نهاد متولی ایمنی نداریم/ شهرداری اولین مرحله ساخت ناایمن است

نهاد متولی ایمنی نداریم/ شهرداری اولین مرحله ساخت ناایمن است

یک مدرس دانشگاه و معمار ساختمان گفت: هر ساختمانی باید یک مدیر ساختمانی متخصص در زمینه امنیت داشته باشد تا از نظر امنیتی بر ساختمان نظارت کند.

ایمان شیخ انصاری در گفت وگو با یومیر وی بیان کرد: قوانین زیادی در ایمنی ساختمان وجود دارد اما هیچ نهادی مستقیماً در این زمینه مسئول نیست و نظارتی بر ایمنی ساختمان وجود ندارد. البته دو نوع قانون ایمنی وجود دارد برخی از قوانین برای ساخت و سازهای جدید از سال 2004 به بعد گنجانده شده است و قوانین متفاوتی برای ساختمان های قدیمی وجود دارد. اما به نظر من علاوه بر طبقه بندی ساختمان ها به قدیم و جدید باید به دسته بندی دیگری نیز توجه کرد و آن ذی نفعان یا مالکان ساختمان ها هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تمام ساختمان های جدید و قدیمی دارای ساکن هستند و همه این افراد پس از اسکان سعی می کنند محل سکونت یا کار خود را امن تر کنند. به عنوان مثال بسیاری از افراد برای ساختمان خود کپسول آتش نشانی می خرند یا آموزش زلزله در مدارس ارائه می شود.

شیخ انصاری با اشاره به ساختمان های عمومی گفت: این مشکل در ساختمان های عمومی کمی متفاوت است. از این نظر که مالک دقیق آنها مشخص نیست یا ممکن است هر از چند گاهی مانند بیمارستان گاندی تغییر کنند.

وی افزود: در کشورهای کمی توسعه یافته دیگر هر ساختمانی یک مدیر ساختمان دارد یعنی فردی با دانش و مهارت فنی خاص مدیریت ساختمان را بر عهده دارد و این شغل متعلق به آن شخص است و قرار نیست این کار انجام شود. به صورت دوره ای توسط این شخص انجام می شود

معمار ساختمان تصریح کرد: در همین نمونه بیمارستان گاندی می توان تصور کرد که مدیر بیمارستان گاندی حتی می تواند هر روز به بخش های مختلف بیمارستان مراجعه کند تا شخصاً عملکرد افراد را بررسی کند. اما آیا این رئیس بیمارستان است که پزشک است؟ آیا از جنبه های فنی ساختمان اطلاعاتی دارد یا خیر؟ آیا این فرد دیوارها و قسمت های مختلف ساختمان را نیز بررسی کرده است؟ که به نظر من مطلقاً چنین نیست زیرا او تخصص فنی در مورد ساختمان ها را نداشت.

شهرداری مرحله اول ساخت و ساز ناایمن است

این مدرس دانشگاه ادامه داد: جنبه ایمنی ساختمان ها از منظر دیگری قابل بررسی است. قوانین بر اساس یافته های علمی تصویب می شوند. مهندسان در دانشگاه ها تحصیل می کنند و از مراکز مربوطه مجوز دریافت می کنند. حالا این مهندسان بر اساس قوانین و مجوزهای قانونی ساختمان ها را طراحی و می سازند اما وقتی این همه نقص در کار نهایی دیده می شود چه اتفاقی می افتد؟

شیخ انصاری گفت: برای پاسخ به این سوال باید به سایر نهادهای موثر در این راستا توجه کرد. به عنوان مثال چرا شهرداری ها برای ساختمان هایی که روی خط گسل قرار دارند مجوز ساخت می دهند؟ یا چگونه حتی اجازه ساخت ساختمان های اضافی را می دهد؟ این مشکل به بحث های مالی بین کارفرما و شهرداری برمی گردد که با رد و بدل شدن مقداری پول صورت می گیرد و هیچ مسئولی در قبال فرصت های آینده پاسخگو نیست.

