نیروهای آتش نشانی در متروی تهران/ آموزش ایمنی چهره به چهره به پایتخت نشینان

نیروهای آتش‌نشانی در متروی تهران/ آموزش ایمنی چهره به چهره به پایتخت نشینان

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران از آغاز سومین طرح آموزش ایمنی چهره به چهره در مترو خبر داد و گفت: این طرح آموزشی با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شده است و اکنون که مردم فرصت کافی برای حضور در ایمنی را ندارند. کلاس های آموزشی ما از آنها استقبال می کنیم.

سیدجلال ملکی در گفت وگو با یومیر. وی در خصوص طرح آموزش ایمنی حضوری در مترو تهران گفت: با توجه به مشغله کاری و فرصت محدود برای افرادی که فرصت کافی برای حضور در کلاس های آموزشی ایمنی را ندارند پذیرای مردم هستیم و آموزش های لازم را به آنها ارائه می کنیم. در مورد ایمنی و آتش نشانی نیز در مکان هایی مانند مدارس که فرصت کافی برای ارائه آموزش وجود دارد از این فرصت استفاده کرده و آموزش می دهیم.

وی افزود: زمانی که در مقابل برج ها و ساختمان های مسکونی ظاهر می شویم مردم از ما استقبال نمی کنند. وقتی برای آموزش به اداره ای می رویم کارمندان فرصت استفاده از آموزش را ندارند. در مقطعی همکاران ما با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مترو کانترهایی در مترو نصب کرده بودند و مربیان ما برای آموزش حضور داشتند. اما بازخورد خوب نبود. بسیاری از شهروندان ما را با کارکنان مترو که برای راهنمایی مردم تلاش می کردند اشتباه گرفتند.

ملکی با بیان اینکه برای آموزش ایمنی و آتش نشانی از روش های مختلفی مانند حضور در فضای مجازی و آموزش از طریق ساخت کلیپ و تیزر از روش های مختلف استفاده می کنیم بیان کرد: این ایده به ذهنمان رسید که در واگن های مترو در ساعاتی که ازدحام جمعیت کمتر است ارائه دهیم. آموزش های مربوطه حضوری و با توجه به جلساتی که با همکاران مترو داشتیم بین 11 در صبح تا 14 بعد از ظهر به ما پیشنهاد دادند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه مردم در مترو به جای مشغول شدن به تلفن همراه یا خواب از آموزش های مفید و کاربردی ایمنی و آتش نشانی بهره مند می شوند گفت: وی خاطرنشان کرد: حدود 12 تا 15 نفر از کارکنان و آتش نشانان داوطلب در دو تا سه گروه با هماهنگی عوامل مترو با روکش های سازمانی در واگن ها حاضر شده و با عکس های آموزشی به مردم ارائه می کنند. به این ترتیب نیروهای ما بین یک ایستگاه و ایستگاه بعدی یک مبحث را توضیح می دهند و سپس بین دو ایستگاه بعدی مبحث دیگری را آموزش می دهند.

وی درباره محتوای آموزش آتش نشانی تاکید کرد: بیشتر سعی می کنیم آموزش های مربوط به مسکن را ارائه دهیم. به عنوان مثال یکی از درس ها در مورد گاز «مونوکسید کربن» است که در فصل سرما بیشتر با آن مواجه می شویم و تعداد تصادفات در این رابطه زیاد است. همچنین در مورد کنترل آتش سوزی و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و ویژگی های یک بخاری و دودکش سالم صحبت می کنیم. در صورت وقوع آتش سوزی یا وقوع زلزله مردم باید بدانند چه اقداماتی انجام دهند و اینها از جمله آموزش هایی است که به شهروندان ارائه می دهیم.

ملکی با بیان اینکه دور از انتظار ما این پروژه با استقبال بسیار خوب مردم و پرسنل مترو مواجه شد تصریح کرد: با توجه به فیلم های ضبط شده از این پروژه مردم رضایت و استقبال خود را نشان دادند و گفتند که این مکان با تلفن همراه خوش بگذرد یا بخوابید. در مترو مطالب کاربردی و آموزشی یاد می گیریم. مواردی بوده است که برخی از شهروندان در سازمان آتش نشانی (مثلاً موردی در سازمان آتش نشانی) با مشکل مواجه شده اند و در این رابطه از همکاران ما راهنمایی گرفته اند.

وی بیان کرد: این پروژه در فاز اول به مدت دو ماه انجام شد. عوامل مترو به ما اعلام کردند که آماده اجرای فاز دوم هستیم. مرحله دوم نیز دو ماه پیش انجام شد و هم اکنون مرحله سوم آموزش حضوری ایمنی و آتش نشانی در مترو اجرا می شود. همکاران ما هر روز خطوط خاصی را تعیین می کنند و به افراد در کالسکه آموزش می دهند و روز بعد در صف های دیگر حاضر می شوند. اکنون که مردم وقت کافی برای شرکت در کلاس های آموزشی ندارند از آنها استقبال می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا