عمومیکسب و کار ایرانی

هوشمند سازی ساختمان بی سیم

یا خانه های هوشمند مبحثی نو در فناوری ها نوین ساختمان است که امروزه در کشور ما هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. تنوع زیادی در روشهای هوشمند سازی وجود دارد و یکی از پرسشهای مهم این است که چه روش هایی برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد و انواع و مزیت ها و معایب هریک از نوع هوشمند سازی ساختمان چه چیزهایی است؟ در این مقاله قصد داریم نگاهی به دو دسته بندی مهم در روش هوشمند سازی ساختمان  ، یعنی هوشمند سازی سیمی و بیسیم بیاندازیم. مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم تا راهنمایی برای انتخاب یک مدل هوشمند سازی مناسب را داشته باشیم.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟ این عملیات مبتنی بر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای هوشمند است؛ زیرا با کمک آنها می‌توان به سادگی از طریق سنسورهای مختلف، زمانبندی هفتگی و یا توسط خود کاربران کنترل و نظارت بر تجهیزات الکتریکی ساختمان مانند تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، روشنایی، اعلام حریق و دزدگیر را به سادگی انجام داد

خانه هوشمند سیمی چیست ؟

سیستم های سیمی هوشمند سازی ساختمان اولین نوع سیستم های محسوب می شود که در ادامه مبحث BMS بروز پیدا کرده.  این روش برای هوشمند سازی از بستر سیمی استفاده خواهد شد. اجزا و تاسیسات از طریق کابل کشی و تابلو برق باهم در ارتباط هستند. در ساده ترین سیستم های سیمی یا کابلی ارتباط دیتا میان تجهیزات  با دو یا چهار رشته سیم برقرار می شود. که دو رشته مربوط به انتقال دیتا و دو رشته جهت انتقال تغذیه تجهیزات  استفاده می گردد.

هریک از این پروتکل ها روش های خاص خود را در پیاده سازی سیم کشی های دیتا و تغذیه دارا می باشند. معروف ترین این پروتکل ها ، KNX است ، و بیشتر از سایر سیستم های مدیریت ساختمان یا همان BMS به چشم میخورد.

  • اتصال سیمی ثابت بدون قطعی ارتباط
  • دیتاهایی که از تجهیزات ارسال و دریافت میشوند متمرکز اند
  • عدم تداخل ارتباطات بین این سیتمها و سایر سیستمهای ساختمان
  • مصونیت بیشتر نسبت به تغییرات ناخواسته بعلت بسته بودن سیستم

معایب هوشمند سازی سیمی

  • اضافه کردن  و حذف تجهیزات جدید بسیار سخت و حتی غیر ممکن است
  • برای نصب و راه اندازی نیاز به تخریب و سیم کشی دارد
  • نصب و راه اندازی نیاز به فرد متخصص دارد و کار پیچیده ای است
  • نصب مجدد سیستم سیمی به سیم کشی کاملا جدیدی نیاز دارد.
  • محدودیت شعاع اجرا

خانه هوشمند بیسیم چیست ؟

در این روزگار و عصر فراگیر ارتباطات بیسیم،انتخاب یک روش اجرای بیسیم برای خانه هوشمند  بسیار وسوسه انگیز است. همچنین در بسیاری از موارد، شرایط فیزیکی و محدودیت های ایجاد شده در فضاهای موجود، چاره ای جز اجرای خانه هوشمند بیسیم باقی نمی گذارد.

در مدل هوشمند سازی بی­سیم دیگر نیازی به سیم کشی برای شبکه دیتا در ساختمان نیست و ارتباط تمامی تجهیزات به صورت وایرلس و از طریق پروتکل های اختصاصی بیسیم میباشد.   خانه های هوشمند بی سیم راحتی و انعطاف پذیری را در فرایند اجرا و توسعه فراهم می کنند، زیرا نصب، نگهداری و گسترش آنها آسان است. با سر زدن به سایت ما می توانید عکس خانه های هوشمند  را ملاحظه نمایید.

مزایای هوشمند سازی بی سیم

  • نصب تجهیزات هوشمند سازی بی سیم بسیار آسان و بی درسر است چرا که نیاز به تخریب و سیم کشی ندارد.
  • به دلیل سادگی نصب نیاز به نصاب نمیباشد و خود کاربر قادر به نصب و راه اندازی آن میباشد
  • تغییر و حذف و اضافه کردن تجهیزات بسیار آسان و بی دردسر میباشد.
  • هزینه بسیار کمتری دارد چرا که هزینه کابل کشی و نصاب در مدل بیسیم وجود ندارد.
  • از  راه دور قابل کنترل است و امکان اتصال اینترنتی دارد.
  • سیستم‌های بی‌سیم سرعت اتصال سریع‌تر و عملکرد کلی بهتر را در مقایسه با جایگزین‌های سیمی امکان‌پذیر می‌کنند.

معایب هوشمند سازی بیسیم

  • تامین انرژی برای اجزا همچنان مورد نیاز است
  • امکان تداخل سیگنال ها در حالت بیسیم وجود دارد
  • امکان قطعی در ارسال و دریافت سیگنال ها به دلیل دور بودن اجزا وجود دارد

تفاوت های کلیدی هوشمند سازی سیمی و بیسیم

  • قابلیت اتصال: خانه‌های هوشمند بی‌سیم از سیگنال‌های رادیویی برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کنند در حالی که سیستم‌های سیمی به کابل‌های فیزیکی شبیه به کابل شبکه  متکی هستند.
  • نصب: نصب یک سیستم سیمی معمولاً به زمان و تلاش بیشتری نسبت به راه‌اندازی یک سیستم بی‌سیم نیاز دارد، زیرا شامل عبور کابل‌ها از طریق دیوارها، کف و سقف است.
  • قابلیت اطمینان: سیستم‌های سیمی معمولاً قابل اعتمادتر هستند زیرا مانند سیستم‌های بی‌سیم از تداخل یا قطع سیگنال رنج نمی‌برند. با این حال، فناوری‌های بی‌سیم جدید، پایداری شبکه‌های بی‌سیم را در طول سال‌ها بسیار بهبود بخشیده‌اند.
  • امنیت: به دلیل ماهیت فیزیکی، سیستم‌های سیمی امنیت بهتری را برای خانه شما فراهم می‌کنند، زیرا دسترسی افراد مزاحم بدون نفوذ فیزیکی به خانه یا قطع کابل‌ها، سخت‌تر است.
  • هزینه: سیستم‌های بی‌سیم معمولاً ارزان‌تر هستند، زیرا مجبور نیستید برای کابل‌های گران قیمت و هزینه‌های نصب که معمولاً با راه‌حل‌های سیمی مرتبط است، پرداخت کنید. گفته می‌شود.

خانه هوشمند آسانه ، خانه هوشمند بیسیم

خانه هوشمند آسانه  به عنوان یک شرکت دانش بنیان یکی از اولین شرکت های تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند ایرانی است. اکثر تجهیزات هوشمند سازی آسانه به صورت بیسیم تولید میشوند وقابلیت اتصال اینترنتی و از راه دور را دارا میباشند.  سعی ما در این سالها براین بوده تا بتوان با بومی سازی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان بتوانیم امکانات یک خانه هوشمند را برای هموطنان عزیزمان در داخل با یک قیمت بسیار بسیار پایین تر فراهم کنیم. خانه هوشمند ایرانی آسانه  در تمامی زمینه های هوشمند سازی ساختمان فعال بوده و حرفه ای و با کیفیتی در اختیار مصرف کنندگان ایرانی ارائه میدهد.

مشاوره هوشمند سازی

مشاوران ما در خانه هوشمند آسانه به طور رایگان و کاملا حرفه ای آماده مشاوره دهی به مشتریان عزیز میباشند. خانه هوشمند وایرلس: تجهیزات یک خانه رویایی با طعم افکت‌های هالیوودی!

امروز می‌خواهیم به معایب و مزایای خانه هوشمند وایرلس یا بی سیم اشاره کنیم. همچنین اگر در ادامه نیاز به طرح پرسش‌ و دریافت اطلاعات از هزینه‌های داشتید می‌توانید با مراجعه به وب سایت رسمی مرکز هوشمند سازی آرات و یا با تماس با مشاوران آنها از یک مشاوره تخصصی رایگان بهره‌مند شوید.

خانه هوشمند وایرلس چیست؟

سیستم خانه هوشمند همچنان در حال رشد است و هر روز با رونمایی از یک قابلیت جدید، یک زندگی شیک و راحت را به طرفداران عرصه‌ی فناوری وعده می‌دهد. در این صنعت، معمولا یا تمامی تجهیزات خودشان قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت را دارند یا توسط یک رابط مثل هاب، به اینترنت وصل می‌شوند. سیستم هوشمند سازی خانه وایرلس برای ایمن سازی ساختمان، کنترل لوازم خانگی، نظارت بر مصرف انرژی، به عنوان دستیار در مراقبت افراد سالمند یا کودکان و خیلی موارد دیگر نقش خوبی را ایفا کرده است.

