اقتصادیکسب و کار ایرانی

نورپردازی هوشمند چگونه کار می کند؟

روشنایی هوشمند چیست؟

سوئیچ های دیواری. کف زدن. برنامه های تلفن همراه. دستیارهای صوتی. این چیزها چه وجه مشترکی دارند؟ همه آنها قادر به کنترل کره نور فروتن هستند. اما همانطور که می خواهیم ببینیم، اضافه کردن یک روش مدرن کنترل لزوما برابر با “روشنایی هوشمند” نیست.

پس نورپردازی هوشمند دقیقا چیست؟ بیایید نگاهی به دو نوع روشنایی هوشمند که به طور گسترده پذیرفته شده است بیندازیم: ماژول های هوشمند و لامپ های هوشمند – به سرعت مزایا و معایب هر دو را خواهید دید. برای اطلاعات بیشتر به سایت جهان اسمارت مراجعه نمایید.

ماژول های هوشمند

ماژول های روشنایی هوشمند مانند Aeotec Nano Dimmer دستگاه های کوچکی هستند که می توانند تقریبا در پشت هر سوئیچ نوری نصب شوند تا به هر نوع نور متصل هوشمندی اضافه کنند. این ماژول ها که در راه حل های نورپردازی کاربردی استفاده می شوند، می توانند مقاوم سازی شوند و به شما امکان می دهند از سوئیچ چراغ هوشمند خود برای کنترل نور و همچنین روش های اضافی کنترل استفاده کنید – می توانید نور سوئیچ دیواری را خاموش کرده و با استفاده از برنامه یا صدای خود (و بالعکس) دوباره روشن کنید.

کلیپسال-زحل-لحظه ای-زنگ-مطبوعات-مکانیک-نصب

لامپ های هوشمند

لامپ های هوشمند مانند لامپ LED Aeotec یا Philips Hue دارای “هوشمندی” ساخته شده در آنها, و طراحی شده اند به عنوان جایگزین مدرن برای لامپ معمولی. لامپ های هوشمند که برای ایجاد حالات و فضاهای مختلف با پاشیدن رنگ استفاده می شوند، از شما می خواهند که کلید فیزیکی را روشن بگذارید، به این معنی که کنترل فقط از طریق برنامه یا دستورات صوتی امکان پذیر است – اگر چراغ سوئیچ دیواری را خاموش کنید، نمی توانید چراغ برنامه را روشن کنید.

کدام بهتر است… لامپ های هوشمند یا ماژول های هوشمند؟

لامپ های هوشمند مانند LIFX یا Philips Hue دارای “هوشمندی” ساخته شده در آنها, و طراحی شده اند به عنوان جایگزین مدرن برای لامپ معمولی. لامپ های هوشمند که برای ایجاد حالات و فضاهای مختلف با پاشیدن رنگ استفاده می شوند، از شما می خواهند که کلید فیزیکی را روشن بگذارید، به این معنی که کنترل فقط از طریق برنامه یا دستورات صوتی امکان پذیر است – اگر چراغ سوئیچ دیواری را خاموش کنید، نمی توانید چراغ برنامه را روشن کنید.

هنگامی که در ارتباط با یکدیگر برای اهداف مورد نظر خود استفاده می شوند (به زیر مراجعه کنید) در یک راه حل روشنایی خانه هوشمند که به خوبی طراحی شده است، فناوری های مختلف مکمل یکدیگر هستند – ماژول های روشنایی هوشمند “هوشمند” را به سیستم روشنایی اصلی شما اضافه می کنند در حالی که لامپ های هوشمند برای نورپردازی ویژگی ها عالی هستند.

موارد استفاده از ماژول هوشمند

ماژول های روشنایی هوشمند راه ایده آلی برای افزودن “هوشمند” به سیستم روشنایی اصلی شما هستند و باید در هر کجا که می خواهید برای حفظ کنترل دستی از سوئیچ دیواری چراغ استفاده شوند. از آنجایی که آنها کنترل سوئیچ دستی را حفظ می کنند و به طور یکپارچه در خانه شما ادغام می شوند، پایه و اساس یک راه حل روشنایی هوشمند کاربردی در سراسر خانه را ایجاد می کنند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی در هزینه شما صرفه جویی می کنند زیرا با چراغ ها و سوئیچ های چراغ موجود شما کار می کنند.

چه چیزی برای من بهتر است؟

شما تصمیم گرفته اید. شما می خواهید چراغ های خود را از طریق تلفن هوشمند یا با صدای خود کنترل کنید. اما از کجا شروع کنیم؟ اگر فقط انگشتان پای خود را در دنیای SmartHome فرو می برید، کیت استارت Philips Hue شما را قادر می سازد تا قبل از متعهد شدن به یک سیستم روشنایی هوشمند کامل، نکات و نکات آنچه را که با لامپ های هوشمند ممکن است بیاموزید.

از سوی دیگر، اگر می خواهید «هوشمند» را به سیستم روشنایی اصلی خانه خود با فضایی برای مقیاس اضافه کنید (و نگران رنگ نیستید)، مسیر ماژول هوشمند را از همان ابتدا توصیه می کنیم. ماژول ها در یک سیستم خانه هوشمند کامل ادغام شده اند و با دستگاه های دیگری مانند Aeotec MultiSensor 6 کار می کنند.

کدام مقرون به صرفه تر است؟

قانون سرانگشتی در اینجا این است. هرچه چراغ های هوشمند بیشتری بخواهید، مسیر ماژول هوشمند مقرون به صرفه تر می شود. برعکس، اگر فقط چند چراغ “هوشمند” می خواهید، لامپ ها احتمالا گزینه مقرون به صرفه تری هستند. دلیل آن این است.

  • لامپ های هوشمند نصب DIY هستند و نسخه های WiFi و بلوتوث نیازی به هاب ندارند.
  • ماژول های هوشمند به یک هاب نیاز دارند و باید توسط یک برقکار دارای مجوز نصب شوند.
نکته ای که باید در نظر داشت این است که سیستم های بدون هاب فقط می توانند تعداد محدودی از دستگاه ها را پشتیبانی کنند و ویژگی های پیشرفته سیستم های مبتنی بر هاب را ارائه نمی دهند. اگر فقط قصد دارید چند دستگاه هوشمند داشته باشید، این مشکلی نیست، اما اگر به اشکال خانه هوشمند مبتلا شدید و قصد دارید در آینده دستگاه های بیشتری را به سیستم خود اضافه کنید، ممکن است با اتصالات لکه دار و کاهش عملکرد مواجه شوید.

برای مروری جامع تر بر سیستم های مبتنی بر هاب (محلی) در مقابل سیستم های بدون هاب (ابری یا محلی محدود)، این مقاله را بررسی کنید.

ملاحظات دیگر

با وجود بسیاری از سیستم های هوشمند موجود، غوطه ور شدن در یک اکوسیستم بدون در نظر گرفتن توانایی سیستم برای مقیاس بندی و عملکرد آن آسان است. آیا سیستم شما می تواند با اضافه کردن دستگاه های هوشمند بیشتری به آن، بدون به خطر انداختن عملکرد آن، کنار بیاید؟ و آیا می توانید چراغ ها و سایر دستگاه های هوشمند خود را به راحتی و یکپارچه با هم کار کنند؟

نه همیشه. در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید قبل از متعهد شدن به یک سیستم در نظر داشته باشید:

  • اگر هاب ندارید، سیستم شما فقط از تعداد محدودی لامپ (و دستگاه) پشتیبانی می کند.
  • لامپ های هوشمندی که بدون هاب کار می کنند از WiFi یا بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.
  • می توانید سوئیچ های باتری دار را برای کنترل لامپ های هوشمند خود خریداری کنید، با این حال این جایگزینی برای یک سیستم روشنایی هوشمند کاملا یکپارچه نیست و هزینه هر لامپ را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • اگر هاب دارید، سیستم شما فقط از ماژول های هوشمند سازگار و لامپ های هوشمند پشتیبانی می کند – چه به صورت بومی و چه از طریق افزونه ها.
  • لامپ های هوشمندی که با هاب کار می کنند از Z-Wave، Zigbee، WiFi و/یا بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.
  • هرچه هاب قدرتمندتر باشد، سیستم شما از ماژول ها و لامپ های هوشمند بیشتری پشتیبانی می کند.
  • نوارهای LED یک راه ساده و مقرون به صرفه برای افزودن محیط به اتاق بدون تعویض لامپ هستند.

افکار نهایی

نورپردازی هوشمند واقعی از روش های متعددی برای کنترل چراغ های خانه شما استفاده می کند. یعنی همان نور را می توان از سوئیچ دیواری، برنامه خانه هوشمند و از طریق دستورات صوتی کنترل کرد و بدون توجه به مکانیسم سوئیچینگ که استفاده می شود، همگام می ماند. لامپ های هوشمند، اگرچه به طور گسترده به عنوان چراغ های هوشمند در نظر گرفته می شوند، اما این معیارها را برآورده نمی کنند، اما برای نورپردازی ویژگی ها عالی هستند.

دکمه بازگشت به بالا