هشدار برای کد ۱۹ – یومیر

هشدار برای کد ۱۹ - ایسنا

بحث انتخاب معلمان جدید در آموزش و پرورش یکی از بحث های مهم و پیچیده در عرصه تعلیم و تربیت است که ارتباط مستقیمی با کیفیت آموزش نسل های آینده دارد.

به گزارش یومیر وطن مراز در گزارشی با این عنوان نوشت: بحث انتخاب معلمان جدید در آموزش و پرورش یکی از بحث های مهم و پیچیده در حوزه تعلیم و تربیت است که ارتباط مستقیمی با کیفیت آینده آموزش و پرورش دارد. نسل ها بررسی فرآیند گزینش و تأثیرات آن بر آموزش می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. یکی از ابعاد آن اهمیت انتخاب معلمانی است که نه تنها وظیفه آموزش دروس دانش آموزان را بر عهده دارند بلکه در شکل گیری شخصیت و مهارت های اجتماعی آنان نیز نقش بسزایی دارند. بنابراین انتخاب آنها باید با دقت و توجه کافی صورت گیرد.

پیش از این تنها امکان جذب معلم از طریق دانشگاه های فرهنگیان کشور وجود داشت اما مسئولان ماده 28 قوانین را برای دانشگاه های فرهنگیان تعریف کردند. بر اساس این ماده در مواقعی که مدارس با کمبود معلم مواجه هستند دولت می تواند با برگزاری آزمون های استخدامی سراسری نسبت به جذب نیرو اقدام کند. در این زمینه با توجه به رشد جمعیت و تعداد دانش آموزان در مقاطع مختلف و گسترش مدارس در مناطق مختلف نیاز کشور به معلمان متخصص افزایش یافت و در نتیجه آزمون های استخدامی برگزار شد.

* تغییرات جدید در روند انتخاب معلم؛ اثرات و چالش ها

یکی از مهم ترین مسائل در این آزمون ها در کنار نمره علمی فرد کسب نمره مناسب و به اصطلاح تایید و تایید صلاحیت وی برای دریافت مقام ارزشمند معلمی است. بنابراین در اینجا نقش نیروهای گزینش و فرآیند گزینش اهمیت بیشتری پیدا می کند.

پیش از این همزمان با برگزاری آزمون سراسری علمی و تخصصی تنها موارد عقیدتی و هویتی انتخاب می شد و پس از آن پذیرفته شدگان نهایی آموزش و پرورش می شدند اما با هدف جذب نیروهای باکیفیت روند گزینش معلمان در 2 سال گذشته تغییر کرد. . به این ترتیب مراکز ارزشیابی در سراسر کشور راه اندازی شد و افراد برگزیده در مرحله اول باید علاوه بر گزینش عقیدتی و هویتی در زمینه های تخصصی و تولیدات آموزشی و تحلیلی خود را ثابت می کردند تا کارشناسانی از جمله. مردم می توانند نیروهای خلاق و متخصص بیشتری را جذب کنند زیرا آموزش نسل های آینده یکی از مهم ترین اهداف و برنامه های این وزارتخانه در برنامه هفتم توسعه است.

پس از اجرای این طرح هر ساله ایراداتی در خصوص نحوه انتخاب ثبت می شد و امسال این ایرادات مربوط به دریافت کد 19 توسط شرکت کنندگان در مرحله دوم بود. کد 19 در مصاحبه های مختلف مسئولان به ابهام در مسائل عقیدتی و هویتی فرد اشاره می کند و البته برخی آن را نقص در مدارک ارائه شده و یا عدم اجرای مسیر تحقیق علیه شرکت کننده ذکر کرده اند.

* سوالات بی پاسخ در مورد کدهای 5 و 19: معلمان چه عواملی را رد می کنند؟

سوالی که در اینجا برای ما پیش آمده این است: اگر کد 19 مربوط به مسائل عقیدتی و هویتی افراد است و رضا روشیتی مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با یومیر تعداد افراد رد شده دارای کد است. 5 و 19 حدود 20 هزار نفر اعلام کرده بود چطور ممکن است این سازمان در مرحله اعتراض این افراد را مثبت اعلام کند و برای این وزارتخانه جذب شود؟ آیا در مراحل گزینش خطای انسانی رخ داده است یا واقعاً افراد رد شده به دلیل دریافت این کد دارای ابهامات عقیدتی و هویتی بوده اند؟ اگر فرضیه اول درست است چرا این وزارتخانه با گذشت چندین سال از این روند مشکلات را حل نکرده و به همان مسیر اشتباه ادامه می دهد؟ و در صورت تایید فرضیه دوم آیا ورود این گونه افراد به جایگاه ارزشمند معلمی برای مقام معلمی که جایگاه ویژه ای محسوب می شود و مردم به آن اعتماد دارند مشکلی ایجاد نمی کند؟

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش طی چند سال گذشته مشخص شده است که یک معلم خوب علاوه بر داشتن دانش باید هویت قابل احترامی نیز داشته باشد تا بتواند به هدف این سازمان که i.a. آموزش نسل های مختلف از این رو به سراغ برخی از مسئولان رفتیم تا نظر آنها را درباره جایگاه و نقش معلم در آموزش و پرورش جویا شویم و جویای ماجراجویی های مختلف افراد مردود کد 5 و 19 باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که نقش و جایگاه معلم در کشور ما چگونه تعریف می شود و این وزارتخانه چه برنامه هایی برای بهبود این روند داشته و داشته است؟ وی گفت: مهمترین رکن در فرآیند ارتقای کیفی آموزش و پرورش و بر اساس سند اصلاح آموزش و پرورش معلمان هستند.

* کاظمی: معلمان شایسته رمز موفقیت نظام تعلیم و تربیت هستند

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش جذب معلمان واجد شرایط را بسیار مهم خواند و ادامه داد: به همین دلیل در سال 1402 بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تحول عظیمی در روند جذب معلم در دستور کار قرار گرفت. تحت عنوان “گزینش شایسته محور معلمان”. بر اساس این رویکرد جذب نیرو از طریق مراکز ارزیابی فعال در سراسر کشور صورت گرفته است. وی گفت: با هدف بهبود روند جذب معلم وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا روند جذب معلم را بهبود بخشد. به همین دلیل علاوه بر آزمون علمی و انتخاب هویت و ایدئولوژی موضوعات مهم دیگری مانند ارائه تحلیلی بحث گروهی و ارائه تدریس صلاحیت های عمومی تخصصی و حرفه ای افراد نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

کاظمی تصریح کرد: در بررسی های انجام شده بر روی نتایج افراد جذب شده در مراکز ارزشیابی در 2 سال گذشته مشخص شد نیروهای جذب شده از این مسیر جدید آموزشی و تربیتی از نیروهای کیفی و متخصص تر بوده اند. با این اوصاف افراد جذب شده در سال 1403 در مقاطع ابتدایی و متوسطه از نیروهای باکیفیت هستند اما موضوع جذب افرادی که کد 19 را کسب کرده اند همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی است.

معاون اسبق آموزش جوانان و وزیر فعلی آموزش و پرورش همچنین درباره افراد احراز صلاحیت نشده با کد 19 با اشاره به اینکه جزئیات این موضوعات با همکاران ما در واحد گزینش است گفت: در این میان شبهاتی وجود داشت که عده ای موفق نشدند. مرحله دوم به دلیل نقص پرونده یا عدم تکمیل آزمون ها و فاقد شرایط هویتی از مرحله دوم آزمون رد شد. با توجه به ایرادات وارده مقرر شد به این افراد 2 ماه مهلت اعتراض داده شود تا پرونده آنها مجددا بررسی شود. در نهایت پرونده افرادی که دچار شک و شبهه از قبیل نواقص مدارک بودند مورد بررسی قرار گرفت و پس از تکمیل. و برای رفع شبهه مصوبه فسخ شد. هرچند با برخی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته شد و پاسخی ندادند اما اخبار مختلف را بررسی کردیم و صحبت های مختلفی را در این باره تحلیل کردیم.

* گام به گام برای جذب معلمان واجد شرایط: از عدم قطعیت تا تایید

وی در یکی از مصاحبه های خود درباره کد 19 و 5 (کد 5 مربوط به مردودی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان می باشد) گفت: این افراد همان داوطلبانی هستند که در آزمون استخدامی دبیرخانه تدریس یا گروه کیفی شرکت کرده اند و بنا به دلایلی وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ با پذیرش انتخاب شد و با استفاده از آنها مخالفت شد. فرج کمیجانی دبیر کل انجمن صنفی مربیان اسلامی ایران نیز در خصوص کد 19 به اصحاب رسانه توضیح داد. عبدالرضا فولادوند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتگو با رسانه های کشور دیگر از بررسی مجدد وضعیت حدود 6 هزار نفر از جذب شده در کد 19 و تایید آنها خبر داد.

سوالی که در اینجا مجددا مطرح می شود این است که آیا با این همه توضیحات و مصاحبه ها و سلیقه ها و مناسبات مختلف آیا معیارها و آموزش های جذب نیرو از طریق ماده 28 با ضوابط و چارچوب مناسب و قانونی جایگزین شده است؟

در این میان افرادی بودند که کد 19 دریافت کردند اما گویا مشکل ایدئولوژیک و هویتی نداشتند بلکه این روزها به سلیقه ارزیاب ها این کد گرایش را دریافت کردند.

محمدجعفر قیم پناه رئیس اداره امور گزینش کشور و معاون اجرایی رئیس جمهور از تغییرات مدیریتی در روند گزینش معلمان کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی اعتراضات گزینش متقاضیان بررسی شود. تا حد امکان و گره گزینش داوطلبان در اسرع وقت بررسی خواهد شد. معلم باید در کشور باز شود.

اما با بررسی اخبار مختلف و واکنش های متعدد مخاطبان متوجه شدیم که بیش از 70 درصد معترضان کد 19 عملکرد خوبی داشته اند. علیرضا کاظمی در ادامه گفت و گو با «وطن امروز» از همه دلواپسان و حساسان خواست تا با جذب افراد مستعد و شایسته به شغل معلمی برنامه های موثر و کیفی را در طول مراحل استخدام و با تغییر دولت روش های موثر ادامه دهند. نباید حذف شود چرا معلم مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت است و تحقق برنامه های سند راهبردی و برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش به کیفیت معلمان بستگی دارد.

* معلمان با کیفیت دانش آموزان موفق

ارزشیابی معلمان یکی از جنبه های کلیدی ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. این فرآیند به دلایل متعددی از جمله تضمین کیفیت آموزش معلمان توسعه حرفه ای معلمان شناسایی نیازهای آموزشی حفظ استانداردها ارتباط مستقیم آموزش با عملکرد دانش آموزان برنامه ریزی و تصمیم گیری آموزشی ایجاد انگیزه در معلمان و فرهنگ سازی بسیار حائز اهمیت است. یادگیری مداوم

وقتی معلمی در سیستم آموزشی جذب می شود به این معنی است که از نظر تعالی و اخلاق مورد تایید و تایید قرار گرفته است. اما به نظر می رسد نیاز به بازنگری و بهبود فرآیندهای گزینش وجود دارد تا معلمان با کیفیت بهتری وارد نظام آموزشی شوند.

ممکن است در این فرآیند چالش هایی وجود داشته باشد از جمله فشار سیاسی تبعیض نژادی یا اجتماعی و عدم شفافیت در ارزیابی ها. پیشنهاد می شود آموزش و پرورش فرآیندهای گزینش را شفاف و چندلایه کند و از نظرات معلمان و کارشناسان این حوزه بهره مند شود.

در نهایت انتخاب معلمان جدید ابزاری است که می تواند کیفیت آموزشی را ارتقا دهد و به آموزش بهتر دانش آموزان کمک کند بنابراین این فرآیند باید هوشمندانه و جامع طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا