نواده پژو ۲۰۶ آماده ورود به مسابقات شد /عکس
امیرمسعود عابدین: پژو سرسختانه از بازگرداندن نشان های نمادین GTI و رالی به مدل های جدید خود خودداری می کند اما این موضوع مانع از توسعه یک نسخه مسابقه ای جدید ۲۰۸ توسط استلانتیس موتوراسپرت نشده است.
۲۰۸ ریسینگ از یک موتور توربوشارژ ارتقا یافته یک شاسی تنظیم شده و استانداردهای بالای ایمنی بهره مند است و آن را به یک خودروی مقرون به صرفه برای ورود به دنیای موتور اسپرت تبدیل می کند. این سری جدید که توسط فدراسیون فرانسوی ورزش خودرو (FFSA) سازماندهی شده است از سال ۲۰۲۵ بخشی از جام رالی فرانسه خواهد بود.
خودروی رالی بر اساس پژو ۲۰۸ فیس لیفت شده و یک مجموعه استیل سفید ادوات به رنگ سبز لیمویی و اشکال جذاب روی بدنه سفید اضافه می کند.
براساس گزارش carscoops در داخل استلانتیس یک قفس جوش داده شده و یک سیستم خودکار خاموش کردن آتش اضافه کرده که هر دو با مقررات Rally۴ مطابقت دارند. داشبورد خودرو دارای یک نمایشگر چند عملکردی یک سوئیچ قطع (قطع کننده مدار) و کنترل های سفارشی روی کنسول وسط است. علاوه بر این معماری الکترونیکی خاص مسابقات جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های رانندگی را برای تیم ها آسان تر می کند.
زیر کاپوت نسخه ارتقا یافته ای از موتور بنزینی ۱٫۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ استلانتیس قرار دارد که ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می کند؛ این عدد ۴۴ اسب بخار بیشتر از پژو ۲۰۸ تولیدی و ۶۶ اسب بخار کمتر از Rally۴ ۲۰۸ است. با این حال ۲۰۸ ریسینگ با وزن ۱۰۵۰ کیلوگرمی قدرت زیادی دارد. نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی با نسبت کوتاه به چرخ های جلو منتقل می شود. موتور خودرو منحصراً با سوخت سوپر اتانول E۸۵ کار می کند که گفته می شود نسبت به بنزین انتشار CO۲ را حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد. مهندسان استلانتیس موتوراسپرت همچنین سیستم های تعلیق و ترمز را با استفاده از بازخورد رانندگان حرفه ای مسابقه تنظیم کرده اند. در نهایت لاستیک های استاندارد میشلین Pilot Sport PS۵ به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کمک می کنند.
۲۰۸ ریسینگ با قیمت ۴۲۱۱۰ دلار (معادل ۲ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان) عرضه می شود که بسیار ارزان تر از Rally۴ ۲۰۸ است. استلانتیس قبلاً شروع به دریافت سفارشات کرده و انتظار دارد تحویل این مدل را در فوریه ۲۰۲۵ آغاز کند.
۳۲۲