هوشمند سازی وایرلس یا بی سیم ساختمان

این استانداردهای جدید برا اساس فناوری بی سیم مدرن مانند Mesh-Techonology (سیستم Mesh WiFi یا Whole Home WiFi شامل یک روتر اصلی است که مستقیما بر روی مودم وصل می‌شود و با یکسری ماژول‌های ماهواره‌ای یا گره‌ها، تمامی خانه را از سیگنال وای فای پوشش می‌دهد. مزیت بزرگ این نوع شبکه به شبکه‌های سنتی، عدم وجود رمز عبور یکسان است و به‌همین خاطر، تداخل سیگنالی یا هک کردن آن‌ها کار راحتی نیست). به زبان ساده آن‌ها از برق، امواج رادیویی و فناوری بی سیم برای انتقال پیام به دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. (در ادامه‌ی این مطلب سری هم به لیست تجهیزات و قیمت بزنید.)

خانه هوشمند بی سیم

برای هوشمند سازی خانه، مطمئنا سیم کشی برق در بردهای بزرگ، ثبات بیشتری دارد، اما با هزینه و دردسرهای طراحی، برای همه‌ی مکان‌ها مناسب نیست؛ مگر اینکه پیش از ساخت ساختمان طراحی آن انجام شده و سیم کشی آن در زیر ساخت‌ها اعمال شود. البته این طراحی هم باید برای ساختمان‌هایی ارائه شود، که در فاصله‌ی زمانی کوتاهی قصد جابه‌جایی یا تغییر کاربری نداشته باشند، وگرنه کاری عبث خواهد بود.

سیستم خانه هوشمند وایر یا باسیم، باید توسط متخصصین خبره طرح ریزی شود، چون در صورت حتی کوچک‌ترین تغییرات (مثلا جا به جایی دتکتور حرارتی از یک اتاق به اتاقی دیگر)، کارفرما با چالش زیادی روبه‌رو می‌شود و باید سیم کشی تغییر کند و یک ماژول بر روی برد اصلی اضافه شود، که آیا اصلا شدنی هست یا نه! اما هوشمند سازی خانه با سیستم وایرلس، در خانه‌های استیجاری (با کمترین صدمه به در و دیوار) و بدون دردسر کابل کشی می‌تواند علاوه بر عملکرد خوب، انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد.

امکان ایجاد سناریوهای پیچیده خانه هوشمند وایرلس با اپلیکیشن اختصاصی

برای کنترل دستگاه‌ها در سیستم خانه هوشمند وایرلس، برنامه اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با این اپلیکیشن اختصاصی می‌توان دستورات ساده تا سناریوهای پیچیده از قبل طراحی شده را اعمال کرد. بعد از آن فقط با فشردن یک دکمه، بنشینید و ناظر باشید تا فناوری، کنترل خانه را در دست بگیرد. با اپلیکیشن اختصاصی چه در خانه باشید و چه در جاده، می‌توانید خودتان تمامی عملکردهای سیستم را به همان شیوه‌ای که دوست دارید اعمال کنید. (به مطلبی که درباره نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

قابلیت‌های خانه هوشمند وایرلس

برای تدارک یک خانه‌ی هوشمند تمام عیار، معمولا تلفیقی از سیستم هوشمند وایرلس و سیستم هوشمند وایر (کابلی مسی و فیبر نوری) بهترین شیوه است. اگرچه برای انتقال انرژی (گرمایشی)، دوربین مدار بسته بخاطر رد و بدل کردن بالای اطلاعات و همینطور سیستم هوشمند سازی وسایل صوتی و تصویر بخاطر تولید سیگنال‌های مجازی On و Off، سیستم هوشمند باسیم قابلیت بهتری دارد، اما سیستم هوشمند وایرلس بخاطر نصب بی دردسرتر، طرفداران بیشتری به خود جلب کرده است.

یکی از قابلیت‌های جالب توجه سیستم خانه هوشمند وایرلس که شما را شگفت زده خواهد کرد، تعریف قابلیت کنترل خانه با دستورهای صوتی است، مثلا در گوشی هوشمندتان اینگونه دستور دهید: چراغ‌ها را روشن کن، یا موزیک پخش کن که بعد از مدت اندکی شاهد اجرای دستورتان خواهید بود.

دکمه بازگشت به بالا