علمی و پزشکی

هیولای اقیانوس در آب‌های قطب جنوب دیده شد / فیلم

تینا مزدکی: انسان‌ها تقریباً تمام زندگی خود را در خشکی می‌گذرانند، اما سیاره زمین ما از ابتدا دنیایی آبی بوده است. مطالعه این اکوسیستم درحالی‌که بیش از ۷۱ درصد از سطح زمین را آب پوشانده، دشوار است و بسیاری از حیوانات اعماق اقیانوس همچنان رازی سربه‌آنلاین باقی مانده‌اند. یکی از جذاب‌ترین این حیوانات، ماهی مرکب عظیم‌الجثه یا سرپاور عظیم (Mesonychoteuthis hamiltoni) است. زمانی که این موجود کاملاً رشد کند، طولی به‌اندازه یک اتوبوس دارد و وزن آن به حدود ۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

این سفالوپود عظیم (Cephalopod:سرپایان) بزرگ‌ترین گونه بی‌مهرگان روی کره زمین است که تصور می‌شود در اقیانوس جنوبی، اطراف جنوبگان زندگی می‌کند، البته این جانور هرگز در زیستگاه طبیعی‌اش مشاهده نشده است. دانشمندان تنها زمانی توانسته‌اند این موجودات را بررسی کنند که به‌صورت اتفاقی به تور کشتی‌ها افتاده باشند. اکنون به نظر می‌رسد گروه بین‌المللی کولوسل دریکی از چهار سفر خود به جنوبگان از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳؛ به‌طور تصادفی این غول آبزی را مشاهده کرده‌اند.

رهیافت مبتکرانه

این گروه با استفاده از رویکرد جدیدی برای تصویربرداری از اقیانوس، یک کشتی گردشگری قطبی را به نام Ocean Endeavor با دوربینی در اعماق دریا تجهیز کرد. خوشبختانه، گروه تحقیقاتی این فیلم را منتشر کرده است.

محققان در مقاله خود بیان کرده‌اند که جنوبگان، تغییرات سریع و پیچیده‌ای را تجربه می‌کند و درک بهتر این تغییرات برای اکوسیستم‌های اقیانوسی منطقه بسیار مهم است. هزینه‌ها و چالش‌های لجستیکی کشتی‌های تحقیقاتی علمی، گسترش دانش در مورد این منطقه و اکتشاف حیاتی در آن را با مانع مواجه می‌کند. بااین‌حال، صنعت گردشگری در قطب جنوب به‌سرعت در حال رشد است و همکاری بین شرکت‌های گردشگری و محققان دسترسی مهمی به این منطقه فراهم می‌کند.

درحالی‌که کمک گرفتن از گردشگری برای اکتشاف دریایی، برد لجستیکی به شمار می‌رود، یافتن فیلم تأییدشده از ماهی مرکب عظیم‌الجثه سخت است. البته کلیپ کوتاه اخیر نیز هنوز تأیید نشده (زمان ۲:۳۳ از فیلم بالا) و کارشناسان هنوز در حال بررسی آن هستند؛ چراکه می‌تواند ماهی مرکب شیشه‌ای بالغ (Galiteuthis glacialis) یا شاید حتی گونه‌ای کاملاً ناشناخته را ثبت کرده باشد.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که فیلم‌برداری از هرگونه ماهی مرکب در اقیانوس جنوبی به ندرت اتفاق می‌افتد، این فیلم پیروزی بزرگی برای زیست‌شناسان دریایی است که بدون توجه به محتویات آن، این حیوانات معروف ولی گریزان را مطالعه می‌کنند.

دیگر جزئیات فیلم

محققی که در حال بررسی فیلم است می‌گوید دو گونه شناخته‌شده از ماهی مرکب (از خانواده Cranchiidae) به نام سرپاور گلاسیالیس (Galiteuthis glacialis) و سرپاور عظیم (Mesonychoteuthis hamiltoni) در جنوبگان دیده می‌شوند. ماهی مرکبی که در این فیلم مشاهده می‌شود، می‌تواند به مراحل مختلف زندگی هر یک از این گونه‌ها تعلق داشته باشد. اگرچه هدف اعلام‌شده این گروه ثبت فیلم از ماهی مرکب عظیم‌الجثه بالغ در محیط طبیعی زندگی‌اش است؛ این دوربین نزدیک به ۸۰ گونه را فیلم‌برداری کرده است که بسیاری دیگر از بی‌مهرگان دریایی نیز در آن به چشم می‌خورند.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین گونه بی‌مهرگان جهان، یکی از بزرگ‌ترین اسرار دنیای حیوانات را تشکیل می‌دهد اما ازآنجایی‌که زیست‌شناسان دریایی با کشتی‌های گردشگری برای اکتشاف اقیانوس‌ها همکاری می‌کنند، احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از سؤال‌های ما در مورد این جهان آبی به پاسخ خواهند رسید.

منبع: popularmechanics

۵۴۳۲۳

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا