همه ناراضی در بازار مجازی

همه ناراضی در بازار مجازی

در ایران با گسترش اینترنت و افزایش استفاده از گوشی های هوشمند خرید اینترنتی بسیار رواج یافته است. در حالی که این پیشرفت ها خرید را برای مردم آسان تر کرده و شرکت ها را به سمت دیجیتالی شدن و نوآوری سوق داده است اما چالش هایی را نیز به همراه دارد که باعث نارضایتی خریداران و فروشندگان در بازارهای مجازی شده است. چالش هایی که تا حدودی به فرآیندها و زیرساخت ها در این بازار شلوغ مربوط می شود.

به گزارش یومیر روزنامه جوان نوشت: با پیشرفت روزافزون فناوری و اینترنت خرید اینترنتی بخشی از زندگی روزمره ما شده است. امروزه به جای گذراندن وقت در فروشگاه ها با چند کلیک ساده می توانیم به هزاران محصول و خدمات دسترسی پیدا کنیم. این تغییر در رفتار مصرف کننده باعث شده است که فروشگاه های آنلاین به سرعت رشد کرده و بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند. در سال 2023 حدود 26.5 میلیون فروشگاه آنلاین در سراسر جهان وجود داشت و پیش بینی می شد تا سال 2024 حدود 2.65 میلیارد نفر در سراسر جهان خرید آنلاین کنند. در همان سال از 27.5 تریلیون دلار کل خرده فروشی در جهان 6.5 تریلیون دلار مربوط به تجارت الکترونیک بود و پیش بینی می شد این رقم تا سال 2027 به حدود 10 تریلیون دلار برسد. این آمار در مقایسه با سال های گذشته نشان می دهد. که این صنعت رشد چشمگیری داشته و خواهد داشت.

در ایران با گسترش اینترنت و افزایش استفاده از گوشی های هوشمند خرید اینترنتی بسیار رواج یافته است. در حالی که این پیشرفت ها خرید را برای مردم آسان تر کرده و شرکت ها را به سمت دیجیتالی شدن و نوآوری سوق داده است اما چالش هایی را نیز به همراه دارد که باعث نارضایتی خریداران و فروشندگان در بازارهای مجازی شده است. چالش هایی که تا حدودی به فرآیندها و زیرساخت ها در این بازار شلوغ مربوط می شود.

وضعیت فعلی خرید آنلاین در کشور

با رشد خرید آنلاین مردم اکنون می توانند به راحتی از طریق برنامه ها و وب سایت ها به هزاران محصول دسترسی داشته باشند. راحتی خرید از منزل صرفه جویی در زمان و امکان مقایسه قیمت ها از دلایل جذابیت خرید اینترنتی است. مخصوصاً در دوران کرونا این نوع خرید بسیار رونق یافت و بیشتر مردم با آن آشنا شده و شروع به استفاده از آن کردند اما در کنار راحتی و صرفه جویی در زمان مردم بیشتر به فروشگاه هایی مراجعه می کنند که امکان پرداخت در محل و پرداخت را دارند بازگشت کالاهای مورد اعتماد در ایران مردم تمایل بیشتری به خرید کالاهای اساسی مانند مواد غذایی لوازم خانگی و پوشاک از فروشگاه های اینترنتی دارند. طبق آمار خرید اینترنتی مواد غذایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این شیوه خرید به ویژه در ایام خاص مانند نوروز شب یلدا و ماه مبارک رمضان رواج بیشتری پیدا می کند. آمارها نشان می دهد در ایام نزدیک به عید نوروز خرید اینترنتی 45 درصد افزایش می یابد و خانواده ها در این ایام به دنبال تخفیف های ویژه و ارسال سریع کالا هستند. ایرانی ها به فرهنگ و سلیقه خود اهمیت زیادی می دهند و فروشگاه های اینترنتی نیز به این نیاز واقف هستند و محصولاتی با طرح های ایرانی و بومی عرضه می کنند. فروشگاه های بزرگ جهانی مانند آمازون و علی بابا با استفاده از مدل های نوآورانه خود توانسته اند سهم زیادی از بازار جهانی را از آن خود کنند. در ایران برخی از فروشگاه ها با ارائه خدمات متنوع و بهبود تجربه خرید مشتریان بسیار محبوب شده اند. این فروشگاه ها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و سیستم های پیشرفته به موفقیت های زیادی دست یافته اند. علاوه بر این اینستاگرام به یکی از محبوب ترین پلتفرم های خرید آنلاین در ایران تبدیل شده است.

امکانات و مزایای خرید آنلاین

خرید آنلاین به خانواده ها گزینه های زیادی داده است. این روش خرید به اعضای خانواده اجازه می دهد تا محصولات مورد نیاز خود را بدون نیاز به مسافرت از خانه خریداری کنند به خصوص در شهرهای بزرگ که ترافیک یکی از مشکلات اصلی آن است. همچنین با دسترسی به گستره وسیع تری از محصولات و قیمت های رقابتی می توانند انتخاب های بهتری داشته باشند و جالب است که به جای دیدن این تنوع در چندین فروشگاه مختلف در یک فروشگاه اینترنتی مشاهده کنید تا راحت تر خرید خود را با هم مقایسه کرده و از تخفیف ویژه برخوردار شوند. و پیشنهاد می کند. خرید آنلاین همچنین باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود زیرا نیازی به مراجعه به فروشگاه ها نیست. در نهایت خرید آنلاین به خانواده ها این امکان را می دهد که از محصولات و خدمات جهانی و در عین حال ایجاد مشاغل جدید در جامعه بهره مند شوند. در این باره با برخی از شهروندان صحبت کرده ایم.

یکی از شهروندان گفت: الان خرید اینترنتی خیلی راحت تر از قبل شده است من و خانواده ام می توانیم هر آنچه را که نیاز داریم از خانه سفارش دهیم مثلا برای خرید لباس یا لوازم خانگی دیگر مجبور نیستیم ساعت ها وقت بگذاریم و در ترافیک باشیم. «

یکی دیگر از شهروندانی که کنارش ایستاده بود گفت: دقیقا همینطور است! علاوه بر راحتی قیمت ها نیز تا حدودی بهبود یافته است. “ما می توانیم از تخفیف ها و پیشنهادات ویژه استفاده کنیم و راحت تر مقایسه کنیم که کدام بهتر است.”

زن جوانی که دو فرزند کوچکش را همراهی می کرد با خرید اینترنتی موافقت کرد و گفت: «دیگر نیازی نیست برای خرید مواد غذایی یا حتی وسایل شخصی به بازار برویم. مخصوصاً برای من و مادرانی که بچه های کوچک دارند و برایشان سخت است. ما برای رفتن به بازار فقط باید به یک سایت فروشگاه برویم و سفارش دهیم و برای خانواده هایی که می خواهند زمان بیشتری را با هم بگذرانند عالی است ما حتی می توانیم راحت تر خرید کنیم و بهترین قیمت ها را پیدا کنیم هزینه بهینه است.

مبین 30 ساله نیز گفت: همیشه می خواستیم از خارج از کشور خریدهای خاصی انجام دهیم اما رفت و آمد یا یافتن محصول بسیار سخت بود اکنون می توانیم همه چیز را از فروشگاه های آنلاین بین المللی بخریم از این طریق محصولات خاصی را پیدا می کنیم که در بازار ایران موجود نیست و به راحتی آنها را سفارش دهید “خرید اینترنتی واقعا زندگی را آسان کرده است.”

مشکلات و چالش های خرید اینترنتی

با وجود تمام مزایا خرید اینترنتی چالش هایی را برای خانواده ها نیز ایجاد می کند. بسیاری از مردم نگران امنیت پرداخت های آنلاین هستند و می ترسند که جزئیات بانکی آنها به خطر بیفتد. این نگرانی حتی در هنگام خرید از سایت های معتبر نیز وجود دارد و بسیار مهم است که خانواده ها از امن بودن خرید خود مطمئن شوند. در برخی مناطق دورافتاده نیز مشکلاتی برای تحویل کالا وجود دارد. تأخیر در دریافت محصول و یا حتی نرسیدن محصول یا دریافت کالای بی کیفیت و پایین تر باعث دلسردی برخی افراد از خرید اینترنتی می شود.

علاوه بر این رقابت شدید بین فروشگاه های اینترنتی انتخاب را دشوارتر کرده است. هنگامی که وب سایت ها مشابه هستند و محصولات مشابهی را ارائه می دهند زمان و دقت بیشتری برای یافتن بهترین گزینه برای خرید نیاز است. همچنین مسائل حقوقی و مالیاتی یکی دیگر از دغدغه هاست. گاهی اوقات مشکلات مالیاتی فروشگاه ها باعث افزایش قیمت ها می شود که می تواند مشتریان را ناراضی کند.

شهردانی در این خصوص گفت: هر زمان که می خواهم خرید اینترنتی انجام دهم همیشه نگران مشخصات بانکی ام هستم حتی وقتی از سایت های معتبر خرید می کنم باز هم فکر می کنم ممکن است اطلاعاتم به خطر بیفتد و برای خانواده ها بسیار مهم است. مطمئن باشید خریدهایشان بی خطر است.» دختر این آقا که همراه ایشان بود نیز افزود: «سایت ها باید سیستم های امنیتی قوی تری داشته باشند و اطلاعات کاملی در مورد امنیت پرداخت ها به مشتریان ارائه کنند تا از نگرانی کاسته شود».

زن جوانی نیز از مشکلات زایمان گلایه کرد و گفت: یکی از دوستانم ساکن جنوب تهران است که چندین خرید اینترنتی انجام داده اما کالایش به موقع به دستش نرسیده است این مشکل در مناطق دورافتاده بسیار شایع است گاهی اوقات این محصول به دستش می رسد. می تواند خیلی دیر برسد یا اصلاً نرسد به همین دلیل خرید آنلاین برای برخی افراد استرس زا می شود.

جوانی به رقابت شدید مغازه ها نیز اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات نمی دانیم کدام سایت بهترین است بسیاری از سایت ها شبیه به هم هستند و انتخاب درست آن مشکل می شود فروشگاه ها باید به شکل مشخص تری عمل کنند. خرید آنلاین آسان تر به عنوان مثال هر فروشگاه باید بر روی چند نوع کالا تمرکز کند یا دسته بندی های واضح تری داشته باشد.

یکی دیگر از شهروندان درباره مسائل حقوقی گفت: گاهی اوقات فروشگاه های اینترنتی با مشکلات مالیاتی مواجه می شوند که باعث افزایش قیمت ها و آزار مشتریان می شود و اگر قوانین تجارت الکترونیک شفاف تر و منظم تر باشد هم فروشندگان و هم خریداران آسایش بیشتری خواهند داشت.

شکایات از فروشندگان آنلاین

پس از صحبت با تعدادی از شهروندان به سراغ صاحبان فروشگاه های اینترنتی رفتیم. شکایات و چالش های آنها نیز شنیدنی بود که مشتریان باید از آن آگاه باشند. علی صاحب یک فروشگاه اینترنتی با کالاهای سفید است. او بی دقتی برخی از مشتریان در سفارش محصولات را یکی از بزرگترین چالش هایی می داند که هنگام سفارش با آن مواجه می شود. بارها پیش آمده است که مشتریان محصولاتی را سفارش داده و پس از دریافت می گویند با آنچه انتظار داشته اند متفاوت است. اگرچه ما همیشه سعی می کنیم اطلاعات دقیقی در مورد محصولات ارائه کنیم اما برخی از مشتریان به جزئیات توجه نمی کنند و پس از شکایت از دریافت کالا این نه تنها وقت ما را تلف می کند بلکه به اعتبار فروشگاه نیز لطمه می زند.”

ندا صاحب یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی است. وی همچنین از بازگرداندن کالا بدون دلیل موجه گلایه کرد و گفت: این کار توسط برخی مشتریان نه تنها برای ما گران تمام می شود بلکه زمان زیادی را نیز هدر می دهد باید سیاست های بازگشت شفافی داشته باشیم تا مشتریان بدانند چه زمانی و چگونه اقدام می کنند. می توانند کالاهای خود را برگردانند اما برخی از آنها این سیاست ها را نادیده می گیرند.»

سعید صاحب کتابفروشی اینترنتی نیز می گوید: «گاهی اوقات مشتریان کالایی را پس می دهند که مشکلی ندارد و تنها به دلیل سلیقه شخصی خود این کار را انجام می دهند این مشکل باعث ایجاد تنش در روابط ما با عرضه کنندگان می شود.

با توجه به فرصت ها و چالش های خرید اینترنتی باید تعادل خوبی بین نیازها و علایق طرفین ایجاد شود تا هم مشتریان راضی باشند و هم فروشندگان سود خوبی کسب کنند. فروشگاه ها باید سیستم های پرداخت امن تری را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان اطلاعاتشان امن باقی می ماند. این باعث می شود مشتریان احساس خوبی داشته باشند و باعث فروش بیشتر آنها شود. تحویل به موقع کالا به خصوص در مناطق دورافتاده یکی از مواردی است که می تواند باعث افزایش اعتماد مردم شود. وقتی مشتریان سفارش خود را به موقع و بدون دردسر دریافت می کنند احتمال اینکه دوباره از همان فروشگاه خرید کنند بیشتر می شود. در بازاری که فروشگاه های اینترنتی بسیار زیاد است فروشگاه ها باید سعی کنند با کیفیت بهتر خدمات پس از فروش و تخفیف های جذاب به رقابت بپردازند. این امر هم مشتریان را خوشحال می کند و هم فروشندگانی را که از بازار جلوتر هستند. در کنار همه اینها در صورت شفاف شدن قوانین تجارت آنلاین و شفاف شدن مالیات ها بسیاری از مشکلات حقوقی حل می شود و فضای قانونی و امن برای همه ایجاد می شود. در نهایت وقتی فروشگاه ها به این نکات توجه کنند و نیازهای مشتریان را در اولویت قرار دهند خرید برای مردم راحت تر و خوشایندتر می شود و فروشندگان می توانند درآمد بیشتری کسب کنند. و در نهایت باید به رفتار صحیح مشتری نیز اشاره کرد و اینکه با توجه به مزایای فروشگاه های اینترنتی از جمله دسترسی آسان تنوع بالا قیمت های رقابتی و صرفه جویی در زمان لازم است رفتار خرید ما با این امکانات منطبق باشد. بهتر است قبل از خرید نیاز واقعی خود را مشخص کنید و از خریدهای بیهوده ای که صرفا به دلیل جذابیت تخفیف یا تبلیغات وسوسه انگیز است که در واقع مصداق بارز اسراف است خودداری کنید. مقایسه قیمت ها و انتخاب فروشگاه های معتبر با نماد اعتماد الکترونیک (نماد علامت معتبر ارائه شده به فروشگاه های اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران) به ما کمک می کند تا از مزایای فروشگاه های اینترنتی بهره مند شویم و همچنین خریدی منطقی و مطمئن داشته باشیم. رعایت این نکات به ما کمک می کند تا علاوه بر بهره مندی از مزایای خرید آنلاین از چالش های احتمالی جلوگیری کنیم.

* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا