان و خلاق و همچنین زیرساخت هایی برای توسعه کسب وکارهای بین المللی آنها ایجاد کرده است. شرکت های خارج از کشور

اما صادرات دانش بنیان با پیچیدگی ها و چالش های فراوانی همچون افزایش تنوع محصولات و خدمات دانش بنیان وجود رقبای قوی خارجی و عدم اعتماد به برندهای جدید ایرانی (عدم وجود رکن تضمینی) در هدف (بین المللی) مواجه است. ) بازارها بازاریابی و برندسازی کار را دشوارتر کرده است

بهبه بشیری مدیرعامل شتاب دهنده صادرات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: برای مقابله با این چالش ها باید راهبرد جدیدی برای اکوسیستم صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق اجرا شود.

وی با اشاره به این راهکارها گفت: افزایش آگاهی و اعتماد به برندهای ایرانی یکی از راهکارهاست. ایجاد کمپین های تبلیغاتی و برنامه های آموزشی برای افزایش آگاهی و اعتماد مشتریان بین المللی به محصولات و خدمات دانش بنیان ایرانی می تواند در صادرات دانش بنیان موثر باشد.

بشیری بر تقویت شبکه های ارتباطی بین المللی تاکید کرد و گفت: گسترش همکاری های بین المللی با مراکز علمی و فنی معتبر جهانی و ایجاد شبکه های ارتباطی قوی برای ارتقای محصولات و خدمات دانش بنیان ایرانی مانند D8 ECO BRICS Plus اتحادیه شانگهای نیز می تواند یکی دیگر از راه حل های توسعه این محصولات برای صادرات هستند.

رئیس شتاب دهنده صادرات افزود: ارتقای کیفیت و استانداردها با تمرکز بر ارتقای کیفیت و استانداردهای محصولات و خدمات دانش بنیان به منظور رقابت با رقبای خارجی و جلب اعتماد مشتریان بین المللی یکی از مهمترین راهکارهایی است که موثر در مورد صادرات محصولات دانش بنیان

وی بیان کرد: حمایت هدفمند از نوآوری و خلاقیت با هدف حمایت مالی و غیرمالی هدفمند از بنگاه های دانش بنیان و خلاق برای تشویق نوآوری و خلاقیت و توسعه محصولات و خدمات جدید نیز راهکاری جدی در داخل تلقی می شود. از جمله الف. صادرات دانش بنیان

بشیری با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین در صادرات دانش بنیان بدیهی است بی تاثیر نیست گفت: استفاده از فناوری های نوین (هوش مصنوعی بلاک چین اینترنت اشیا و …) برای هدف گذاری تضمین و ایمن سازی صادرات دانش بنیان ایران. و برندهای خلاق برای افزایش دسترسی و رقابت در بازارهای بین المللی راهکارهای موثری در صادرات هستند.

پنج گام موفقیت صادرات برای شرکت های دانش بنیان ایرانی/ ضرورت برندسازی دانش بنیان ایرانی

و اما…

با وجود حمایت های چشمگیر دولت و پتانسیل بالای شرکت های دانش بنیان ایرانی چالش های موجود در حوزه صادرات به ویژه عدم اعتماد به برندهای جدید ایرانی و رقابت شدید بین المللی نیازمند رویکردی استراتژیک و چند وجهی است. اجرای راهکارهای پیشنهادی از جمله افزایش آگاهی و اعتماد به برندهای ایرانی از طریق کمپین های تبلیغاتی هدفمند تقویت شبکه های ارتباطی بین المللی ارتقای کیفیت و استانداردها حمایت هدفمند از نوآوری و استفاده از فناوری های جدید برای تضمین کیفیت و دسترسی به بازار می تواند موانع را بشکند. وجود و تثبیت جایگاه شرکت های دانش بنیان ایرانی در بازارهای جهانی کمک شایانی خواهد کرد.

با اعمال این رویکرد نه تنها صادرات دانش بنیان رونق می گیرد بلکه رشد اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه کشور محقق می شود.

دکمه بازگشت به بالا