وی افزود: زمانی که ساختمانی ساخته می شود نظارت بر آن بر عهده مهندس ناظر است. طبق قوانین وزارت کار وزارت مسکن و شهرسازی و غیره. همه آنها در ساخت و ساز یک ساختمان نقش دارند اما ارگانی که مجوز ساخت را می دهد شهرداری است که هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. در نظر گرفتن

این معمار ساختمان تصریح کرد: یعنی شهرداری ها مجوز ساخت می دهند اما اگر اتفاقی بیفتد مسئولیتی ندارند و حتی می توانند از نهادهای دیگر بپرسند که چرا برای ساختمان ها اتفاقی افتاده است. مثلاً از آتش نشانی کار می خواهند چون ناامنی این ساختمان را گزارش نکرده اند.

وی افزود: در برخی موارد بنا با مجوز ساخته می شود. همچنین با خیال راحت ساخته شده است اما به عنوان مثال دارای اجازه اقامت دریافت کرده اند اما کاربری را به تجاری تغییر داده اند و در این مورد به عنوان مثال. در یک واحد مسکونی 5 نفر اما در واحد الف 50 نفر رفت و آمد می کنند. روز که به معنای افزایش عامل خطر است.

معمار ساختمان تصریح کرد: باید قوانین جامعی تدوین شود و نهادهای مدیریتی همکاری کنند. بخشی از مشکلات این حوزه انگیزه مسئولان است گاهی می بینیم که قوانینی وجود دارد اما مسئولان حاضر به اجرای آن نیستند. از قوانین مالیاتی آگاه باشید؛ از آنجایی که این قوانین جنبه اقتصادی دارد باعث می شود مسئولان با جدیت آن را رعایت کنند.

وی افزود: اما در کشور ما متأسفانه همچنان بحث امنیت وجود دارد که علاوه بر پول زندگی مردم را مستقیماً تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از کارمندان دولت انگیزه کافی برای انجام وظایف خود در این زمینه را ندارند. متأسفانه این انگیزه و ضرورت زمانی به وجود می آید که عده ای مثلاً در اثر زلزله یا آتش سوزی جان خود را از دست داده اند و اینجاست که اقدامات محلی و موقت انجام می شود. مثلاً یادم می آید که یکی از پایان نامه های معاون رئیس جمهور سال ها پیش درباره شیشه دوجداره بود. مصمم بودن این شخص به این معنا بود که بیشتر شیشه های مورد استفاده در کشور ظرف 5 سال دوجداره شدند. بنابراین انگیزه کارمندان دولت در انجام هر قانون و وظیفه ای بسیار مهم است.

شیخ انصاری در برخورد با گناهکاران می فرماید: اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکنند; نهاد نظارتی باید طبق قوانین با آنها برخورد کند و آنها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد اما از آنجایی که این موسسات بیشتر تحت حمایت دولت هستند و مراکز قضایی نیز دولتی هستند. در عمل امکان این نظارت صحیح از بین می رود.

وی افزود: متاسفانه هنوز امنیت مطالبه عمومی مردم نیست اگر نهادی وجود داشت که امنیت ساختمان ها را تایید کند و به صراحت اعلام کند و با ناایمن ها برخورد کند باز هم این موضوع دغدغه مردم ما نیست. “

ما آژانس امنیتی نداریم

این مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه در کشور ما قوانین مختلفی برای ایمنی وجود دارد که متاسفانه برخی از این قوانین با یکدیگر همخوانی ندارند. همچنین هیچ نهادی مسئولیت مستقیم اجرا و نظارت بر آن را ندارد بنابراین ایمنی ساختمان ها آن طور که باید رعایت نمی شود.

شیخ انصاری در پاسخ به این سوال که به نظر شما این نهاد متولی امنیت در کدام ارگان باید تشکیل شود؟ وی بیان کرد: این نهاد باید در محلی حاکمیتی ایجاد شود که بتواند قانون را به درستی تدوین کند و اجرای دقیق آن را انجام دهد. اداره نظارت آن نیز باید بسیار قوی باشد تا در صورت لزوم بتواند به ادارات دولتی دستور دهد و تمامی تصمیمات این گروه لازم الاجرا باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا